سرویس حاشیه نگاری: اميد رهبران متولد سال 1349، متاهل و داراي دو فرزند که پسر ارشد او در تنها هنرستان موسيقي پسرانه کشور در حال تحصيل است. وی از دوران نوجواني به دليل علاقهاش به اين عرصه فعاليتهايي انجام ميداد اما به دلايلي ابتدا در سطح آکادميک رشته مهندسي نساجي را براي خودش انتخاب کرد. البته بعدها به صورت آکادميک رشته موسيقي را هم آموخت و تقريباً از سال 1383 رشته مهندسي خود را کنار گذاشت و به صورت حرفهاي وارد شغل موسيقي شد.
شروع کار او با ساخت تيزرهاي تلويزيوني براي «بستني دايتي» و «پتوي نرمينه» همراه بود و چندي بعد کارگردان برنامه «دستپخت» شبکه يک سيما به او اعتماد کرد و ساخت موسيقي سريال «مونس»را که در سال 84 پخش شد به او سپرد. پس از آن، آهنگسازي سريالهاي «پنجره» از شبکه يک سيما و «آرزوهاي شيرين» هم به او محول شد و اين آغازي بود براي ساخت موسيقي فيلم.
بعد از اينکه اسم اميد رهبران در تيتراژ پاياني فيلمها وارد شد کمکم پيشنهادات متفاوتي به او داده شد به شکلي که براي ساخت آهنگ کارهاي کودکانه هم به سراغ او آمدند و در سال 87 کار آهنگسازي برنامه «تابستان شاد» به او محول شد. همين کارها باعث شد که خوانندهها هم به مرور براي تکآهنگهايشان به سراغ او بيايند. بعد از مقطعي شکل کار اميد رهبران از موسيقي پاپ ، وارد فضاي موسيقي انقلابي شد که خيليها از آن به عنوان موسيقي ارزشي و فاخر ياد ميکنند.
امید رهبران در گفتگو با خبرنگار حلقه وصل درباره ارتباط بین موسیقی و انقلاب اسلامی گفت: در مقوله موسیقی و هنر به چه میزان توانسته بعد از انقلاب اسلامی در این مسیر حرکت کند دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. هنری که برای به سرانجام رسیدنش قسمتهای متفاوتی در عرض یکدیگر قرار دارند. یعنی به همان میزانی که خواننده در این مخلوق انسانی مهم و قابل رویت است برای اینکه یک اثر فاخر به وجود بیاید نفرات قسمتهای دیگر نیز به همان نسبت داراری ارزش هستند. به همین دلیل برای ورود به موضوع موسیقی و ارتباط آن با انقلاب اسلامی لازم است که ما کار را به صورت دقیقتری بررسی کنیم.
وی با توجه به سفارشهای دقیقه نودی نهادها و موسسات افزود: براي اينکه يک کار خوب توليد شود، نياز به زمان مناسب دارد. تهيهکننده هرچقدر بيشتر فرصت دهد کار بهتري تحويل ميگيرد. بالاخره خيلي از اين کارها مناسبتي است و بودجه کارهاي فرهنگي از قبل مشخص شده و از قبل زمان پخش کار را ميدادند اما اين باعث نميشود که سر موقع سفارش کار دهند. در صورتي که خوانندههايي که کارهاي پاپ عاشقانه در جامعه را توليد ميکنند از مدتها قبل سفارش کار ميدهند و خيلي دغدغه اينکه اين کار را به فلان تاريخ برسانند، ندارند. اين يکي از دلايل مهمي است که آنها کارهاي باکيفيتتري توليد ميکنند.
رهبران با اشاره به موسیقی پاپ عاشقانه گفت: امروزه نسل جوان کشور در موسيقي از يک ريتم بهروز و جذاب استقبال ميکند. به همين دليل بنده سعي کردهام که موسيقي پاپ را در قالب موسيقي ارزشي قرار بدهم. ما قرار نيست براي موسيقي ارزشي فقط سرود توليد کنيم. گفتيم از يک موسيقي جوانپسند استفاده کنيم. اصلا چه عيبي دارد که ما از موسيقي پاپ يا حتي راک براي موسيقي باکلام ارزشي استفاده کنيم؟ البته حتما بايد به اين نکته توجه کرد که چه متن و کلامي در اختيار داريم؛ گاهي کلام بُرنده و تيز، دافعه ايجاد ميکند و گاهي پر از آرامش است. بنابراين بسته به محتواي کار بايد ساخت ملودي و تنظيم و در نهايت ساخت موسيقي تغيير پيدا کند. البته مقتضاي زمان و مکاني هم که کار ميخواهد برايش توليد شود، مهم است. ولي بنده هميشه به دوستاني که ميآيند و سفارش کار ميدهند ميگويم اگر ميخواهيد حتي عاشقانه هم بخوانيد، عاشقانهاي بخوانيد که محتوا داشته باشد. يعني محتوايش جوري باشد که شما عشق به معبوديت را هم درک کني. حالا ميتواني مستقيم اين حرف را نگويي ولي شاعر بايد زيرکانه و با دقت چنين مفاهيمي را در شعرش جاي دهد.
وی با اشاره به اینکه عرصه رقابت در حوزه موسیقی، نیاز به حمایت دارد خاطرنشان کرد: در هر کاري که شما انجام ميدهيد اگر شما نفر اول باشيد بيش از ديگران در اين عرصه بزرگ ميشويد. به اين خاطر که شروع کار با اينها بوده و اينها سردمدار کار بودهاند. فضاي موسيقي هم به همين شکل است. بزرگ شدن بيش از حد يک نفر دليل اين موضوع نيست که ما ديگر در آن فضا آدم نداريم بلکه به اين خاطر است که اين آدم نفر اولي بوده که وارد اين فضا شده است. در قسمتهاي مختلف موسيقي ارزشي هم ما پتانسيلها و استعدادهاي فراواني داريم که اگر کمي آنها هم حمايت شوند و آموزشهاي لازم را ببينند ميتوانند در حد همان نفر اول بزرگ و معروف شوند.
رهبران ادامه داد: اگر بخواهم به يک حوزه به مراتب تخصصيتر در عرصه موسيقي اشاره کنیم بايد بگويم ساخت کار براي کودکان يکي از آنها است. کاري که به جرات می توان گفت ويژگيها و نکاتش در حال حاضر رعايت نميشود. براي کارهاي کودک همه کار فقط دنگ و دونگ نيست. بايد شعر خوب و جذابي داشته باشيم که آهنگساز با آن ارتباط برقرار کرده باشد. بر اساس مفهوم، يک ملودي بسازد و همه اجزاي آهنگ و محتواي کار همخواني داشته باشد. اگر اينگونه باشد کار به گونهاي از آب درميآيد که اهداف پنهان کار هم تامين ميشود و ميتواند در ضمير ناخودآگاه کودکان تاثير خودش را بگذارد. بچه با دنگ و دونگ جذب کار ميشود ولي تاثيرگذاري کار با کيفيت آهنگسازي و محتواي شعر و نحوه اجرا ارتباط مستقيم دارد. جوري که بچه وقتي از کار خوشش آمد به مرور شعر را حفظ ميکند و با همين کار ساده ميتوانيم به مرور اين کودکان را به سمت شنيدن موسيقيهاي ارزشي در جواني بکشانيم. به عبارتي ذائقهسازي کردهايم. بنده در کارهاي کودکانه کار آقاي خلعتبري که تحت عنوان لالايي از شبکه پويا پخش ميشد را ميپسندم. کار بسيار زيبايي بود که ديگر خيلي از مردم با آن خاطرههاي خوب دارند.