سرویس حاشیه نگاری: سینمای ایران و نسبت آن با دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله موضوعاتی است که همواره دغدغه بسیاری از اهالی فرهنگ بوده است.
اینکه آیا واقعا سینمای ایران توانسته در طول این سالها آن گونه که باید از مبانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای این انقلاب حمایت کند و مقایسه این عملکرد با هالیوود و سینمای دیگر کشورهای دنیا، بحثی است که سعید مستغاثی پژوهشگر و منتقد سینما آن را در تازهترین مصاحبه خود این گونه تشریح کرده است: «اگر در اولین برخورد به عنوان یک ناظر بی طرف که سینمای غرب را در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و دوران جنگ سرد دیده است و الان می خواهد سینمای ایران را قضاوت کند، در نظر بگیریم به عقیده من اگر این ناظر سکته نکند، خیلی جای تقدیر دارد؛ چرا که این ناظر یک دفعه می بیند کشوری مثل ایران که این همه درگیری های مستقیم با آمریکا و سایر کشورها داشته، هیچ فیلمی در این زمینه ها نساخته است.در واقع سینمای ما از ابتدای انقلاب مانیفست نداشت.
جالب است که در دوران جنگ سرد امریکا جاسوس می گرفت از روسیه و اتفافا روسیه نیز آن را تکذیب می کرد، فیلم های زیادی از سوی آمریکا در این زمینه ساخته شده است. ولی در خصوص ایران که خود آمریکایی ها و اسرائیلی ها می گویند که فلان کار را ما در حق ایران انجام داده ایم، می بینیم که متاسفانه هیچ عکس العملی در سینمای ایران در مقابل این همه حمله و توطئه وجود ندارد. در واقع سینمای ما آنچه در واقعیت اتفاق افتاده را نیز نادیده میگیرد.»
وی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری نسیم به این موضوع نیز اشاره کرده است که غربیها هنوز برای بسیاری از حوادث مهم خود فیلم میسازند ولی ما آثار بسیار کمی در مورد معرفی حوادث سرنوشتسازی چون کودتای 28مرداد داریم. مستغاثی میگوید: «به طور مثال در خصوص کودتای 28 مرداد که همه غربی ها اعلام کرده اند که آن کودتا را انجام داده اند و همه اسناد و حرف ها نیز این مسئله را اثبات می کند، می بینیم هیچ کسی در سینمای ما به این مسئله اهمیت نمی دهد. در حالی که 28 مرداد بسیار نزدیک تر از زمان جنگ سرد است که هنوز اسپیلبرگ درباره آن فیلم می سازد، اسپیلبرگی که به نوعی خدای جامعه شبه روشنفکری است و این مسائل باعث می شود که تحلیل دیگری از سینمای ایران ارائه می شود.
تنها فیلم های ایرانی که اسم آمریکا در آنها آمده است، یکی «دست شیطان» ساخته حسین زندباف در سال 1360 و دیگری «گردباد» است که فیلم دوم به ماجرای آمریکایی ها در سال های قبل از انقلاب اسلامی می پردازد، جز این دو فیلم دیگری در به ذهنم نمی رسددر واقع سینمای ما مفاهیم و معانی انقلاب اسلامی از جمله مبحث مهم استکبارستیزی را سانسور میکند.»