سرویس حاشیه نگاری: مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی در اولین سانس روز جمعه در کاخ جشنواره نمایش داده شد. یک مستند تحسینبرانگیر که در جشنواره سینما حقیقت هم نظرها را به خود جلب کرده بود. مهتاب کرامتی که تهیهکنندگی این مستند را بر عهده داشته برای نمایشش در برج میلاد سنگ تمام گذاشت و دوستان خود را به برج میلاد کشاند. میهمانان حاضر هم با توجه به سوژه ورزشی مستند و نمایش مسابقات، سالن را استادیوم فرض کرده و بارها به تشویق سوژههای مستند پرداختند.
دومین سانس روز جمعه کاخ جشنواره اختصاص داشت به فیلم «خوب، بد، جلف» پیمان قاسمخانی. فیلمنامهنویس طنز سینما و تلویزیون ایران که این بار کارگردانی را تجربه کرده است. تجربهای که گرچه در گیشه موفق خواهد بود اما رضایتبخش نیست. کارگردان فیلم در نشست خبری گفت: به عنوان فیلم اول انتخاب بدی بود. قرار بود یک کمدی معمایی ساده باشد!
فیلم «آذر» که نام نیکی کریمی را به عنوان بازیگر، تهیهکننده و مشاور فیلمنامه یدک میکشد متاثر از حال و هوای آثار قبلی کریمی و داستان آذر و امیر است که قرار است با صابر شراکت کنند اما ... . مساله محوری زن است؛ زنی که میتواند کار کند، موتورسواری کند و رستوران بگرداند ولی جامعه نمیتواند بپذیرد. در نهایت هم گیر افتادن در یک چالش اخلاقی و انتخاب بین دروغ و حقیقت! همچنان اصغر فرهادی تکثیر میشود.
اما مهمترین فیلم به نمایش درآمده روز جمعه «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان است. مخاطبین برای تماشای فیلم دوم کارگردان ایستاده در غبار در کاخ جشنواره صف کشیده بودند و البته پس از تماشای فیلم هیچکدام از این انتظار ناراضی نبودند. داستان فیلم قصه کشتن موسی خیابانی از سران منافقین در دهه 60 و اتفاقات دیگری که مهدویان هنرمندانه به تصویر میکشد. طراحی صحنه و لباس آنقدر دقیق و موشکافانه است که باور نمیکنید این فیلم در دهه 90 ساخته شده باشد.
فیلم پشت دیوار سکوت درباره خونهای آلودهایست که فرانسویها به ایران فرستادند. فیلم سادهای که نتوانست نظر اهالی رسانه را جذب کند اما سوژه مهم و قابل توجهی داشت. جعفری جوزانی در نشست خبری گفت: حداقل ده بار تهدید شدم. آن هم از سوی یک ایرانی خائن و طنفروش که وکیل فرانسویهاست.