به گزارش حلقه وصل، مراسم رونمایی از مستند «معمای C130» در ارتباط با حادثه سقوط مشکوک هواپیمای امرا و فرماندهان ارتش و سپاه در 7 مهر 1360، عصر دیروز (سه شنبه 25 مهرماه) در خبرگزاری فارس برگزار شد.
«سیدمحمدمهدی دزفولی» تهیه کننده و کارگردان این اثر مستند درباره چگونگی پرداختن به این موضوع، اظهار داشت: کار تولید این مستند را از سال 1392 آغاز کردیم تا هم یادی از شهدای این حادثه داشته باشیم و هم به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم.
وی گفت: 37 سال از آغاز جنگ گذشته است اما با گذشت این مدت زمان همچنان این اتفاق مشوک که 5 نفر از فرماندهان برجسته در یک هواپیما حضور داشتند، ناگفته مانده است.
کارگردان این مستند افزود: فکوری که در عملیاتهای مهمی چون کمان 99 و حمله به اچ 3 نقش موثری داشت و نامجو، جهان آرا، فلاحی و کلاهدوز که از فرماندهان کلیدی ما در دفاع مقدس بودند در این حادثه به شهادت رسیدند.
وی بیان کرد: در یک روز 5 فرمانده ارشد کشورمان را از دست دادیم و هیچ فیلم و مستندی در این رابطه ساخته نشده است.
براتی از تولیدکنندگان این مستند نیز گفت: دغدغهای برای بازخوانی برگهایی از تاریخ دفاع مقدس وجود داشت. ما این کار را با سرمایه شخصی تولید کردیم. دهها موضوع مانند این حادثه وجود دارد که درباره آنها کار نشده است.
وی بیان کرد: بخشهایی که از این حادثه در سالهای گذشته نشان داده شد موجب شد تا ما به ساخت این مستند علاقمند شویم.
کاپیتان «علی صولتی» خلبان پرواز c130 اظهار داشت: از امروز به بعد دردسر من شروع خواهد شد. اگر اسم این مستند را معمای نفوذ میگذاشتند بهتر از معمای c130 بود. متاسفانه از رشادتهای ارتش حرفی گفته نمیشود و بیشتر از حرفهای نفوذ گفته میشود.
وی گفت: عوامل نفوذ همراه با انقلاب در پستهای مختلف مقام و پست گرفتند. ارتشیها سالماند. گرسنگی، بی خانمانی و بدبختیهای ارتش گفته نشده است. نیروهای ارتش در زمان این پرواز تعدیل و اخراج میشدند. ارتش و تکاوران نیروی دریایی بدون داشتن اسلحه و گلوله در خرمشهر مقاومت کردند. من 2 سال در دادگاه انقلاب رفت و آمد کردم. هیچ کسی از من تقاضای مصاحبه نکرد.
فرزندان شهید نامجو نیز در این مراسم اظهار داشتند: فکر میکنم این اتفاق مسئلهای بوده که کنترل نشده و همین مسئله باعث شد تا کسی تمایل نداشته باشد درباره آن حرف بزند.
اینان خاطرنشان کردند: در مدارک پدرمان به اسنادی دست یافتیم که ایشان از سوی ضدانقلاب همواره مورد تعقیب و بلکه سوقصد بوده است.