به گزارش حلقه وصل، دو دهه از بازگشت اسرا به ایران می گذرد اما سهم سینمای ایران از قصه های پررنج و بعضاً همراه با التهاب و هیجان بسیار این دلاورمردان دفاع مقدس تعداد اندکی فیلم سینمایی است. در تمام دنیا تم جنگ بهدلیل قابلیتهای فراوان در پرداخت سینمایی، بهعنوان یک موضوع پرطرفدار از سوی مخاطبان مورد توجه کارگردانان مطرح سینمای دنیا قرار گرفته است و دولتها برای حفظ تاریخ و نشان دادن رشادت های افرادی که بهترین سالهای زندگی خود را برای میهن خود جنگیدند و یا اسیر شدند حمایت خاص میکنند. کشورهای درگیر در جنگ جهانی اول و دوم پس از گذشت سالها از وقوع آن همچنان به این موضوع میپردازند و در مورد آن فیلمهای گوناگونی ساختهاند.
اما در سینمای ایران کمتر هنرمندان به سمت ساخت آثار با موضوع آزادگان توجه کردند از این میان تنها ابراهیم حاتمی کیا، مسعود ده نمکی، ابوالقاسم طالبی، احمد کاوری، احمدرضا دوریش و حسن کاربخش کارهای جدی و در خور توجه درباره آزادگان ساختند. این در شرایطی است که کتاب های متنوع و غنی ای درباره آزادگان نوشته شده است که قابلیت تصویری بسیار خوبی دارد و مخاطب را تا پایان داستان با خود همراه می کند از آن جمله می توان به «جهنم تکریت» (سردار جعفری)، «پایی که جا ماند» (سید ناصر حسینی پور)، «آن بیست و سه نفر» (سعید یوسف نیا) اشاره کرد که ظرفیت بسیار خوبی برای سینمایی شدن دارند اما به این کتاب ها و پتانسیل تصویری آن ها توجه نشده است .
بخش خصوصی با انقلاب کاری ندارد
جمال شورجه تهیه کننده سینما درباره عدم توجه سینما به تولید آثار درباره آزادگان گفت: این که چرا در خصوص آزادگان از سوی تهیه کنندگان، سینماگران و سرمایه گذاران همت به خرج داده نشده جای تامل و تعمق دارد. تهیه کنندگان بخش خصوصی ما با انقلاب و دفاع مقدس کاری ندارند و تکلیف خود را از باب مشخص کرده است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی به سمت کارهای اجتماعی ، طنز و کمدی می رود تا اقتصاد سینما را با فروش فیلم ها تراز کنند به همین خاطر بیش از 70درصد تولیدات بخش خصوصی فیلم اجتماعی است که رنگ و بویا نقلاب را به خودش نگرفته است. تهیه کنندگان هم بر این اندیشه هستند که سینمای انقلاب دفاع مقدس مرتبط با آزادگان جوابگوی اقتصادی و خرج و دخل فیلم را نخواهد داد اما من فکر می کنم با داستان پردازی و قصه های جذاب و خوب و پیدا کردن زوایای مناسب زندگی در جنگ و زندگی آزادگان و همین طور مقاومت اسلامی که کشورهای بحرین ، عراق، یمن، سوریه شاهدش هستیم می توانند نظر مخاطب سینما را جلب کنند.
رقابت سینمای انقلاب با فیلم های نیمه سیاسی
تهیه کننده فیلم «نفوذی» گفت: داستان های بسیار جذاب که برای سینما حرف برای گفتن داشته باشد هم در ساختار و شکل و محتوا در حوزه آزادگان کم نیست و ساختار زیبا آثار در حوزه مختلف دفاع مقدس یا آزاده ها یا مقاومت اسلامی قطعا با اقبال مواجه خواهند شد. در حال حاضر بخش کوچکی از جامعه ما سینما رو هستند اما شاهد بودیم وقتی فیلمی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس ساخته می شود اقبال مردم از فیلم ها بیشتر می شود. فیلم های منتسب به انقلاب و فیلم های جهت دار سیاسی در رقابت سینمای انقلاب کم نیاوردند و اقبال کردند مثل فیلم «بادیگارد» یا «ایستاده در غبار» یا فیلم های از این دست از کورس رقابت با فیلم های نیمه سیاسی یا اجتماعی و جهت دارد کم نیاوردند
شورجه در ادامه توضیح داد: فکر می کنم این تصور غلطی است که وجود دارد . دولت هم اهتمام ویژه ای به تولید آثار انقلابی و ارزشی باید داشته باشد وسرمایه گذاری مناسبی برای این بخش قرار بدهد و نهادهای ذینفع هم باید از فیلم های ارزشمند و انقلابی حمایت باید هر ساله شاهد آثاری درخشان و خوب و جذاب از این تولیدات باشیم این دست فیلم ها اعتبار سینما است
عدم توجه و حمایت از سازندگان آثار
جواد نوروز بیگی گفت: متاسفانه حمایت دولتی این گونه فیلم ها با موضوع دفاع مقدس و آزادگان صورت نمی گیرد یا حمایتی بسیار اندک انجام می شود به همین دلیل تهیه کنندگان به سمت تولید آثار در این بخش همت نمی گمارند.
وی درادامه تاکید کرد: بنیاد شهید ، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی باید به چنین تولیداتی توجه کند تا این دست فیلم ها دراولویت نباشد به دلیل پر هزینه بودن و عدم حمایت مناسب از سازندگان آثار توجهی به ساخت این دست آثار از سوی تهیه کنندگان صورت نمی گیرد. پتانسیل تولید در میان فیلمسازان وجود دارد اما باید حمایت صورت گیرد.
دچار فراموشی شدیم/ راجع به انقلاب چه کردیم؟
پیمان جعفری تهیه کننده درباره عدم توجه به ساخت آثار با موضوع آزادگان گفت:متاسفانه خیلی چیزها یادمان رفته، راجع به انقلاب چه کاری انجام دادیم؟ . راجع به جنگ یکی دو سه اخیر چه کارهایی صورت گرفته است؟ شاید پولی از جایی برسد و فیلمی ساخته شود اما متولی درستی وجود ندارد متولی آزادگان چه ارگان و نهادی است ؟
وی درباره سفارش ارگان ها تنها به یک طیف افراد گفت: سینمای انقلاب و دفاع مقدس ما از جایی ضربه می خورد که ارگان ها و نهادها تنها به یک طیف از افراد کار سفارش می دهند . اگر فراخوانی را به درستی اعلام کنند و از همه سینماگران بخواهند تا طرح ها و فیلمنامه های پیشنهادی را برای تولید ارایه دهند قطعاً آثار متنوع و سلیقه های مختلف در این حوزه ساخته می شود و مخاطب می تواند سالهای دفاع و انقلاب را از نظرگاه های مختلف ببیند..
جعفری ادامه داد : در شرایط فعلی سینما فقط مجبور است روایت های اجتماعی را برای مردم تهیه و در سینماها ارایه دهد این در حالی است که ما در این سالها چه تعداد آزاده داریم هریک چه داستان هایی دارند اگر تنها 100 داستان را گزینش کنیم و سالی 5 فیلم در این حوزه خاص تولید کنیم خواهیم دید چه حجمی از تولید خواهد بود و رشادت های این عزیزان همه سالها مرور می شود و به نسل بعد انتقال می یابد.