
به گزارش حلقه وصل: نایبرئیس مجلس شورای اسلامی ،حمیدرضا حاجبابایی، با اشاره به جایگاه کلیدی کریدورهای حملونقل در رشد اقتصادی و امنیت ملی، خواستار اولویتبخشی به این پروژهها در برنامههای عمرانی کشور شد.
وی معتقد است سرمایهگذاری در این بخش میتواند، ضمن تقویت موقعیت ایران در شبکه ترانزیت منطقه، مانع از عملی شدن طرحهایی مانند راهگذر زنگزور شود که با هدف کاهش نقش ایران در مبادلات بینالمللی مطرح شده است.
به گفته حاجبابایی، هر پروژه راهسازی، ریلی یا بزرگراهی باید بر مبنای معیارهای اقتصادی و جمعیتی طراحی و اجرا شود تا بیشترین تأثیر را در شکوفایی اقتصاد کشور و رفع مشکلات حملونقلی مناطق مختلف داشته باشد.
وی تاکید کرد که مجلس و دولت بهویژه وزارت راه و شهرسازی، در این زمینه همنظرند که باید ابتدا سراغ کریدورهایی برویم که نقشی کلیدی در اقتصاد دارند و میتوانند چند استان مهم را به یکدیگر متصل کنند.
وی ضمن اشاره به محدودیتهای اعتباری افزود: «اگرچه منابع مالی کافی در اختیار نداریم، اما لازم است همین اعتبارات محدود به سمت پروژههای اولویتدار هدایت شود. توسعه کریدورها در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور میتواند ایران را به مرکز ثقل ترانزیتی منطقه تبدیل کند.»
حاجبابایی تصریح کرد، تقویت زیرساختهای حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی باید همزمان در دستور کار قرار گیرد تا موقعیت ژئوپلیتیک ایران بیش از گذشته تثبیت شود.
به گفته نائب رئیس مجلس، قرار گرفتن ایران در مسیرهای اصلی ترانزیتی جهان، نهتنها منافع اقتصادی کلانی به همراه دارد، بلکه به کشور قدرت چانهزنی سیاسی بیشتری در برابر رقبا و مخالفان منطقهای میدهد.