
به گزارش حلقه وصل، در این مراسم که با حضور اهالی فرهنگ و رسانه برگزار گردید، سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش و محمدجعفر کبریایی قائم مقام اجرایی نمایشگاه ایران نوشت حضور داشتند.
ایجاد 50 هزار شغل در ازای ایرانی شدن نوشتافزارها
سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در ابتدای این مراسم و با تبریک روز خبرنگار، از رسانهها به عنوان یکی از پایگاههای مهم شکلگیری و ترویج جریان نوشتافزار ایرانی اسلامی یاد کرد.
وی در ادامه با برشمردن سه وجه اهمیت نوشتافزارهای ایرانی اظهار داشت: در وجه اول با توجه به حضور بیش از 14 میلیون دانش آموز در کشور درکنار چند میلیون دانشجو، «اقتصاد» نوشت افزارهای ایرانی بسیار قابل توجه است چرا که گردش مالی این بازار در حداقلترین حالت ممکن خود 4 میلیارد تومان برآورد می شود که این مبلغ بسیار قابل توجه بوده و اگر سهم نوشت افزارها به کلی متعلق به تولیدکننده های داخلی باشد، برای 50 هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.
وی در ادامه افزود: ما در کشورهای همسایه تولید جدی پیرامون نوشت افزارها نداریم و این خود ظرفیتی است تا علاوه بر اینکه تبدیل به یکی از قطب های تولید نوشت افزار در منطقه شویم، سهم قابل توجهی در بازارکشورهای همسایه نیز به دست بیاوریم.
مدیرعامل مجمع نوشت افزارایرانی در ادامه با اشاره به دیگر وجه ضرورت نوشت افزارهای ایرانی اظهار داشت: علاوه بر وجه تولید ملی و کارکردهای اصلی نوشت افزار ایرانی یعنی ابزار نوشتن و تحریر، این محصولات به عنوان یک کالای فرهنگی شناخته میشوند. عمده نوشتافزارها را می توان به عنوان پیوست فرهنگی مشاهده کرد که از طریق بازی، کتاب، کمیک استریپ و... اقدام به ترویج کاراکترها میکند که به همین واسطه در ابعاد مختلف زندگی مخاطبان نفوذ خواهند داشت.
تهدید سلامت کودکان با نوشتافزارهای وارداتی
حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت کاراکترها در صنعت فرهنگ افزود: کاراکترهای کودک و نوجوانان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است و همواره نقش های اصلی به عنوان قهرمان آنها شناخته می شوند. علاوه بر نوشت افزار، 15 حوزه پر اهمیت دیگر نظیر فیلم کودک، اسباب بازیها و... وجود دارند که کاراکترهای موجود در آنها عمدتا در تعارض با فرهنگ ماست و اشباع کاراکترهای هالیوودی در پیوستهای فرهنگی، بسیاری از دغدغه مندان جهانی را هم به واکنش وا داشته است.
وی با اشاره با اینکه نوشت افزارها برخلاف فیلم های سینمایی و سایر محصولات فرهنگی محصولات انتخابی نیستند، بیان داشت: مردم برای انتخاب فیلم های سینمایی دارای انتخاب هستند، اما در مورد نوشت افزار مجبور به استفاده هستند و اگر ما در بازارحضور قابل توجهی نداشته باشیم، بی شک محصولات دیگر جای آن را پرخواهند کرد.
وی همچنین وجه سوم را مربوط به مساله سلامت دانش آموزان دانست و عنوان داشت: در طول روز بچهها استفاده متمادی از نوشت افزارها دارند و این نگرانی وجود دارد که محصولات وارداتی که از نمونه تقلبی نوشت افزارها هستند، خطر بسیاری برای مصرف کنندگان داشته باشند. به طور مثال بسیاری از کیف های ارزان قیمت وارداتی از مواد بازیافتی تهیه می شوند و عمده خودکارها، ماژیکها و سایر مواد شیمیایی مرتبط از محصولات شیمیایی تهیه میشوند که ممکن است برای کودکان خطرناک باشند.
تولید کنندگان ایرانی با برند چینی!
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی با بیان اینکه 70 درصد سهم بازار نوشت افزار مربوط به واردات آثار خارجی است، اذعان داشت: در این شرایط کشور تولید کنندگان وضعیت دشواری دارند و تلاش بسیاری برای ناامیدکردن مردم از این موضوع وجود دارد. با این وجود اگرچه که 5 سال زمان طولانی برای رونق یک صنعت نیست، اما اگر شما پیش از این را ببینید هیچ نمادی از نوشت افزارهای ایرانی وجود نداشت و حتی تولید کنندهای ایرانی هویتشان را پنهان می کردند و روی محصولاتشان برند چینی می زدند. اما در طول این 5 سال کار به جایی رسید که جریانی که کارهایش از دو یا سه تولیدکننده آغاز شده بود، الان فقط 100 تولیدکننده در نمایشگاه نوشت افزار حضور خواهند داشت. این رشد به سه عامل استقبال مردم، اطلاع رسانی و ذائقه سازی رسانهها و همت تولیدکنندگان باز می گردد که کار به این نتیجه رسیده است.
حسینی در ادامه افزود: شاید سهم تولیدکنندگان هم اکنون تنها 30 درصد بازار باشد اما این کارنامه بسیار قابل قبولی است که ان شالله با حمایت وزارت آموزش و پرورش، صداوسیما، وزارت صنعت و تجارت و... این سهم بیشتر شود.
سعید حسینی همچنین پیرامون مساله گران شدن ارز و وضعیت تولیدکنندگان گفت: متاسفانه بخش زیادی از مواد اولیه تولیدات داخلی مانندا کاغذ، وارداتی است و با افزایش چند برابری قیمتها برای ما این نگرانی ایجاد شده است که بازار در آینده چه وضعیتی خواهد داشت. در این میان تولیدکنندگان سود خود را نزدیک به صفر کردهاند تا رشد قیمت به بیش از 100 درصد نرسد. اینکه ما فکر کنیم بالارفتن قیمت ارز لزوما به سود تولیدکننده باشد، این چنین نیست.
جناب خان و کلاه قرمزی در صدر!
حسینی در پاسخ به اینکه کدام یک از کاراکترها بیشترین فروش را داشتهاند، گفت: همواره کاراکترهایی که بیشترین پیوست رسانهای را دارند، از اقبال بیشتری برای فروش برخوردارند. پیش از این کاراکترهای کلاه قرمزی، جناب خان و شکرستان جزو پرفروشها بودهاند. همچنین سریال پایتخت و کاراکتر شهید عباس بابایی به خاطر سریالی که از ایشان پخش شد جزو پرفروشترین کاراکترها محسوب میشدند. در زمان ترور دانشمندان هستهای، نوشت افزارهایی به فروش بیشتر رسیدند که عکس شهید احمدی روشن بر آنها درج شده و سال گذشته نیز نوشت افزارهایی با تصویر شهید حججی پرفروش بودند.
وی همچنین نظرسنجی های سالیانه را از جمله منابع فهم ذائقه مردم در نمایشگاه دانست و از معرفی محبوب ترین کاراکترها پس از پایان نمایشگاه خبر داد.
از گیره تا خط کش؛ همه آنچه که تولید نمیکردیم
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی همچنین با بیان جرئیات محصولات جدید گفت: محصولات جدید از 2 نظر تولید میشوند. نخست از نظر قالب که گونههای مختلف نوشت افزار را شامل میشوند. به طور مثال ما در کشور از نظر تولید خطکش دچار ضعف بودیم یا اصلا گیره در ایران تولید نمی شد. همچنین ماژیک وایت بورد نیز در همین زمره بود که شرکت کیان و سفیر علاوه بر خودکار، تولید ماژیکهای وایت بورد را نیز در دستور کار خود قرار دادند. وی وجه دوم را به طرح های بدیع تولیدکنندگان نسبت داد و افزود: از طرفی دیگر ما طرح های جدیدی را به نمایشگاه آورده ایم که مستقیما به کاراکترهای جذاب روز مرتبط هستند. کاراکترهای انیمیشن سینمایی فیلشاه یا عروسک مل مل از این جمله هستند. همچنین تصویرسازی قهرمانان ملی و شهدای مدافع حرم نیز جزو طرح های جدید نمایشگاه قرار دارند.
مردم باید تفاوت کیفیت محصولات را بشناسند
وی همچنین پاسخ به خبرنگار حلقه وصل پیرامون اختلاف قیمت محصولات ایرانی و خارجی اظهار داشت: بسیاری از تفاوت قیمتها به کیفیت محصولات باز میگردد، در حالی که بسیاری از آثار خارجی از کیفیت پایین اما ظاهری جذاب برخوردارند، این آثار ایرانی هستند که با کیفیت بالا وارد بازار شدهاند. برای ما تاکنون دشوار بوده است که مردم را نسبت به این مساله توجیه کنیم و به آ ها اطلاع دهیم. همچنین بسیاری از نمونه های خارجی علاوه بر کیفیت پایین، سلامت مصرف کنندگان را تهدید می کنند که این خود نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است.
حسینی در پاسخ به عدم جذابیت ظاهری برخی نوشت افزارها بیان داشت: در سال های گذشته ما ضعفهای متعددی در طراحی داشتیم. تولیدکنندهها همواره بر اساس سبکهای خارجی نظیر سبک مانگا ژاپنی طراحی میکردند و برای اولین بار مجبور شدیم از چندهزار دانش آموز عکاسی کنیم تا تِم ظاهر ایرانی به دست بیاید.
حسینی علت دیگر این اتفاق را رده بندی های سنی عنوان کرد و گفت: برخی آثار برای مخاطب دانشجو و دانش آموزدبیرستانی هستند، در حالی که وقتی واژه نوشت افزار را می آوریم بلافاصله مخاطب کودک در ذهنها تداعی می شود. بی شک طراحی برای نسل های مختلف، تفاوت دارد و هرکدام باید با ذائقه نسل خود دست به انتخاب محصولات بزند.
چه کسی از اقتصاد چندهزار میلیاردی آموزش و پرورش سود می برد؟
منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه همواره آموزش و پرورش با مشکلات صنفی و کسری بودجه مواجه بوده است، پیرامون اهمیت فراموش شده نوشت افزار های ایرانی اظهار داشت: طی چند دهه گذشته، غفلت جدی نسبت به دانش آموزان و مصرف فرهنگی آنها صورت گرفته است چرا که فقط محتوای درسی برای فرهنگ سازی کفایت نمیکند و ضروری است آموزش و پرورش در کنار تولیدکنندههای ایرانی قرار بگیرد تا از نمادهای فرهنگی ایرانی حمایت جدی گردد.
وی با بیان اینکه تاریخ کشورمان همواره پر از قهرمانها و کاراکترهای درخشان بوده است، اظهار داشت: در همین سالهای گذشته ما با قهرمانان دفاع مقدس و دانشمندان انرژی هستهای مواجه بودیم که باید از خود بپرسیم تا چه میزان دانش آموزان از این شخصیتها شناخت دارند؟
مجاوری با اشاره به اهمیت اقتصادی نوشتافزارها گفت: در آموزش و پرورش هزاران میلیارد منافع مالی نهفته است اما باید از خود بپرسیم که چه کسی از این چرخه اقتصادی بهره برده است؟ واردات لزوما کار بدی نیست و قیمت مناسب و کیفیت بالا نتیجه رقابت است اما اگر سیاستهای درست تجاری برقرار نشود، به ضرر ما خواهند بود. صداوسیما، وزارت ارشاد و ... اگر در کنار هم بایستند میتوانند در فرآیند طولانی 12 ساله 15 میلیون دانش آموز اثر به سزایی داشته باشند.
وی همکاری با مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی را اتفاق مبارکی دانست و بیان داشت: جشنواره «ایران ساخت» توسط دولت برای دی ماه امسال برنامهریزی شده است تا بتواند در حیطه های مختلف از جمله نوشتافزارها نقش به سزایی ایفا کند.
مجاوری در پاسخ به قیمت بالای نوشت افزارهای ایرانی اظهار داشت: آموزش و پرورش با راه اندازی کمیته استاندارد، نوشت افزارهایی که معیارهای لازم را داشته باشند مورد تایید قرار می دهند. همچنین این سازمان با کوتاه کردن فاصله بین تولیدکننده تا مصرفکننده بواسطه حضور نوشتافزارها در بوفه مدارس، تعاونیها و عرضه مستقیم تلاش کرده است تا قیمت آنها را به نسبت خرده فروشی ها کاهش دهد. علاوه بر این نوشت افزارهای ایرانی در بوفههای مدارس نیز توزیع خواهند شد.
1000 محصول جدید در ششمین نمایشگاه ایران نوشت
محمدجعفر کبریایی، قائم مقام اجرایی ششمین نمایشگاه «ایران نوشت» در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به تاریخ و مکان برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: ششمین نمایشگاه ایران نوشت از 22 مردادماه تا دوم شهریور در مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد. ما در این نماشگاه سعی داشتیم که به تمامی تولید کنندگان فراخوان حضور بدهیم و از بهترین آنها دعوت کردیم که در این نمایشگه حضور پیدا کنند و در نهایت نیز بیش از 100 تولید کننده امسال در ایران نوشت گردهم خواهند آمد.
وی با بیان جزئیات افتتاحیه این نمایشگاه گفت: روز 23 مردادماه ساعت 10 صبح با حضور وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس، خانواده شهدا، اهالی رسانه و... ایران نوشت افتتاح خواهد شد. در این نمایشگاه ما بخش ویژه ای برای انیمیشن محبوب فیلشاه داریم که قرار است در این بخش محصولاتی که با کاراکترهای این انیمیشن تولید شده اند، به مخاطبین عرضه و ارائه شوند.
کبریایی با برشمردن بخشهای جانبی و ویژهبرنامههای این نمایشگاه گفت: ما برنامه ویژهای برای محاطبان خود مخصوصا کودکان رنامهریزی کردهایم که عکاسی با کاراکتر ها و منظرههای منتخب انیمیشنهای ایرانی از جمله آن هاست. پخش زنده برنامه های کودک در شبکه های مختلف سیما از جمله شبکه دو، پنج و پویا نیز از دیگر بخشهای جانبی این نمایشگاه است.
قائم مقام اجرایی ششمین نمایشگاه ایران نوشت از عرضه 1000 محصول جدید به مخاطبین خبر داد و افزود: در این آثار تلاش شده است تا کاراکترها و شخصیتهای ایرانی معرفی شوند.
در انتهای این نشست خبری از پوستر ششمین نمایشگاه ایران نوشت رونمایی شد.