سینمای اجتماعی این روزها به کلی به دنبال القای ناامیدی و بن بست در جامعه است درحالیکه سینمای اصیل و دغدغهمند با طرح واقعیات جامعه آن هم با رعایت انصاف و به دور از اغراق و سیاهنمایی، به دنبال طرح مسئله است.
پس از گذشت ۴ دهه از آزادسازی خرمشهر، سینماگران همواره تلاش کردهاند تا در قالب سینمای دفاع مقدس رشادتها و روزهای تلخ و شیرین مردم در تمام ایران و به ویژه شهرهایی چون خرمشهر را به تصویر کشند.
به همت بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و حوزه هنری انقلاب اسلامی به مناسبت دهه کرامت آثار منتخب امام رضایی سینمای ایران در ۶۰ سال گذشته بر روی پرده سینما خواهد رفت.
همزمان با دهه کرامت در برنامهای با عنوان «۶۰ سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)» آثار منتخب طی ۱۰ روز به نمایش در میآید.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با صدور پیامی ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره فیلم ۱۰۰، برگزاری باکیفیت این جشنواره را نویدبخش هوای تازهای در سینمای ایران دانست که محدود به پایتخت نیست و متعلق به هنرمندان سراسر کشور است.
علی مصفا تهیهکننده فیلمی شده که با سرمایهگذاری نیم میلیون یورویی آلمان و فرانسه در ایران جلوی دوربین رفته است.
"چرا گریه نمیکنی" علیرضا معتمدی اولین فیلم اکران شده برای اهالی رسانه و منتقدین در روز چهارم جشنواره بود. اثری مبتذل که یک تنه جور تمام فیلمهای سیاه وسیاهنمای نرسیده به جشنواره امسال را میکشد و تنها سوالی که پس از پایان فیلم در ذهن ایجاد میشود این است که چگونه به جشنواره فیلم "فجر" راه پیدا کرده است.
دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی فیلم رشد، فراخوان پنجاه و دومین دوره این جشنواره را منتشر کرد. علاقهمندان برای ثبتنام و بارگذاری آثار خود تا 9 آبان ماه فرصت دارند.
هیئت مدیره خانه سینما براساس کدام مجوز قانونی یا اختیار در اساسنامه حضور نمایندگان انجمن های کارگری و کارفرمایی را در مجمع عمومی بلامانع اعلام نموده است؟
منوچهر اسماعیلی، دوبلور مطرح و مرد هزارصدای ایران شب گذشته بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
مرتضی شایسته تهیهکننده فیلم سینمایی «روز واقعه» ضمن تشریح تغییر شرایط تولید فیلم تاریخی و مذهبی نسبت به سال تولید این فیلم، تأکید کرد شرایط تولید امروز آسانتر اما گرانتر شده است.
هرچند بارها درباره شمار اندک فیلمهای عاشورایی در ویترین سینمای ایران سخن گفته شده اما نکته مهمتر روند نزولی استقبال مخاطبان از همین تولید معدود طی ۴ دهه گذشته است.
امیرعباس ربیعی، کارگردان سینمایی ضد: نفوذیهایی هنوز وجود دارند که نمیخواهند آثاری درباره شخصیتهای موثر انقلابی ساخته شود.
در «برادران لیلا» پدر یک میراث بزرگ را پنهان میکند و فرزندانش در تنگنا هم نمی توانند از این میراث بهره مند شوند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به وجود محفلی به نام میز پاریس در بخش سینمایی کشور از فعالیت این محفل برای سیاهنمایی وضعیت جامعه ایران با استفاده از فیلمهای سینمایی پرده برداشت.
با توجه به کارکرد فضای مجازی تاکنون سابقه نداشته، نهاد سینمایی به صورت علنی رای به توقیف یک فیلم بدهد و کاربران از این رای استقبال کنند.
در 10 سال اخیر با نگاه عاطفی به پدیده سخت و خشن جنگ، روایتهای هنرمندانهای از مادران شهدا تولید شده است، اما درباره همسران شهدا، کمتر اثری به چشم میخورد. «هناس» نخستین گام بلند سینمای ایران برای جبران این نقیصه است.
راه بنا نهادن سینمایی در خور انقلاب اسلامی را باید با پرسش چیستی «مرام امام» آغاز کنیم.