
به گزارش حلقه وصل: ساخت فیلمی درباره یکی از مهمترین و در عین حال ناشناختهترین فرماندهان دوران دفاع مقدس، پروژهای ساده نیست.
وقتی نام شهید علی صیاد شیرازی به میان میآید، ذهنها به تقوای نظامی، انضباط بینظیر و وفاداری به ولایت فقیه گره میخورد.
اما آنچه کمتر دیده شده، موقعیتهای دشوار و تصمیمهای استراتژیکی است که او در پشت درهای بسته گرفته است. فیلم سینمایی «شهید صیاد» تلاشی است برای بازنمایی این وجه کمتر دیدهشده از یک فرمانده ملی.
این روزها که فیلم صیاد روی پردههای سینما به نمایش در میآید به سراغ تهیه کننده این اثر یعنی محمد شفیعی رفتیم تا درخصوص فیلم صیاد و مخاطب اثار دفاع مقدسی گفت و گو داشته باشیم.
ورود دوربین به اتاقهای ممنوعه
محمد شفیعی تهیه کنند فیلم «صیاد» درباره اینکه ساخت فیلمی درباره شهید صیاد شیرازی، یکی از چهرههای مهم دفاع مقدس، چه چالشهایی برای شما بههمراه داشت اظهار داشت:«فیلم «شهید صیاد» بدون شک یکی از سختترین پروژههایی بود که در حوزه دفاع مقدس تجربه کردیم.
دلیلش هم واضح است: ما وارد یکی از حساسترین فضاهای تاریخ معاصر ایران شدیم، یعنی اتاق فرماندهی کل قوا. این کار هم از نظر تصویری و هم از نظر محتوایی، دقت و حساسیت زیادی میطلبد. ضمن اینکه کاراکترهایی که با آنها مواجه هستیم، چهرههای شناختهشده و تأثیرگذارند. همین باعث میشود روایت ما پیچیدگیهای خاص خود را داشته باشد.»
تعادل میان مستندات و درام سینمایی
شفیعی در پاسخ به این پرسش که چطور توانستید میان وفاداری به اسناد تاریخی و الزامات دراماتیک فیلمسازی تعادل ایجاد کنید گفت: «ما از یکسو باید به اسناد، کتابها، روایتها و مصاحبههای معتبر تکیه میکردیم، و از سوی دیگر موظف بودیم قصهای جذاب و دراماتیک بسازیم. کارگردان تلاش کرده در دل موقعیتهای واقعی جنگ، تصویری ارائه دهد که هم دقیق باشد و هم برای مخاطب قابل لمس. یعنی ما اجازه داشتیم دراماتیزه کنیم، اما نه در جهت تحریف. هرآنچه که از شهید صیاد در فیلم میبینیم، باید با مشی و شخصیت حقیقی او در طول سالها منطبق باشد.»
پاسخ به انتقادها: فیلم را دیدهاید؟
البته این تهیه کننده سینما درباره برخی انتقاد کردهاند که فیلم، نگاه جانبدارانه یا سیاسی دارد نظرش را اینگونه بیان کرد: « بهنظرم بخشی از این انتقادات ناشی از ندیدن فیلم است. مثلاً فردی که من ترجیح میدهم نامی از او نبرم، نظری داده که نشان میدهد اصلاً فیلم را ندیده. در این فیلم، ما درباره بنیصدر فیلم نساختهایم، بلکه فقط برخوردهای شهید صیاد با فرمانده وقت کل قوا، یعنی بنیصدر، را از دید خود شهید به تصویر کشیدهایم. بنابراین، فیلم از منظر شهید روایت میشود نه قضاوت بیرونی. همین موضوع باعث شده فیلم از شعارزدگی فاصله بگیرد و واقعگرایانهتر باشد.»
مخاطب امروز، پلتفرم خود را انتخاب میکند
شفیعی در پایان هم درباره جایگاه فیلم در میان مخاطبان گفت: «مخاطب فیلمهای دفاع مقدسی هنوز وجود دارد، و اتفاقاً مخاطب بسیار وسیعی هم هست. اما نکته اینجاست که مخاطب امروز انتخاب میکند که فیلم را کجا ببیند. بسیاری از فیلمهای دفاع مقدسی فروش بالایی در گیشه ندارند، اما در تلویزیون یا پلتفرمها با بازپخشهای متعدد، میلیونها بیننده پیدا میکنند. نباید مخاطب را فقط از منظر فروش بلیت سنجید.
گاهی یک فیلم ممکن است فروش کمی داشته باشد اما تأثیر اجتماعی گستردهای بگذارد.»