به گزارش حلقه وصل، جبارآذین منتقد سینما، درباره فیلم سینمایی دلبری گفت: «دلبری » دومین ساخته سینمایی جلال اشکذری، فیلمی ارزشی با مضمون و موضوعی دفاع مقدسی است. اثر اجتماعی و شخصیت محور این فیلمساز که زندگی زنی به نام طوبی را در قالب رمانتیک و عاشقانه روایت می کند، برای نمایش ابعاد گوناگون شخصیتی طوبی و آدمهای پیرامون او و زندگیش داستانی احساسی و عاطفی خود را با تکیه بر ارزشهای اخلافی،دینی و خانوادگی بازگو کرده است. اشکذری کوشیده با استفاده از بازی های خوب هنگامه قاضیانی و آتیلا پسیانی و فضا سازی گرم تماشاگر را با فیلم خود همراه کند.
وی افزود: علی رغم محتوای خوب و ارزشمند "دلبری"، این فیلم از منظر ساختار حرفه ای فیلمنامه و اصول دراماتیک از استانداردهای سینمایی فاصله دارد .چرا که موضوع خوب فیلم، پرداخت مناسب و جذاب ندارد. و به دلیل ضعف در پردازش، کاراکترها، بازیگران نتوانسته اند در حد توانایی های خود نقش آفرینی کرده و شخصیتهای جذابی ارائه کنند.
آذین ادامه داد: با این همه گرچه چند فیلم خوب و متوسط دفاع مقدسی با مرکزیت شخصیت یک زن با عناوین همسر و مادر در سینمای ایران ساخته شده و موضوع هایی مرتبط با ارزشها،آرمانها، یادها و خاطرات دفاع مقدس بوده اما "دلبری" هم با آنکه از همان نوع نگاه برخوردار است، ولی تمرکز فیلمنامه نویس و فیلم ساز بر روی مقوله های عشق،امید، باورها واعتقادات دینی توانسته «دلبری» را تا حدی از آثار مشابه شاخص کند.
آذین عنوان کرد: کوشش برای نمایش سینمایی، ارتباط همسویی و تقابل میان مرگ و زندگی از زوایای گوناگون دینی عرفانی و همچنین استفاده از حداقل های درامهای رومانتیک برای تبدیل داستان طوبی به عنوان یک زن و مادر عاشق و توجه به اهمیت قابل تحسین به موضوع زندگی و شخصیت های جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی از امتیازهای مضمونی «دلبری» است.
این منتقد بیان کرد: سینمایی کردن گوشه هایی از حماسه ها و رشادتها و ایثار و سختی ها و مصائب و مشکلات زندگی جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی که در فیلم عاشقانه و عاطفی "دلبری" نمود یافته مهمترین خصوصیت این فیلم را رقم زده تا به این وسیله دلبری علاوه بر ارج گذاری بر مقام جانبازان بر اذهان کسانیکه خود را به خواب زده اند تلنگر بزند تا در بیداری به موقع در حمایت از یادگاران دفاع مقدس همت ملی و مردمی و دینی خود را به کار برند.
آذین در ادامه بیان کرد: "دلبری"به رقم مضمون و محتوای والای خود از منظر پرداخت سینمایی کاستی هایی دارد. در واقع روایت هنری سینمایی و ساختار «دلبری» به اندازه محتوای آن درست پرداخت نشده، از این رو مخاطب احساس می کند روی شخصیت پردازی ها و دیالوگ ها و عملکر دهای کاراکترها به خصوص طوبی باید بیشتر کار می شد.
وی خاطر نشان کرد: اشکذری سینماگر متعهد و دارای توانایی های خوبی در فیلمسازی است چنانچه این کارگردان توانایی ها و قابلیت های کارگردانی و فیلمسازی خود را ارتقا بخشد می تواند موضوعات و مضامین ارزشی دیگر را هم به آثار سینمایی تبدیل کند «دلبری» در مجموع جدا از کمبودهای تکنیکی فنی و هنری از نظر محتوا یک فیلم ارجمند در پاسداشت از مقام جانبازان، مادران و ارزشهای دفاع مقدس است.