سرویس تلنگر: همگی کم و بیش در جریان نشانهها و علامات ظهور حجت حق در آخرالزمان قرار گرفتهایم. البته اگر از برخی از دروغپردازیها و کذابیّهها بگذریم، یکی از علائم و نشانههای ظهور امام عصر(ع) جلوهنمایی عدهای فرصت طلب و دست نشانده شیاطین رجیم هستند که از مهر و محبت دوستداران اهلبیت(ع) و یا کم اطلاعی عوام استفاده کرده و پا در ساحت قدسی مساله اساسی و محوری آخرالزمان گذاشتهاند. یکی از این جریانهای کذاب و منحرف گروه وابسته به احمد اسماعیل(ملقب به احمد حسن) است که با استفاده از جریان خروج یمانی خود را در کسوت و لوای حق درآورده و کار را به جایی رسانده که بعد از 10 سال همزمان مدعی سفیری، نیابت، فرزندی و جانشینی حضرت ولی عصر(ع) شده و بر سر این ادعا جان و مال و عرض شیعیان را به یغما میبرد. به همین مناسبت در راستای شخصیتیابی و جریانشناسی این گروه ضاله به همت دفتر تبلیغات حوزه علمیه «نشست تخصصی نقد و بررسی جریان مدعی یمانی» با حضور سه تن از اساتید برجسته حوزه علمیه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالقادر همایون، آیت الله نجمالدین طبسی، آیت الله شیخ علی کورانی برگزار و مباحث مفیدی مطرح شد که شرح مفصل آن در ذیل میآید:
به گزارش خبرنگار حلقه وصل، حجتالاسلام همایون با بیان اینکه همیشه حق در کنار باطل سنجیده میشود اظهار داشت: ورود و بروز جریانهای انحرافی به رغم زحمات و خطراتی که برای اسلام دارد نشان میدهد مذهب تشیع از محکمات و حقیقت محض الهی است.
وی با تاکید بر اینکه جریان مدعی یمانی را نباید به عنوان یک فرقه محسوب و شناسایی کرد، گفت: دشمنان اسلام از همان ابتدا در پی تحقق فرقه 72 ملت در میان مسلمانان بودهاند و نباید به توطئه فرقهسازی و انشعابپروری استعمار کمک کرد.
کارشناس فرق و ادیان با بیان اینکه مدعیان جریان یمانی در حد و شاخصه یک فرقه نیستند، افزود: فعالیت جریان یمانی با پیشتازی احمد اسماعیل بازگشت تاریخی به حدود 180 سال پیش است که در یک حرکت استعماری جریانهایی مانند بابیه، ازلیه، قادیانیه و بهائیت شکل گرفت.
حجت الاسلام همایون علت رشد و توسعه بهائیت را حمایت برنامهریزی شده استعمارگران عنوان کرد و گفت: اگر امروز میبینیم که توجه فرقهسازان به جریان یمانی به سرکردگی احمدحسن زیاد شده است دلایل سیاسی و استعماری دارد.
تشریح سرگذشت مستر جیکاک
وی با اشاره به واقعه تاریخی نفوذ یک جاسوس اطلاعاتی انگلیس در میان قوم ایل بختیاری ادامه داد: در زمان جنگ جهانی دوم فردی به نام «مسترجیکاک» که یک سرهنگ انگلیسی بود به عنوان یک فرد لال وارد ایل بختیاری شد و طبق برنامه از خود وجاهت نشان داد تا زمانی که به قول خودش شفا یافت و صاحب کرامت شد و به «سید جیکاک» تغییر نام و کاربری داد.
این پژوهشگر فرق و ادیان با بیان اینکه این مرد شیاد مدعی بود هر وقت که بخواهد ائمه را در خواب میبیند و میتواند سید و غیر سید را از یکدیگر تشخیص دهد گفت: این مرد با یک جریان الکتریکی(شوکر) که بر روی عصایش بسته بود به مردم سیادت و عادی بودن افراد را نشان میداد؛ در یک حرکت کاملا استعمارگر پسندانه در زمان ملی شدن صنعت نفت مدعی شد که نفت یک ماده سیاه نجس است و نباید مردم ایران به داشتن آن افتخار کنند و اهمیتی بدهند!
حجت الاسلام همایون سپس به شخصیتشناسی و جریانشناسی جریان مدعی یمانی پرداخت و گفت: احمد اسماعیل که بعدها برای اینکه خود را به امام زمان نسبت دهد به احمد الحسن تغییر هویت داد بعد از فروپاشی حکومت بعثیها در عراق اعلام موجودیت کرد؛ در واقع دانشجوی ترک تحصیل کرده رشته عمران در شهر بصره است که دو سالی هم در حوزه علمیه شهید صدر مشغول تحصیل میشود و ناگهان بنا به دلایلی مدعی جانشینی امام عصر شده و با دستاویز قراردادن قیام وعده داده شده یکی از زعمای شیعه(یمانی) مدعی میشود که یمانی اوست!
احمد حسن یک فرد عامی و کم سواد است
این پژوهشگر دینی با تاکید بر اینکه احمد حسن خود را به پنج واسطه فرزند امام زمان و جانشین ایشان معرفی میکند گفت: او در ابتدای قیام مدعی ملاقات با امام عصر(عج) درخواب و بیداری بود و الان هم مدعی است که ملاقات با ائمه اطهار(ع) در اراده خود اوست!
وی با بیان اینکه چندسالی است که احمد حسن خود را از انظار عمومی پنهان کرده و مدعی غیبت است گفت: این فرد که چند فایل صوتی از او باقی مانده شاید زنده نباشد اما اخیرا توسط مریدانش صاحب امر و حجت خدا شده و دارای عصمت هم است!
حجت الاسلام همایون با بیان اینکه احمد حسن خود را طبق حدیث وصیت اولین مهدی بعد از امام مهدی(عج) میداند گفت: واقعا چه معنایی میتواند داشته باشد فردی که حاضر نیست و در غیبت به سر میبرد برای امام مهدی(عج) بیعت میگیرد؟!
سکوت جانشین امام زمان در مقابل ظلم تکفیریها!
این پژوهشگر حوزه مهدویت با طرح این سوال که چرا جریان مدعی یمانی در مقابل خیل عظیم سفیانیها سکوت کرده است، افزود: مگر احمد حسن مدعی نیست که همان مرد مورد تأیید ائمه اطهار(ع) است و در جهت ایجاد امنیت و آرامش و انتقام از متجاوزان و ظالمان قیام کرده است؛ پس چرا در مقابل گروههای ملحد و خونخواری مانند داعش و تکفیریها سکوت کرده و به جان خودیها و شیعیان افتاده است.
این کارشناس فرق و ادیان با طرح این موضوع که جریان یمانی متشکل از افرادی کم سواد اما پرمدعا و از خود راضی است، گفت: احمد حسن زمانی به مقام معظم رهبری نامهای نوشت و از ایشان خواست چون جانشین امام عصر(عج) است، باید حکومت ایران را به او تحویل دهد! ضمن اینکه مبلغان این جریان، اخیرا گفتهاند تنها با مراجع تقلید شیعه از جمله آیت الله جوادی آملی حاضر به مناظره و مباحثه هستند!
وی با تأکید بر اینکه احمد حسن یک فرد عامی و بی سواد است که حتی مشکلات معناداری در قرائت و تجوید قرآن کریم دارد، گفت: جریان یمانی شباهت عجیبی با جریان بهائیت دارد و صاحب سازمان و تشکیلات خاص و با شاخه نظامی و تروریستی است.
حجتالاسلام همایون از انجام عملیات نظامی این جریان در عراق در سالهای اخیر خبر داد و بیان داشت: این گروه ابتدا به همراهی با جریان دروغین دیگر به نام جند اسما اقدام به کشتار شیعیان کرد و سپس برای تبلیغ و اعلام ظهور احمد حسن در روز عاشورا هشت سال پیش جنگ به راه انداختند که چون عملیات لو رفت ناکام ماندند و از این به بعد بود که احمد حسن غایب(و شاید کشته) شد.
شباهت عجیب جریان یمانی با فرقه بهائیت
وی از شروع فعالیت اینترنتی این جریان در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: طبق اعترافاتی که روحانی این جریان (آیت الله حمامی) دارد احمد حسن به امارات فرار کرده و تحت حمایت آنهاست.
حجت الاسلام همایون در ادامه به تحریفات و دروغپردازیهای این جریان پرداخت و گفت: تکفیر، دشمنی و فحاشی علیه مراجع تقلید شیعه، رد علم رجال، حرمت تقلید، انتقال کارکرد امام عصر به احمد حسن از جمله تحریفات این گروه وابسته به جریان استعماری است.
این کارشناس فرق و ادیان به شباهتهای جریان مدعی یمانی به بهائیت اشاره کرد و گفت: این گروه از لحاظ سازمان و تشکیلات، استفاده از نماد مشترک، عدم تسلط به آیات قرآن، قتل علما و بزرگان شیعه، خشونت و ترور، سوء استفاده از آیات و روایات، اعتقاد به وجود 12 مهدی بعد از امام مهدی(ع) و در نهایت حمایت ویژه استعمارگران شباهت عجیبی به یکدیگر دارند.
وهابیت همواره با مردم ولایی یمن خصومت داشته است
در ادامه این نشست آیت الله نجم الدین طبسی به ذکر فضائل و ارزشهای ولایی اهالی یمن در طول تاریخ پرداخت و گفت: مردم یمن تعلق خاطر خاصی به امامت امام علی(ع) دارند و به رغم سختیها و رنج هایی که به دلیل ولایتمداری تحمل کردهاند همواره پشتیبان ائمهاطهار(ع) بوده و هستند.
وی با بیان اینکه وهابیت سالهاست مردم شیعه یمن را تحت فشار قرار داده است، گفت: آنها بعد از اینکه دیدند با اخراج روحانیون مساجد و مقابله فکری با جوانان یمن کاری از پیش نمیبرند، اکنون رو به کشتار و تجاوز آوردهاند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ورود تشیع به قم توسط یکی از اقوام یمنی صورت گرفته است گفت: آنچه که از آیات و روایات برمیآید این است که یمانی فردی است که از میان مردم یمن قیام کرده و در راستای حمایت از امام عصر(ع) به مقابله ظلم و ستم خواهد پرداخت.
روایات مختص یمانی قابل نقد و تشکیک است
وی با اعلام اینکه خروج یمانی یکی از علائم نزدیکی ظهور است افزود: آنچه که من به آن رسیدهام این است که اعلامیت ملازم قداست نیست و اگر اصالت و وجاهت یمانی ثابت نشود، ربطی به ارزشها و نجابت مردم یمن ندارد.
این پژوهشگر حوزه مهدویت با طرح این نظریه که دلایل محکمی وجود ندارد که یمانی مرد مورد تأیید ائمه اطهار(ع) است گفت: در مورد یمانی دو روایت نقل شده است که در روایت نعمانی به لزوم اطاعت و حمایت از وی اشاره شده است.
آیت الله طبسی در ادامه به نقد روایت نعمانی پرداخت و گفت: در مورد این روایت چند سوال جدی مطرح است، اول اینکه این روایت طولانی و چند بندی از یک آبشخور و سند است و به صورت کامل از طرف نعمانی نقل شده است؟ دوم اینکه، حتی اگر اصالت ذکر این روایت از سوی یک شخص را بپذیریم چرا باید یکی از نقالان این روایت به نام احمدبن یوسف در علم رجال ناشناخته باشد و هویتش نامعلوم بماند؟ سوم اینکه، در روایت نعمانی بر وجوب اطاعت، حرمت مخالفت تأکید شده است؛ سوال این است که چرا در طول تاریخ فقاهت شیعه هیچ یک از علما در احکام شرعیه خود بر حرمت فروش سلاح در دوره ظهور یمانی، وجوب اطاعت و حرمت عناد و سرپیچی از یمانی اشارهای نکردهاند.
چه کسی احمد حسن را مرد همه کاره امام عصر(ع) کرده است؟!
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به تحلیل روایت دوم (الارشاد) درباره خروج یمانی پرداخت و گفت: این روایت از روایت نعمانی کوتاه تر است و به لزوم تبعیت از یمانی اشاره نمی کند ضمن اینکه از لحاظ سندیت هم ضعیف تر نشان میدهد.
آیت الله طبسی با بیان اینکه یمانی، سفیانی و خراسانی طبق روایات در یکسال و یکماه و یک روز خروج خواهند کرد گفت: مدعیان جریان یمانی که میگویند احمد حسن سفیر امام زمان(عج) است، آیا نمیدانند سفیران و نائبان امام صاحب عقل، روایت، حکم و کرامت از طرف ایشان بوده و هر کدام یکدیگر را تأیید میکردند؟!
استاد حوزه علمیه قم با طرح این سوال که اگر احمد حسن همان یمانی معروف است پس سفیانی و خراسانی کجا هستند گفت: یک نفر نیست به مرد یمانی گم شده بگوید که چرا بیخیال سفیانی شدهای و حتی یک بیانیه خشک و خالی علیه او صادر نمیکنی؟!!
وی سپس به انتقاد از احمد حسن پرداخت و اظهار داشت: این مردک بالاخره چه سمتی در دم و دستگاه امام آخرالزمان دارد؟ در کدام روایت مستند ذکر شده که یک نفر همزمان پسر امام زمان، یمانی، سفیرپنجم و وصی ایشان است؟!
این استاد برجسته حوزه مهدویت افزود: واقعا خندهدار نیست که وقتی امام زمان(عج) نیامده یکی جانشین ایشان شده و برای خود تشکیلاتی درست کرده باشد؟!
کوتاهی در تدوین تبیین احادیث مهدویت؛ محل جولان عدهای سودجو
وی سپس با اشاره به حدیث وصیت منتسب به پیامبرگرامی اسلام، گفت: احمد حسن با استناد به این حدیث خود را اولین مهدی از مهدیین 12 گانه بعد از امام مهدی(عج) میداند در حالی که هنوز سندیت و اعتبار این حدیث برای خیلی از بزرگان دین اثبات نشده است.
آیت الله طبسی در ادامه از طلاب و فضلای حوزه علمیه به دلیل نپرداختن به حوزه مباحث آخرالزمانی انتقاد کرد و گفت: اگر میبینیم که عدهای بیسواد و سودجو مدعی قیام و ظهور شدهاند نشان از خلوص و توانایی آنها ندارد، بلکه این به دلیل کم کاری و خلاء علمی در میان اهالی علم و اندیشه شیعه است که اینها پر و بال گرفتهاند!
وی با تأکید بر اینکه ولایت فقیه پرتوی از ولایت امام زمان است گفت: چرا بیش از دو هزار روایت مستند مهدوی و 400 آیه آخر الزمانی قرآنکریم بدون تحلیل و جمعبندی معطل مانده و به خدا سپرده شده است!
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مدعیان دروغین مامور شدهاند که به عقاید و خلوص جوانان شیعه ضربه بزنند گفت: اگر جریان مدعی یمانی قصد اصلاح دنیا را دارد چرا فقط یقه یک عده جوان شیعه و طلاب جوان را چسبیده و به دنبال اصلاح و ارشاد دیگر اقوام و مذاهب موجود نیست؟!
روایات یمانی اصیل و غیر قابل تشکیک است
در ادامه این نشست آیت الله شیخ علی کورانی به نقد نظریه آیت الله طبسی در مورد روایات مرتبط با خروج یمانی پرداخت و گفت: خروج مرد یمانی از اصول عقاید شیعه و روایات و احادیث فراوانی در مورد سلامت و تأیید قیام ایشان وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه یمانی از طرف امام عصر(عج) مرجعیت و ولایت دارد گفت: این مرد شریف به کمک مردم یمن سلسله منحوس وهابیت را نابود خواهد کرد و زمینه ظهور ولی عصر(عج) را فراهم خواهد کرد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه احمد حسن دجال شهر بصره است گفت: این مرد یک فرد عامی و از یک خانواده کاملا معمولی است و مدتی را هم در خدمت رژیم بعث صدام فعالیت کرده است.
قبای یمانی را وهابیون بر تن احمد حسن کردهاند
این پژوهشگر حوزه مهدویت با افشای این مطلب که مقام یمانی را وهابیون برای احمد حسن خریدهاند گفت: قبل از او فردی به نام شیخ حیدر در بصره اعلام کرد که مرد یمانی است اما به تحریک و حمایت وهابیون شیخ حیدر اعتراف کرد که اشتباه کرده و مرد یمانی احمد حسن است!
وی با بیان اینکه بعدها شیخ حیدر ضمن اعتراف به این مساله احمد حسن را در کتابش فردی شیاد و دروغگو و وابسته به وهابیون معرفی میکند افزود: البته همین کتاب افشاگرانه باعث شد که بنا به دلایل نامعلومی شیخ حیدر سربه نیست شود.
جریان یمانی آزادانه در عراق فعالیت میکند
آیت الله کورانی از حمایت مادی ویژه جریان مدعی یمانی از طلاب حوزه علمیه خبرداد و گفت: حسن حمامی که بعدها آیت الله حمامی نام گرفت و روحانی جریان یمانی شد، یک راننده ساده تاکسی بود و بعد از دستگیری در جریان نظامی 2008 اعتراف کرد که برای برنامه و اهداف خود تحت حمایت وهابیون هستند.
این پژوهشگر حوزه مهدویت از حمایتهای برخی افراد در عراق از جریان مدعی یمانی ابراز نگرانی کرد و گفت: بسیاری از کسانی که در غائله سال 2008 و طرح ادعای ظهور احمد حسن شرکت کردند و 100 نفر را هم به کشتن دادند، اکنون آزادانه در عراق با تشکیلات رسمی و سازمان یافته با دایر کردن مدارس، دفاتر و نمایندگیهای روزنامه فعالیت میکنند.
هر جریانی که شیعه را تضعیف کند رگه استعماری دارد
آیت الله کورانی با افشای این نکته که عراقیها میدانند که این گروه تحت حمایت انگلیسیها فعالیت میکنند و برخلاف جمهوری اسلامی ایران سیاست سکوت را پیشه کردهاند، گفت: در یکی دو قرن گذشته دوجریان ضد دین شکل گرفته است بدین طریق که هر جا مساله تحریف اسلام و استحاله فرهنگی پیش آمده، مدیریت آن در دست فرانسویها بوده و هر زمان هم که استعمار احساس کرده لازم است یک مذهب و فرقه جدید ساخته شود پای انگلیسیها در میان است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جریان احمد حسن برای استعمارگران ماهی 2 میلیون دلار هزینه دارد گفت: این جریان کذاب طبق برنامه و نقشههای استکبارجهانی درصدد لوث کردن و از بین بردن مساله اساسی مهدویت است.
وی با تأکید بر اینکه افرادی مانند عبدالکریم سروش و حجت الاسلام کدیور محصول برنامههای استعمار فرانسه هستند گفت: قیام خونین امام حسین(ع)، مرجعیت تقلید شیعه و ظهور امام مهدی(عج) به عنوان نجات بخش عالم بشریت نقاط قدرت و قوت شیعه هستند و استعمارگران هرکس را که در راستای تضعیف این سه عامل قدرت شیعه گام بردارد، کمک و حمایت میکنند.
لازم به ذکر است این نشست تخصصی، با هدف ارتقای دانش مهدویت مبلغان، در روز پنج شنبه مورخ 10 اردیبهشت ماه در سالن الغدیر مرکز همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.