سرویس حاشیه نگاری: ابتدا حجت الاسلام فاطمی صدر با اشاره به اینکه مجموعاً سه متن در این مورد وجود دارد گفت: این سه متن قطعنامهی ۱۷ بندی مجمع عمومی، بیانیهی اینچئون و سند اقدام ملی هستند که دولت متن سوم یعنی برنامه بومی اقدام 2030 را ابلاغ کرده است. بازیهای لفظی دولت درباره این که ما 2030 را امضا نکردهایم مغلطه است. امضا نکردهاند ولی پذیرفتهاند. اگر نپذیرفتهاند این که میگویند نسبت به ارزشهای بومی خودمان تحفظ کردهایم برای چیست؟! آن چه که منتشر شده هم امضای آقای جهانگیری پای آن سند سوم است. یا مدعی هستند با طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش تلفیق شده در حالی که اساساً این کار بیمعنی است چون اینها دو سند بالادستی متعارض از نظر مبنایی هستند.
وی با تاکید بر اینکه سند 2030 تنها سندی نیست که روی میز کار دولت قرار گرفته است گفت: سند 2030 و انبوهی اسناد مرتبط مانند سند برن و مریدا مجموعهای از اسناد بالادستی هستند که بعضاً در ظاهر مفاهیم عمومی همچون برابری و توسعه را ترویج میکنند و اگر مرور عرفی شوند برای مخاطب عامی چندان قبیح به نظر نمیآیند. اما تفسیر این مفاهیم با اسناد بالادستی دیگر و رویههایی است که در اختیار ما نیستند و مفاهیم مدرن به دنبال اینها میآید. این سند، یکی از چندین سند دیگری است که در راه است یا تازه روی میز کار دولت قرار گرفته و حتی اگر 2030 لغو شود، اسناد دیگری هست که با آن همپوشانی معنایی و مأموریتی داشته و پروژه عرفیسازی و اجرای برنامهی تعلیق شریعت را دنبال خواهد کرد و باز همان تفاسیر از برابری جنسیتی و آزادی و توسعه در پوشش اسناد دیگر اجرایی میشوند. همه اسنادی که ذکر شدند، پروژه انقلابزدایی از نظام جمهوری اسلامی را دنبال میکنند. بر خلاف فتنه 88 دیگر دنبال براندازی نظام نیستند. فهمیدهاند نظام مستحکم است. این بار قرار است سبز و بنفش و... رنگینکمانی شوند که نظام را از درون بپوسانند و آن را از انقلاب (جنبه رشد و تحول بنیادین و تصاعدی نظام) خالی کنند. ظواهر بماند و با حفظ صورت جمهوری اسلامی، مسیر عرفیسازی آن طی شود.
ایشان ضمن بیان اینکه این سندها همه برای کشورهای بهاصطلاح عقبمانده یا در حال توسعه نوشته شده اند افزود: فارغ از مضامین قابل مناقشه آنها، اتفاقی که دارد میافتد این است که مثلا در سند 2030 بر خلاف قاعده نفی سبیل، استقلال خود در آموزش و پرورش را از بین میبریم و یک نهاد بینالمللی را حاکم سیستم تعلیم و تربیت خود میکنیم. مثل نقشی که آژانس هسته ای در برنامه هستهای ما دارد، فردا هر اختلاف و حرکت ما در آموزش و پرورش باید به یونسکو ارجاع شود. این گونه، همان طور که در انرژی هستهای ما تلاش کردند ما را از باشگاه هستهای دنیا خارج کنند، نخواهند گذاشت در هیچ عرصه دیگری فاصله خود را با قدرتهای جهانی کم کنیم.
وی در انتها با انتقاد از دولت آقای روحانی ادامه داد: دولت آقای روحانی دارد با وقاحت تمام، موضوع هشدارهای رهبری را انکار میکند و میگوید به ایشان اطمینان خاطر میدهیم. کم کم میخواهند جا بیندازند رهبری، علما، طلاب و... در موضوعات تخصصی یا اطلاعات غلط بهشان میرسد یا اشتباه میفهمند. لذا از این مراجع فکری سلب مرجعیت خواهند کرد تا بتوانند طبق تصویری که خود از موضوعات ارائه میدهند پیش بروند. همچنین بعد از برجام، دولت روی دور افتاده و گمان کرده میتواند همه نسخههای بیرونی را سریع اجرایی کند. در حالی که موضوع 2030 دینداری مردم را نشانه رفته و واکنشهای عمومی در پی خواهد داشت. اگر روحانی با دوگانهسازیهایی مثل معیشت-عزت، حرفش را پیش ببرد، با این مسیر ناچار به سوی دوگانه معیشت-شریعت خواهد رسید. باید از ظرفیت حساسیت مردم روی شریعت استفاده درست کرد و خطر مسیری که دولت در پیش گرفته را تبیین کرد؛ چه افق نهائی این دولت در بعد فرهنگی به رسمیت شناختن همجنسبازی و در بعد سیاسی به رسمیت شناختن اسرائیل است.
در انتهای این جلسه نیز پس از اقامه ی نماز مغرب و عشاء ضیافت افطاری برگزار شد.
لازم به ذکر است فایل صوتی سخنان حجت الاسلام فاطمی صدر در این جلسه در کانال نهضت مردمی پوستر انقلاب به آدرس @postermovement در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
گزارش تصویری این جلسه به پیوست ارسال شده است: