به گزارش حلقه وصل، دکتر موسی فقیه حقانی، استاد دانشگاه ، مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی دوره پهلوی مؤسسه امام خمینی (ره) ،معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران و سردبیر فصلنامه تاریخ معاصر ایران است که در رابطه با جریانات انحرافی که انقلاب اسلامی را تهدید میکند گفتوگوکردیم؛
وی خطرناکترین جریان را در دوران تشکیل انقلاب اسلامی جریانی معرفی کرد که ادعای مسلمان بودن داشتند اما هیچ اعتقادی به حکومت اسلامی نداشتند و افزود: چنین ادبیاتی بسیار خطرناکی است؛ زیرا هنگامی که با آنها مواجه میشویم آنها با ادبیات دینی به جنگ با حکومت دینی می آیند.
این استاد دانشگاه درباره چرایی خطرناک بودن این جریان گفت: وقتی همهی موجودیت نظام به دینی بودن آن است یعنی مخاطب اصلی انقلاب مردم دینمدار هستند و تأکید حضرت امام نیز به وجه دینی بودن انقلاب اسلامی است؛ اگر افرادی با وجه دینی بخواهند با آن مقابله کنند ممکن است برای عدهای امر مشتبه شود و در جامعه متدین ایجاد تردید کند.
وی با اشاره به ویژگیهای انقلاب اسلامی، انقلابی است که شعارهایش دینی است و مردمی نیز که به آن احساس دلبستگی میکنند به جهت دینی بود آن است و رهبر آن نیز دینی است گفت: حال اگر کسی با ادبیات دینی بخواهد انقلاب را زیر سؤال ببرد و آن را خدشهدار کند مبارزه با این افراد نیز سخت خواهد شد که حضرت امام از این افراد به عنوان جریان متحجر یاد میکرد.
موسی حقانی با اشاره به جریان دومی که در مقابل ماهیت انقلاب اسلامی ایستادگی میکنند، گفت: این افراد جریانی هستند که به ظاهر حکومت اسلامی را نیز قبول دارند و از لحاظ مبانی دینی دچار مشکل و اعوجاج است.
وی با اشاره به اینکه خطر جریان اول بیشتر در سیر تشکیل انقلاب اسلامی بود گفت: اما اکنون که انقلاب اسلامی در مرحله تثبیت است با جریان دوم در تقابل است و این گروه برای تثبیت انقلاب اسلامی ایجاد خطر میکنند.
این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به خطر جریان دوم برای انقلاب اسلامی گفت: این جریان، خود را انقلابی میداند اما در مبانی سهلانگار است و دچار انحراف جدی شده است. مبنای اصلی انقلاب اسلامی و حضرت امام که اطاعت از ولایت فقیه است را در عمل قبول ندارد.
وی با بیان اینکه خطر این جریان بر خلاف گروه نخست در تشکیل جریان انقلاب اسلامی است، گفت: خطری که به وسیله این گروه انقلاب اسلامی را تهدید میکند، انحراف از اهداف و آرمانهای خود است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه گروه دوم به مرور به یک طیف گسترده مبدل شد و چهره هایی که سابقهی انقلابی بودن نیز داشتند به آن ملحق شدند، گفت: تمامی افرادی که در جریان انقلاب اسلامی نگاهشان نسبت به ولایت فقیه با نگاه امام خمینی زاویه پیدا کرد به این جریان ملحق میشوند.
موسی حقانی با بیان اینکه جریان انحرافی انقلاب ابتدا از مهدی هاشمی در اصفهان و کتابخانه سیاسی قم آغاز شد گفت: جریان انحرافی به مرور به برخی از نهادها و ارگانهای انقلابی نفوذ میکردند و این میتوانست تهدیدی جدی برای انقلاب اسلامی باشد.
وی با اشاره به اینکه جریان سومی نیز وجود داشت که میتوانست برای انقلاب اسلامی خطرساز باشد و بیارتباط با جریان دوم نبود گفت: جریان سوم مجاهدین خلق یا سازمان منافقان بودند که ظرفیت مبارزاتی نیروهای انقلابی را از بین میبرد و به هدر میداد.
موسی حقانی با بیان اینکه تغییر ایدئولوژیکی که سازمان منافقین در مبارزه دادند خسارت جدی به جریان مبارزات انقلابی وارد کرد گفت: انحرافاتی که این جریان از معارف دینی داشتند جریان تثبیت و حتی تأسیس انقلاب اسلامی را با خطر مواجه کرده بود.
وی با بیان اینکه خطر این جریان از قبل به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی وجود داشت و بعد از انقلاب اسلامی نیز استمرار پیدا کرد گفت: نیروهای مبارز انقلابی از همان قبل از انقلاب پا به پای مبارزه با رژیم شاهنشاهی به مبارزه با این جریان انحرافی پرداختند و به عنوان نمونه بخشی از فعالیت مبارزاتی آیتالله مهدوی کنی در زندان و مسجد جلیلی برای مبارزه با این جریانات التقاطی بود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بعد از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی و زمانی که دیدند در جریان انقلاب اسلامی جایگاهی ندارند به مبارزه با انقلاب اسلامی پرداختند، گفت: مبارزه این گروه با انقلاب اسلامی دو بخش داشت؛ بخش اول فعالیت مبارزانی این گروه تقابل عملی و مستقیم با نظام بود و بخش دوم فعالیت مبارزاتی آنها همراهی با دشمانان نظام از جمله صدام در دوران دفاع مقدس و آمریکا و اسرائیل برای صدمه زدن به انقلاب اسلامی بود.
موسی حقانی با اشاره به مصون ماندن انقلاب اسلامی از انحرافات گفت: علت آن را باید در شخصیت امام خمینی (ره) دانست و افزود: هوشیاری و آگاهی حضرت امام، مانع از انحراف انقلاب اسلامی شد که ایشان با تسلط دینی و فقهی که داشتند به صورت جدی پایش نهضت از جریانات انحرافی را دنبال میکردند و به صورت قاطعانه مقابل آنها ایستادگی میکردند.
وی در توضیح آن افزود: امام خمینی با هوش خود درک میکند که روش علمای سلف دیگر کارگر نیست چرا که وقتی علما مستقیم در جریان امور نیستند جریانهای معاند وارد میشوند و آن نهضت را به انحراف میکشانند به همین جهت تقیه را حرام اعلام میکند و روش علمای سلف را ناکارآمد میداند. لذا امام خمینی تغییر نظام و استقرار حکومت دینی را مطرح میکند.
این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به این اینکه علاوه بر شخصیت حضرت امام عوامل دیگری نیز نقش داشتند که باعث مصون ماندن انقلاب اسلامی از انحرافات شد، گفت: به طور کلی سه مقوله، یعنی مردم مسلمان، اهداف دینی و رهبر مسلمان باعث شد که انقلاب اسلامی از آفتهای مشروطه و آفتهای دوره نهضت ملی حفظ شود.