سرویس معرفی: چهلودومین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با اکران سه اثر کوتاه فیلمسازی با موضوع انتظار انقلابی و عاشورایی در حسینیه هنر برگزار شد.
در این نشست فیلم کوتاه «بیا شمعتو فوت کن» به کارگردانی سیده صدیقه میرغفاری، «کوچه های انتظار» به کارگردانی حمیدرضا مجیدی و «انجمن حجتیه» به کارگردانی حمید عبداله زاده اقدم اکران و به نمایش درآمد. همچنین رضا مصطفوی مدیر آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران به ارائه مباحث و مفاهیم مرتبط با انتظار پرداخت.
این جلسه به بهانه اهدای جایزه ویژه «انتظار انقلابی» به آثار جشنواره عمار برگزار شد. هفته گذشته مرکز آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران اعلام کرد طی تفاهمی با دبیرخانه جشنواره عمار، جایزه ویژه «انتظار انقلابی» را به اثر برتر ششمین دوره جشنواره عمار اعطا خواهد کرد.
از انتظار ایستا تا انتظار پویا
مدیر آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران در ابتدای این نشست با دستهبندی انتظار به دو بخش انتظار پویا و ایستا گفت: در انتظار ایستا فرد منتظر یک منجی است که با ظهورش اهداف شخصی منتظران را تحقق میبخشد اما در انتظار پویا، خود منتظَر با تلاش و اعمالش زمینه حضور امام زمان(عج) را آماده می کند.
رضا مصطفوی ادامه داد: در کنکاش رفتار فعلی ما مشخص میشود که اغلب افراد جامعه ما در انتظار ایستا به سر می برند و با روندی احساسی فقط منتظر و قائل به رسیدن هدف خود یعنی دیدار هستند.
وی با بیان اینکه در انتظار ایستا واژه هایی همچون دوست داشتن، آرامش و رابطه عاشقانه یکطرفه مطرح می شود؛ تصریح کرد: اما در انتظار پویا فرد منتظَر با آغوشی باز به حضرت صاحب(عج) میگوید چه چیز برای ظهور شما کم است تا انجام دهم؛ به عبارتی طاقت دوری امام را ندارد؛ چرا که در انتظار پویا فرد دنبال تشخیص است تا شرایط و الزامات زمینهسازی ظهور را درک کرده و به دنبال مهیا کردن این شرایط جهت دیدار حضرت است.
انتظار پویای امام خمینی(ره) در مقابل انتظار انجمن حجتیه
این پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره دکترین انتظار حضرت امام(ره) اظهار کرد: تعریف ایشان از انتظار و فرج، انتظار قدرت اسلام است که با تشکیل حاکمیت اسلامی که ولایت و حکومت اسلامی را اجرایی کند؛ محقق می یابد.
وی مانیفست حضرت امام(ره) را تحقق قدرت جهانی اسلام ذکر و تصریح کرد: نتیجه تحقق ظهور امام زمان(عج) قدرت اسلام است و اندیشه امام(ره) به وضوح معتقد به انتظار فعال و پویا است.
مصطفوی افزود: طبق تعریف مقام معظم رهبری؛ جهان با جهالت بشر خراب شده و ما به این وضع موجود اعتراض داریم و با راهکار حاکمیت اسلام مقدمات ظهور را مهیا میکنیم.
وی با اشاره به فعالیت گروه هایی همچون انجمن حجتیه قبل از انقلاب اضافه کرد: این گروه ها چون توان تغییر وضعیت موجود را نداشته و از طرف دیگر هم امیدی به بهبود وضعیت نداشتند و بر اساس یک روایت معتقد بودند؛ وقتی زمین پر از ظلم شد حضرت حجت(عج) تشریف می آورند و در نهایت کار منتظران دعاکردن و تماشای پر شدن دنیا از ظلم است.
مدیر آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران این نگاه را کاملاً ایستا و در مقابل نگاه پویا حضرت امام(ره) شکست خورده عنوان و تشریح کرد: اگرچه هنوز هم همان تفکر با نگرشی نوین در حال حرکت است؛ اما در مقابل نگاه حضرت روح الله و انقلاب که نگاهی جهانی بود حرفی برای گفتن نداشت و در اثبات حقیقت جهانی انقلاب همین بس که ما 8 سال با آرایش نظامی دنیا جنگیدیم.
انقلاب اسلامی، حکومت لیبرالیسم بر جهان را بهم ریخت
کارشناسارشد تاریخ تشیع با بیان اینکه انقلاب مردمی امام(ره) باعث زنده شدن خدای مرده غرب شد افزود: این وضعیت پس از انقلاب در جهان بهم می ریزد؛ چون بعد از اینکه غرب، مرگ خدا را اعلام می کند حضرت امام(ره) حاکمیت دوباره خدا بر جهان را مطرح می کنند.
مصطفوی اضافه کرد: شاهدیم غرب مکتب لیبرالیسم را خدا می داند و طوری در رسانه هایش جلوه می دهد که گسترش این مکتب باعث نجات بشر است کما اینکه درمورد سوسیالیسم نیز چنین طرز فکری بود.
وی فیلم های غربی را دارای دو وجه عنوان و تصریح کرد: یک وجه این نگرش منتظر، جامعه شیعی است و وجه دیگر نگاه امیدوار کننده مردم در لیبرالیسم است؛ بطوریکه تمام پیام یک فیلم برای حاکمیت لیبرالیسم کشتن دشمن این مکتب یا به اصطلاح گودزیلا است که حتی مردم به راحتی برای این مکتب منجی،کشته میشوند.
چه پیش از ظهور و چه پس از آن؛ باید تلاش کنیم
مدیر آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران بیان داشت: باید امروز نگران باشیم و بر اساس دکترین حضرت امام(ره) با انتظار واقعی و فعال برای به نتیجه رسیدن خلافت امام زمان(عج) تلاش و کوشش کنیم.
وی افزود: نگاه خداوند این است که این ذخیره را نگه داشته تا زمین به ارث مستضعفین درآید.
این کارشناس اسلامی ادامه داد: حضرت صاحب(عج) 1200 سال با اعجاز در غیبت است؛ اما پس از قیام باید محاسباتی مادی را در نظر داشت و وظیفه ما بعد از ظهور حفظ جان ایشان نیز خواهد بود.
مصطفوی با اشاره به برنامه مادی حضرت مهدی(عج) برای جهان اظهارداشت: اداره جهان نیازمند یکسری مقدمات سنگین و سرباز است و برای فراهم آوردن مقدمات ظهور اولین مسئله تربیت نیروی انسانی است به طوریکه جمهوری اسلامی نیروی قدس را برای این مسئله راه اندازی کرد.
وی ادامه داد: نیروی قدس جهت مبارزه بین الملل است تا سنگرهای کلیدی جهان فتح شود و ضروری است تا نیروی نظامی فداکار در هر نقطه همراه امام زمان خود باشد.
وی با بیان اینکه اگر حاکمیت اسلامی وجود نداشته باشد سلاح و پیشرفت فایده ندارد خاطرنشان کرد: توان نظامی در کنار توان علمی در حوزههای مختلف ضروری است.
انتظار بدون تکلیف، نقشه دشمن است
مدیر آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران زندگی عادی و بی تفاوتی را از آسیبهای انتظار عنوان و خاطرنشان کرد: شاید این برنامه ریزی شده است تا انتظارهای بیهوده را ترویج دهند و یکی از راهکارها ترویج انتظار سالم و صادقانه است و ضروری است تا تکلیفمان را به بهترین نحو انجام دهیم.
مصطفوی در ادامه این نشست عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری؛ در جمهوری اسلامی هر جا کار می کنید آن را مرکز دنیا بدانید و مطلع باشید که توجه تمام دنیا به شماست و این تفکر باعث پیشرفت در مقدمات ظهور است.
وی جبهه فرهنگی را از داشته های امام زمان برای ظهور ذکر و تصریح کرد: نیروی انقلابی و منتظر ظهور با تشخیص خوب و جهاد فرهنگی مقدمات حضور امام زمان(عج) را فراهم میکند.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر تحصیل،تهذیب و ورزش یادآور شد: شاهدیم این سخن در حزب الله لبنان به دلیل اینکه حضرت آقا را نائب امام زمان(عج) میداند جزو فتوای واجب محسوب شده و بر این اساس کار میکنند؛ اما آیا فعالان فرهنگی ما با این نگاه در حال کار هستند؟
وی روند جامعه منتظر را سه مرحله بیداری، هوشیاری و آگاهی عنوان و اضافه کرد: جامعه اسلامی ممکن است در هوشیاری باشد اما جامعه جهانی به بیداری رسیده و اینها مقدمات ظهور است و لزومأ نباید در ایران فراهم شود؛ در یمن، لبنان، سوریه ونزوئلا ما شاهید این امر هستیم.
مصطفوی افزود: در جامعه بیدار نشده نمیتوان تحول ایجاد کرد؛ ما چکار کردیم بیداری اسلامی در جهان سرکوب نشود و این مسئله در جهان هم رونق بگیرد و امروز اگر کسی صدای پای ظهور را نشنود خودش را به خواب زده است.
راهبرد انتظار در سریال حضرت موسی(ع)
این کارشناس تاریخ مذهبی سریال حضرت موسی(ع) است اضافه کرد: مبنای فیلم حضرت موسی (ع) که فرج اله سلحشور تولید آن را پیگیری می کند انتظار است چون هدف قرآن از داستان حضرت موسی(ع) بیان ویژگیهای جامعه منتظر است.
این کارشناس علوم اسلامی گفت: در زمان موسی(ع) هم مشکل مثل جامعه فعلی ما بود؛ بنی اسراییل با حاکمیت 400 ساله فرعون که همه نوع بلا را به سرشان آورده بود؛ حتی در قرآن هم مستضعف خطاب می شوند؛ منتظر منجی بودند تا نجات یابند.
مصطفوی گفت: اما این انتظار شرط دارد؛ حضرت موسی(ع) وقتی می آیند، همان لحظه که وضع مردم خوب نمی شود بلکه 30 سال با فرعون مراودات دارد، تا فرعون اجازه خروج بنی اسراییل از مصر را بدهد، و بعد از 10 سال بهبودی نسبی حاصل می شود؛ در حالی که این قوم انتظار سریع حل مشکلات را داشت.
وی ادامه داد: همین جامعه وقتی وارد قدس میشوند که باید با عده ای بجنگند؛ این جاست که انتظار کج نمود پیدا می کند و این قوم به موسی(ع) می گویند: شما با خدایت بجنگ و بعد از پیروزی ما میآییم.
کارشناس تاریخی سریال موسی(ع) با بیان اینکه این آسیب در جامعه ما نیز هست تصریح کرد: اینها برای منتظر حاضر به انجام کاری نبودند و در صحنه کربلا هم همین اتفاق رغم خورد و مردم اعلام آمادگی برای منتظَر کردند تا بر کرسی خلافت و حکومت تکیه زده و کارها درست شود.
جای مفهوم «امامت» در رسانههای ما خالی است
مدیر آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران در ادامه این نشست گفت: ضروری است در جامعه باید بر روی مفهوم امامت کار شود؛ اگر منتظر امامی مثل حسین(ع) باشیم و این نکته را بفهمانیم که امام عصاره تمام کائنات است جامعه اجازه می دهد امام تنها بماند؟
مصطفوی افزود: متأسفانه در رسانههای ما بر روی مفهوم امامت کار نشده است و حضرت آقا به صراحت اعلام جهاد فرهنگی کردند و اگر امروز ما تابع دستورات ایشان هستیم به این دلیل است که پی به ارزش ولایت فقیه بردیم و این درک ناشی از کار بر روی مفهوم ولایت است.
وی با اشاره به همزمانی1177 مین سال آغاز امامت امام زمان(عج) در سالجاری اظهارداشت: ضروری است در زمینه امامت حضرت مهدی(عج) کمپینی تشکیل شود و قصد ما این است با اجتماع بزرگ همراه با شعار لبیک یا مهدی به همگان بفهمانیم ما منتظریم تا هم مقدمات را فراهم بیاوریم و هم آماده مبارزه هستیم.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی آمده است تا ظهور را ترویج دهد تأکید کرد: حرکت امام(ره) مشابه حرکت حضرت رسول(ص) است به طوری که نظام تربیتی و اخلاقی جامعه را بهم می زند و بین نظام برده با ارباب مساوات برقرار می کند در انقلاب نیز مردم انقلابی به عنوان مستضعف قلمداد می شوند.
این کارشناس علوم اسلامی خاطرنشان کرد: تفاوت مستضعف و مستکبر در ثروت نیست بلکه در فهم است و مستکبر و استعمار حق برتر بودن را شأن خود می داند.
نیاز فیلمسازان به تیپ شناسی مراجعان در مسجد مقدس جمکران
مصطفوی با اشاره به سخن صاحب الزمان(عج) در خصوص گرد آمدن در مسجد مقدس جمکران در زمان غیبت اظهار کرد: مشکلی است که باید در این نشست ها بررسی شود این است که؛ الان جایگاه حضرت ولیعصر(عج) در زندگی ما کجاست. ضروری است با نگاه هنری فیلمسازان نیاز های حضور دسته های مردم بررسی شود که اهدافشان برای حضور در این مسجد چیست؟
وی با بیان اینکه منتظران واقعی خیلی کم هستند ادامه داد: یک دسته از مردم جنبه پارکینگی و عبوری هستند و دسته دیگر معتقد به حاجت روا شدن و دسته سوم برای برپا کردن و خواندن نماز حضرت حجت(عج) در مسجد جمکران حاضر می شوند.
ساخت مستندهایی درباره فاجعه منا ضروری است
این کارشناس ارشد تاریخ تشیع گفت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی؛ سینمای هالیوود به سمت دیگری می رود و بحث آخر الزمان را مطرح می کند.
وی ادامه داد: با وجود بزرگی انقلاب اسلامی، متاسفانه ما با رسانه ای کوچک سعی داشتیم یک مدگرایی را به غرب غلبه بدهیم اما غرب برای انتظار در نظریه مدگرایی شیعه را دشمن آرمان های لیبرالیستی میدید و هم در رسانه و هم با ابزار نظامی با این امر مبارزه کرد.
وی گروه تروریستی داعش را یک طرح برای تخریب باور مردم ذکر و خاطرنشان کرد: در فیلم ها و رسانه غربی این تخریب به وضوح دیده می شود و پیش گویی های نوستراداموس از این قبیل است.
مصطفوی گفت: غربی ها هم منتظر موعود خودشان هستند که همه را برای حاکمیت گروهی محدود به کشتن بدهد اما در مقابل شیعه معتقد به ظهور کسی است که مستکبران را از بین برده و ظلمها را بخشکاند و همه جز عده ای معدود از یهودیان به این منجی ایمان می آورند.
وی شفافسازی در فاجعه منا را ضروی عنوان و خاطرنشان کرد: شاهدیم که غرب با نگاهی حامی با این مسئله برخورد می کند و ساخت مستندهای مختلف و پیام رسان در خصوص عدم فراموشی فاجعه منا ضروری است.
استراتژی «کوتاهترین زمان» و «گویاترین سخن» علیه مهدویت
این پژوهشگر علوم اسلامی عدم فراموشی مستضعفین جامعه را ضروری دانست و تصریح کرد: امروز جبهه فرهنگی صرفا در شبکههای عمومی نیست بلکه در رسانههای اجتماعی است به نحوی که شاهد بالاترین تکنولوژی رسانه در اینستاگرام هستیم که باید در 15 ثانیه با کمترین جمله حرفتان را بزنید.
مصطفوی گفت: وقتی جبهه عوض شده است ما در رسانه های 15 ثانیه ای چکار کردیم که دین و فرهنگ ما را آسیب نبیند؟
وی ادامه داد: ما مجموعه مستضعفینی در جهان هستیم که تحت سیطره اینستاگرام و رسانههای اجتماعی و مجازی در حال زندگی هستیم و این به شدت خطرناک است.
وی با اشاره به کلیپ یک یهودی و معرفی قرآن در 10 دقیقه افزود: امروز جهان با فن کوتاه سخن گفتن خود و شبهه افکنیهای یک خطی اندیشه تشیع را نشانه گرفته است.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: این رسانه ها چنان سیطره پیاده کردهاند که حتی بیسوادها هم به راحتی در حال استفاده از اینها هستند.
وی با بیان اینکه شبهه یک خطی به راحتی برای همه قابل طرح است؛ تشریح کرد: شبههای مطرح می کنند که جوابش 10 صفحه است و در این فضا رسانههای ما کجا هستند.
مدیر آفرینشهای هنری و رسانهای مسجد مقدس جمکران گفت: امروز با آسیبهای مختلف شبهه افکنی ضد ایمان مواجه ایم؛ باید فکر و بررسی کرد و شایسته است با فیلم های کوتاه و گویاترین مطالب به این شبهات پاسخ داد.
مصطفوی با بیان اینکه سوالات زیادی از جمله عدم اعتقاد به خدا در جمکران مطرح میشود اظهارداشت: این عدم اعتقاد به این دلیل است که در 15 ثانیه با بهترین زبان هنری یعنی فیلم خدا را زیر سوال می برند و ما شاهد استراتژی کوتاه ترین زمان، گویاترین حرف در رسانههای نوظهور هستیم.
بیا شمعتو فوت کن ؛ سوژهای واقعی از دوران کودکی یک کارگردان
در ادامه این نشست کارگردان مستند بیا شمعتو فوت کن در گفت و گویی تلفنی اظهار کرد: این موضوع را بدلیل اینکه خودم در سن کودکی در مورد مسأله غیبت درگیری ذهنی داشتم انتخاب کردم و به نوعی این اثر از ناخودآگاه من سرچشمه گرفت.
سیده صدیقه میرغفاری ادامه داد: با این مسئله درگیر بودم تا اینکه چند سال قبل در نیمه شعبان به ذهنم رسید هیچ کاری در مورد امام زمان(عج) انجام ندادم و داستان را نوشتم و بعد از ورود به دانشکده این اثر را ساختم.
وی تصریح کرد: این فیلم، پروژه ترم چهار من بود و چون قبلاً کار نویسندگی انجام میدادم؛ بعد از ورود به دانشکده، به فیلمسازی و کارگردانی نیز پرداختم.
میرغفاری در پایان خود را علاقمند به پرداختن به مسأله ظهور عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت یافتن سوژه های و ایده های مناسب مهدویت از ساختن اثر در این مورد استقبال میکنم.