
به گزارش حلقه وصل: مهدی فضائلی در یادداشتی نوشت: هفته گذشته شاهد یک رویداد کم نظیر با ماهیت تاریخی بودیم، صدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم؛ رویدادی که با صدور پیام مفصل، پرمغز و پرمضمون رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با عنوان حوزه پیشرو و سرآمد رویدادی ماندگار و تحولآفرین شد.
پیامی ۵۵۸۷ کلمهای که براساس یک مرور محتوایی ،حاوی بیش از سی محور و متجاوز از دویست و بیست مفهوم و مسأله است.
پیامی که اگرچه مناسبت صدورش، یکصدسالگی بازتاسیس حوزه علمیه قم بود اما مخاطبش حوزههای علمیه سراسر کشور و حتی جهان اسلام است.
پیشرو در فرهنگ لغات، پرچمدار، پیشاهنگ، پیشتاز، پیشقدم، پیشگام، زعیم، طلیعه و مقدم معنی شده است و ضد آن پسروی است و سرآمد مترادف با برتر، برجسته، مبرز، متشخص، ممتاز و برگزيده معنی گشته و مخالف آن معمولی و غیرمتشخص معرفی میشود.
بنابراین، حوزه پیشرو و سرآمد، پیشاهنگ برتر، پرچمدار ممتاز، پیشتاز برجسته و زعیم متشخص و برگزیده است.
این پیشرو و سرآمد بودن چگونه محقق میشود؟ این پرسش مهمی است که فحول و نخبگان حوزههای علمیه باید پاسخ آنرا بیابند و بدهند.
لازمه پیشرو بودن شناخت خود و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل حوزههای علمیه، شناخت و باور به جامعیت و تمدنساز بودن دین، شناخت جامعه و نیازهای حال و آینده آن، شناخت دشمن و ترفندهایش علیه دین و عالمان دینی و شناخت شبههها و سؤالات خرد وکلانی است که ذهن و دل آحاد جامعه را هدف قرار داده است.
سرآمد بودن نیز مستلزم نوآوری و خلاقیت، شجاعت و مجاهدت، شناخت ابزار روز و مهارت استفاده از آنها، منفعل نشدن و داشتن روحیه تهاجمی و آگاهی به شیوههای بلاغ مبین است.
حوزه پیشرو و سرآمد در تقابل با تحجر و جمود است همانگونه که با بدعتها و تحریفات تحت عنوان پویایی سرستیز دارد.
حوزه پیشرو و سرآمد، اقتضائات زمان و مکان را میشناسد، اهل تعلیم و تهذیب نفس توأمان است، از علم غیرنافع که در سبکزندگی و هدایت جامعه بیاثر است پرهیز میکند، برای کارهای بزرگ اعتماد به نفس دارد، تخصصی است و از یافتههای علمی روز بهرهمند میشود و با استبداد و استعمار و استکبار سازگاری ندارد.
حوزه پیشرو و سرآمد، محدود به فقه و اصول نیست و از میراث تفسیر قرآن، فلسفه و کلام و دیگر علوم اسلامی خود را نه تنها محروم نمیسازد، میراث گذشته را فزونی نیز میبخشد.
و سخن آخر که آغاز راه است اینکه، تحول حوزه و پیشرو و سرآمد شدن نه آسان است و نه سریعالحصول؛اولا، نیل به جایگاه پیشرو و سرآمد بودن مستلزم تحولات ساختاری، محتوایی و روشی در حوزههای علمیه است و ثانیا، میداندار تحقق حوزه پیشرو و سرآمد بیش و پیش از همه، طلاب جوان، نخبه، اندیشمند و دارای روحیه جهادی هستند.