آیا واقعا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما ادامه حرکت و فرهنگ عاشورا بود یا نه؟ به عبارت دیگر، آیا میشود این طور بیان کرد که انقلاب اسلامی ما دستاورد فرهنگ عاشورا بود؟ این حقیقت سرخ بعد پیروزی انقلاب اسلامی چه سرانجام و جایگاهی پیدا کرد؟
انقلاب مردم ایران به حساس ترین و مهم ترین روز خود رسیده است. تنها کاری که باقی مانده سقوط حکومت پهلوی است . شرایط در روزهای گذشته به گونه ای رقم خورده است که 22 بهمن روز سرنوشت ایران محسوب می شود . یا انقلاب پیروز می شود یا کودتای حکومت تا سالها خفقان را بر مردم تحمیل خواهد کرد مانند 28 مرداد، اما این بار مردم تجربه مشروطه و ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد را در ذهن دارند و به خوبی می دانند هزینه شکست چیست. رهبری امت نیز به هدایت گر خوبی است که نگذارد انقلاب به ورطه شکست بیفتد.
مردم با شنیدن خبر پیام رهبر انقلاب، به حضورشان در خیابانها ادامه میدهند و سعی دارند با حمله به نقاط تاثیرگذار و حساس، آخرین سنگرهای رژیم را ساقط کنند. حوالی ساعت ۱۶.۳۰ دقیقه و پس از ۵ ساعت زد و خورد شدید بین گارد شاهنشاهی و مردم، بالاخره کلانتریهای شماره ۹، ۱۴، ۱۶، ۲۱ و ۲۶ تهراننو به دست انقلابیون میافتد و بعد از نیز کلانتریهای نارمک، شهرری و ... نیز سقوط میکنند.
حمله گارد شاهنشاهی به پادگان نیروی هوایی در شب ۲۰ بهمن نشان از آن دارد که استبداد داخلی تیرهای آخر خود را برای بقا شلیک میکند. اما مردم با خون خود این انقلاب را تضمین میکنند و دیگر اسلحه یارای مقابله با سیل عظیمی که خواهان تغییر هستند را ندارد.
در این میان بخش بزرگی از بدنه دولت که از خود مردم هستند در همراهی با انقلاب فعالیت هایی می کنند ، از راه ندادن وزرا و اعضای هیات دولت بختیار تا کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدم مهمی در آغاز افشاگری برمیدارند و در پی دستور امام مبنی بر افشای نام اشخاصی که ملت و کشور خیانت کرده اند، اسامی سانسورچیان را منتشر می کنند.
چنانکه از گزارش کمیته صلیب سرخ بینالمللی نیز برمیآید، ساواک طی سالهای دهه چهل و پنجاه شکنجههای غیرانسانی بسیاری انجام داده است بهطوریکه بسیاری از زندانیان سیاسی به انحای گوناگون مجبور به نوشتن ندامتنامه شدهاند و برخی زندانیان سیاسی بر اثر شکنجههای مرگبار ساواک در زندان یا بیرون از زندان جان خود را از دستداده و به قتل رسیدهاند.
اما در این شرایط در گوشه دیگری از شهر اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است. آخرین ترفندها و برنامهها برای جلوگیری از پیروزی انقلاب خمینی در حال پیریزی است. پادگان لویزان، ستادی در قسمت شرقیِ تهران است که تعدادی از ژنرالهای ارتش در آن جمع شدهاند تا با طراحی یک کودتا، نسخه مخالفین را بپیچند.
حال همه منتظر هستند تا ببینند چه کسی از سوی رهبریِ امت به ریاست دولت موقت گمارده میشود. مسئلهای که از مدتها قبل و از زمانی که زمزمههای پیروزی انقلاب به گوش میرسید، همیشه مطرح بود و رسانههای داخلی و خارجی دو اسم بازرگان و کریم سنجابی را مطرح میکردند اما همه اینها در حد گمانهزنی بود.
واقعیت پیروزیِ انقلاب اما چنان روشن به نظر میرسد که دولتهای استکباری که نگاهی کاملا استراتژیک و براساس منافع به ایران دارند نیز تا حدودی آن را پذیرفتهاند. در همین راستا و در هیاهوی اتفاقاتی که ذکر آن رفت، یک اتفاق در سکوت رسانهها در روز 14 بهمن حادث میشود و چند روز بعد مطبوعات و مردم از وقوع آن با خبر میشوند. آن هم خروج ژنرال «رابرت هایزر»، فرستاده ویژه دولت ایالات متحده به ایران برای منحرف کردن مسیر انقلاب، از کشور بود.
نقش مستشاران خارجی به طور معمول برای آن است که کشور در حوزه های مربوطه پیشرفت کند و بعد از مدتی مستشاران خارجی جای خود را به متخصصین داخلی آموزش دیده تحت نظر آنها بدهند. روشی مرسوم که در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه صورت می پذیرد. اما روند کاری مستشاران خارجی در دوران پهلوی به گونه ای بود که سیر نفوذ و استعمار کشور از طریق آنان توسط دولت های خارجی صورت می گرفت.
پرواز انقلاب که حالا به تهران رسیده است در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه بر زمین مینشنید، برخلاف آنچه بختیار تصور میکرد که پس از بازگشایی فرودگاه و بازگشت امام به کشور میتواند با امام وارد مذاکره شود اما مرغ طوفان ساختگی با یک جمله امام که «ملاقات را نميپذيرم، مگر آنكه استعفا بدهد و كنار برود" خاکستر میشود. شمارش معکوس پایان حکومت پهلوی آغاز میشود. سرود «خمینی ای امام» در فرودگاه مهرآباد طنینانداز میشود اما امام همچنان با آرامش برخورد میکند.
دين مبين اسلام متشکل از سه بخش است؛ اعتقادات، احکام و اخلاق. معمولا براي تحکيم وحدت بين مسلمانان به مشترکات اعتقادي و گاها فقهي پرداخته مي شود، اما در اين ميان به اهميت اخلاق اسلامي توجهي درخور صورت نميگيرد. درصورتي که اگر به توصيه هاي اخلاقي و به اعمال آنها در زندگي مسلمانان تاکيد شود، گامي بزرگ در استحکام وحدت برداشته شده است. حتي اگر فرض را بر اين بگيريم که هدف از اخلاقمداري اسلامي حفظ وحدت نباشد، همينکه يک مسلمان به اخلاق اسلامي ملزم و پايبند باشد، بدون شک وحدت بين اجتماع مسلمانان نيز حفظ خواهد شد.
تبري از دشمنان دين، يکي از آموزه هاي مورد تاکيد دين مبين اسلام است که بخصوص در نزد شيعيان از جايگاه خاصي برخوردار است. واژه تَبَرِّي که در لغت به معناي دوري کردن و جداشدن است، در اصطلاح و استعمال ديني آن نيز به معناي بيزاري و دوري گزيدن از دشمنان و منکران دين است. تبرّي در اين معنا ريشه در قرآن کريم دارد و محور بسياري از آيات قرآن کريم است. در مکتب شيعه تبرّي از دشمنان دين، يکي از ارکان دين است که در کنار تولّي، از نشانه هاي ايمان واقعي به حساب ميآيد. همين خصوصيت باعث شده است که شيعيان در هر زمان و هر شرايطي داراي روحيه ظلم ستيزي و طاغوت گريزي باشند. از همين رو در مکتب تشيع از ما خواسته شده که ضمن انکار روش و سلوک اهل باطل و منکران ولايت الهيه در گفتار، در قلب و باطن خود نيز از آنان بيزار باشيم. همچنانکه تشيع واقعي هنگامي نمايان خواهد شد که در عمل نيز از رفتارهايي که مورد رضايت اهلبيت(ع) نيست، کناره بگيريم.
انقلاب اسلامي که در ايران شيعي رخ نشان داد، در ميان اهل سنت جهان سه نگاه را ايجاد کرد؛ عدهاي از ابتدا بدبين بوده و آن را تکرار صفويه و يادآور روزهاي تلخ طرد اهل سنت مي ديدند، عدهاي خوشبين بوده و آن را احياء عزت اسلام پس از فروپاشي عثماني، در کشوري که وابستگي تام به آمريکا داشت، مي پنداشتند و عدهاي هم مردد بوده و بين خوف و رجا بدان مي نگريستند.
فارغ از صحيح يا ناصحيح بودن خبر يا تحليل، معمولا در مواجهه با هر خبر و تحليلي، آنچه را که دوست داريم ميپذيريم و به آن ترتيب اثر ميدهيم و از کنار آنچه که دوست نداريم، ميگذريم و آن را نديد ميگيريم. اين مسئله اگر در چارچوب مسائل شخصي ما باشد آسيبهايي را متوجه زندگي شخصي ما خواهد کرد، و از آن مهمتر اينکه اگر همين روحيه و رويکرد در قضاوتهاي اجتماعي و سياسي ما جريان پيدا کند ديگر وامصيبتا! دوري سيستان وبلوچستان از مرکز و تفاوت مذهبي و قوميتي آن ديار باعث شده است که بعضا از واقعيتهاي آنجا بيخبر باشيم و يا اگر خبري هم از آن ديار ميشنويم آنچه را که مطابق طبعمان است، بپذيريم. حجت الاسلام صفري نزديک به يک دهه در مناطق مختلف اين استان پهناور حضور جدي داشتند و آشنايي خوبي با اهالي اين استان -بويژه اهل سنت- دارند. با او درباره واقعيتهاي سيستانوبلوچستان به گفت وگو نشستيم.
خيليها مدعيِ « از تو به يک اشاره، از ما به سر دويدن» هستند! و «اي رهبر آزاده، آمادهايم، آماده» از دهانشان نميافتد. از يک طرف شنيدن اين شعارها اميد را در دلهاي دلبستگان به انقلاب اسلامي زنده ميکند و از طرف ديگر بر زمين ماندن مطالبات موکّد حضرت آقا، اميد را در دلها ميميراند. مشکل چيست؟ شعار که هست، پس عمل کجاست؟
زیارت اربعین از اعمال مهم و وِیژه شیعیان است که هر ساله مشتاقان زیادی را به صورت پیاده به سوی کربلا برای زیارت امام حسین (ع) می کشاند اما چرا حتما باید در آن زمان خاص و آنهم با تحمل سختی های فراوان و عدم امنیت جانی که بر شرایط خاص کشور عراق حاکم است حتما کربلا را درک کرد.
نخستین شب عزا و سوگ خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم پس از شهادت سید الشهداء علیه السلام است.شبی تیره تر از سیاهی! شبی جانسوز که در آن تلخ ترین لحظات بر خاندان امام حسین علیه السلام گذشت.
با تمام مشکلات اقتصادي و برنامهريزي كلان و مديريتي ای که در سطح کشور داريم، مشكلات ذهني توليد كنندگان فراتر از اينها است. تولیدکنندگانی که چشمشان به بازارهای دولتی است نمی توانند خوب تصمیم بگیرند و منتظرند که ارگانی دولتی بازار آنها را تامین کند. و مجبورند با کیفیتی نازل و قیمتی پایین با طرح و رنگ های معمولی محصول خود را روانه بازار کنند.و این باعث درجا زدن و عدم پیشرفت می شود. مثلا اگر بودجه آن نهاد دولتی دیر و زود بشود آنها زمین میخورند.
چيزي كه ما ميشنويم فقط اين است كه مردم را به سمت استفاده از كالاي ايراني هل بدهیم. اما من فكر ميكنم قبل از اينكه اين اتفاق بيفتد بايد توليد كنندگان را به سمت اینکه كار درست توليد كنند؛ سوق بدهیم. مردم ما مردم فوقالعاده با شعور و مهربان هستند. امكان ندارد شما جنس ايراني با كيفيت توليد كنيد و مردم دست روي كالاهاي خارجي بگذارند.