سرویس تلنگر- روحالله یارمحمدی: با توجه به نقش بازیهای رایانهای در هجمه جنگ نرم دشمن و اهمیت این موضوع، میزبان حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیب داستانی بنیسی هستیم. وی در رشته فقه و اصول حوزه تحصیل کرده و مدیرعامل شرکت دانشبنیان تولیدکننده بازیهای رایانهای رسانه گستر بنیسی (مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی) و یکی از پژوهشگران، نویسندگان و تولیدکنندگان فعال و موفق بازیهای رایانهای اسلامی است که دغدغه راسخی برای گستردگی چتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این زمینه دارد.
شاید اولین سوالی که در مورد حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب داستانی بنیسی، خطور کند این باشد که طلبگی و حوزه چه ارتباطی با دنیای بازیهای رایانهای دارد! اما وقتی پای صحبتهایش مینشینی پر و پیمان توجیه میشوی که عرصه بازیهای رایانهای آنقدر زیر و رو دارد که هرکس داعیه انقلاب اسلامی دارد و دلش برای فرهنگ این مرز و بوم میتپد، حالا در هر لباس و کسوتی که هست، باید دست به کار شود و نگذارد خواب دشمن از این طریق تعبیر شود. مشروح این گفتوگو در ذیل میآید:
در زیر بمباران هجمههای فرهنگی دشمن دست تنها ماندهایم
سازنده و تولیدکننده بازیهای رایانهای اسلامی با بیان اینکه برخی از مسئولان فرهنگی بر خلاف ظاهرشان چندان روی خوشی به توسعه و ترویج محصولات فرهنگی اسلامی نشان نمیدهند گفت: متأسفانه در زیر بمباران هجمههای فرهنگی دشمن دست تنها ماندهایم و باید مسئولان نسبت به تقویت و انتشار محصولات فرهنگی انقلاب اسلامی کوتاهی نکنند.
حجتالاسلام دکتر داستانی بنیسی با اشاره به اینکه اولین بازی رایانهای ساخته شده در جهان با موضوع جنگهای تخیلی فضایی است گفت: در گذشتههای نه چندان دور بازیهای رایانهای در حد سرگرمی و ایجاد تفریح برای مردم بود و هدف خاصی را دنبال نمیکرد.
وی با عنوان اینکه همزمان با پیشرفتهای سختافزاری و نرمافزاری بازیهای رایانهای توسعه یافته است گفت: در حال حاضر با پیشرفتهای گسترده و حرفهای دنیای مجازی و دستیابی به آخرین دستاوردهای رایانهای جهان در حوزه بازیهای رایانهای کنسولهای رسمی مختلفی تشکیل شده است.
وی با طرح این مطلب که استقبال به بازیهای رایانهای در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته و شیوع پیدا کرده است گفت: در سالهای اخیر عدهای صاحب فکر و ایده با شناخت کامل از تأثیرگذاری کم نظیر بازیهای رایانهای با گروههایی که حرفه بازیسازی دارند ارتباط پیدا کرده و ایدهها و ابتکارات خود را در اختیار آنها گذاشته و تحول چشمگیری در دنیای بازی ایجاد کردهاند.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه سفارشدهندگان بازیهای رایانهای ضمن توجه به مباحث درآمدزایی، ملاحظات ویژهای در انتقال فرهنگ و مسلک خود دارند بیان داشت: مجموعه بازیهای رایانهای در آیندهای نه چندان دور به یکی از قدرتهای بیبدیل رسانهای در میان مردم جهان تبدیل میشود و افکار و اندیشههای مردم را تسخیر خواهد کرد.
تشریح دلایل اوجگیری بازیهای رایانهای
داستانی بنیسی با طرح این ادعا که در سالهای آتی، رسانه فیلم و سریال جایگاه خود را از دست خواهد داد گفت: در دنیای کنونی سه رسانه فیلم سینمایی، پویانمایی و بازیهای رایانهای با استقبال پرشور و کم نظیری مواجه هستند هرچند که هفت سال پیش هم بر این موضوع تأکید کردم که فیلم و سریال به مرور جایگاه خود را از دست میدهد و پویانمایی توان رقابت با بازیهای رایانهای را نخواهد داشت.
وی با عنوان این مطلب که در ده سال آینده بازیهای رایانهای به قدرت بیبدیل رسانهای جهان تبدیل میشود اظهار داشت: بازیهای رایانهای به دلیل ویژگیهای منحصر به فردی ایجاد تعامل دو طرفه بین کاربر و نرمافزار، جذابیتهای ملموس بصری، حضور مخاطب در ماوراء و دنیای خیالی و از همه مهتر عاملیت و خودکار بودن کاربر در آینده نزدیک به یک قدرت مطلق در عرصه رسانههای حاضر بدل خواهد شد.
ایرانیها ماهیانه 37 میلیون ساعت بازی رایانه میکنند
سازنده بازیهای رایانهای اسلامی با اعلام این نکته که طبق آمارهای رسمی سازمان پژوهشهای صدا و سیما بیش از 18 میلیون گیمر(GAEMER) در ایران فعال است بیان داشت: این تعداد به طور متوسط روزانه بیش از 1.5 ساعت و در ماه 37 میلیون ساعت مشغول بازیهای رایانهای هستند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به نظر میرسد آمار منتشر شده کمتر از واقعیت موجود جامعه باشد گفت: بازیهای رایانه در دو بعد اصلی بازینامه نویسی و اصول و قواعد فنی قابل بررسی و تبیین است.
وی با تأکید بر اینکه در هر دو بعد بازینامه نویسی و اصول فنی ضعیف هستیم گفت: متأسفانه برخی از کسانی که توان بازینامه نویسی دارند اعتقادی به توسعه و ترویج فرهنگ بومی و دینی ندارند و به این موضوع دید کاملا درآمدزایی دارند.
این پژوهشگر بازیهای رایانهای از بیتوجهی و عدم مسئولیتپذیری برخی از مسئولان فرهنگی به بعد فرهنگسازی بازیهای رایانهای انتقاد کرد و گفت: شاید باورش کمی سخت باشد اما برخی از مدیران تأثیرگذاری هستند که در باطن هیچ اعتقادی به توسعه و ترویج ارزشهای دینی - انقلابی و مقابله با جنگ نرم و فرهنگی دشمن نداشته و به نیازهای روز جوانان برای ارتزاق فرهنگ ایرانی- اسلامی توجهی نمیکنند.
داستانی بنیسی با طرح این موضوع که برخی برای تبلیغ و توسعه بازیهای رایانهای ارزشی سنگاندازی میکنند گفت: متأسفانه زمانی که ما میخواستیم زمینه صادرات یکی از محصولات خود را فراهم کنیم عدهای که هیچ عرقی به فرهنگ این مملکت ندارند گفتند تنها در صورتی میتوانی در این کار موفق شوی که دست به تغییر محتوا زده و از موضوعاتی که باعث حساسیت مخاطبان خارجی میشود کوتاه بیایی.
در اختیار قرار دادن نسخههای رایگان بازیهای کمپانیهای بزرگ در راستای اهداف دشمنان است
این استاد حوزه علمیه با ابراز تأسف از اینکه در کشور تعداد انگشت شماری در بعد فنی بازیهای رایانهای توانمندی و تجربه کارآمدی دارند، اظهار داشت: به نظرم ادعای یکی از مدیران بلند پایه بنیاد ملی بازیهای رایانهای که گفته است تخصص داشتن در رشته بازیهای رایانه بسیار سختتر از توانمندی در برنامه هستهای است، کاملا درست باشد.
وی درباره توطئه دشمنان در خصوص ترویج بازیهای رایانهای خود در میان نوجوانان و جوانان ایرانی هشدار داد و گفت: در حال حاضر برخی از کمپانیهای بزرگ جدیدترین نسخههای خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران میگذارد که به نظر میرسد این محبت کاذب در راستای توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه مورد نظر سیاست ورزان غرب باشد.
مدیرعامل مؤسسه رسانه گستر بنیسی با عنوان این مطلب که در کشور تنها 5 مجموعه توانمند و کارآمد در حوزه بازیهای رایانهای وجود دارد گفت: مجموعه ما متشکل گروهی از اساتید حوزه و دانشگاه که در حوزه بازینامه نویسی و بعد فنی از بهترینهای کشور هستند و کارنامه خوبی را در تولید بازیهای رایانهای دینی- انقلابی دارند.
دشمن برای مقابله با فرهنگ اسلامی تا بن دندان مسلح است
این پژوهشگر بازیهای رایانهای با بیان اینکه توانستهاند در جشنواره انتخاب بهترین بازیهای رایانهای ایرانی از نگاه مخاطبان صاحب رتبه باشند، گفت: در حال حاضر سالانه بیش از 4 هزار بازی رایانهای در سطح جهان تولید میشود که از این تعداد تنها 100 بازی میتوانند در سطح اول جهان با هم رقابت کنند و مشتریان را به طور خاص به خود جلب نمایند.
داستانی بنیسی با بیان اینکه شرکتی مانند اِپیک فقط 17 هزار تکنسین متخصص بازیهای رایانهای در اختیار دارد گفت: کمپانیهایی که با قدرت تمام ذهن و فرهنگ جوامع را تسخیر کردهاند از لحاظ امکانات و ثروت قابل مقایسه با ما نیستند.
وی با تأکید بر اینکه نباید شرکتهای ایرانی را با غولهای بزرگ بازیهای رایانهای جهان مقایسه کرد گفت: واقعیت این است که در چند سال اخیر برخی از شرکتهای داخلی به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته و حتی برای بازی عملیات انهدام 2 که ساختیم مورد توجه و تحسین برخی از شرکتهای مهم بازیهای رایانهای جهان قرار گرفتیم، اما با توجه به اینکه شرکتهای بومی از لحاظ امکانات و ثروت اصلا قابل مقایسه با شرکتهای بزرگ خارجی نیستد، لذا ارزیابی محصولات داخلی با تولیدات خارجی کاری منصفانه و عاقلانه نیست.
سازنده و تولیدکننده بازیهای رایانهای اسلامی با اعلام اینکه مدیر تولید بازی کال آف دیوتی4 هزینه ساخت این بازی را حدود 2 میلیارد دلار تخمین زده است گفت: این مؤسسه برای اینکه به صدای واقعی شلیک و انفجار تانک برسد، یک استودیو مخصوص ترکاندن تانک ساخته تا صدایی که برای بازی تولید میشود، کاملا واقعی و تأثیرگذار باشد.
مدیرعامل مؤسسه رسانه گستر بنیسی با بیان اینکه سیستم فروش و توزیع شرکتهای بزرگ بازیهای رایانهای بسیار قدرتمند است گفت: کمپانی تولیدکننده بازی رایانهای جیتیای در عرض یک هفته توانست 20 میلیون نسخه از بازیهای خود را به قیمت 150 دلار به فروش برساند.
دولت نباید در سیستم توزیع محصولات فرهنگی اسلامی کوتاهی کند
وی با گلایه از این نکته که مسئولان زمینه و بستر توزیع تولیدات بومی را فراهم نمیکنند گفت: در حال حاضر مشکل اصلی شرکتهای بومی نبود یک سیستم توزیع و فروش حرفهای است وگرنه خوشبختانه شرکتهای داخلی به تواناییهای خوبی در زمینه تولید بازیهای رایانه دست یافتهاند.
این پژوهشگر حوزه بازیهای رایانهای با اعلام این مطلب که کمپانیهای بزرگ بازیهای رایانهای تنها به ثروت و درآمد بیشتر توجه میکنند گفت: آنها هیچ کاری به تخریب و تحریف افکار و اندیشههای مشتریان خود که اکثرا کشورهای جهان سوم و مسلمانان هستند ندارند و بازیهایی را تولید میکنند که در آن ثروت و پول باشد.
حجتالاسلام دکتر داستانی با بیان اینکه مگر میشود با چند ناشر که اتفاقا کار اصلیشان توزیع بازیهای رایانه نیست وارد بازار بزرگ رقابت با محصولات خارجی شد، ادامه داد: این در حالی است که مدیر یکی از بزرگترین کمپانیهای تولید و توزیع بازیهای رایانهای از تندروان رژیم صهیونیستی است و اصرار عجیبی دارد که بازیهای ضد ایرانی و اسلامی بسازد و در سطح وسیعی توزیع کند.
وی با اشاره به اینکه بازیهای رایانهای مثل گذشته تنها برای گروههای سنی خاصی نیست بیان داشت: ما انقلاب کردیم تا حکومت اسلامی را بنا کنیم و تا زمانی که همه چیزمان اسلامی نباشد و حداقل به سمت اسلامی شدن نرود، نمیتوانیم ادعای داشتن حکومت صالحه اسلامی را داشته باشیم و الگوی مسلمانان باشیم.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه مسئولان باید برای تبلیغ و توزیع محصولات ارزشی تلاش بیشتری به خرج دهند گفت: در حال حاضر در دورانی هستیم که وسایل ارتباط جمعی و آخرین تکنولوژیهای دنیای مجازی به دور افتادهترین نقاط کشور رفته است. لذا به موازات این پیشرفتها باید تبلیغ و توزیع محصولات فرهنگی داشته باشیم و تنها شخص حقوقی که میتواند بستر و مسیر این سیستم توزیع را فراهم کند دولت است.
این پژوهشگر حوزه بازیهای رایانهای با انتقاد از نظام صنفی رایانه در خصوص کوتاهی و عدم ورود به سیستم توزیع محصولات بومی گفت: متأسفانه مسئولان و دلسوزان مدام میگویند و مینویسند که در خطر هجمههای فرهنگی دشمنان هستیم و قدرت سختافزاری و نرمافزاری خارجیها در خانههای ما رسوخ کرده اما از طرفی دیگر خبری از حمایت تولیدکنندگان و توزیعکنندگان محصولات بومی نیست و به معنای واقعی زیر بمباران وسیع دشمن، دست تنها ماندهایم.
مردم برای فرهنگ دینی احترام خاصی قائلند
داستانی بنیسی با اعلام اینکه مردم اقبال خوبی به محصولات و تولیدات دینی دارند، گفت: وقتی فیلم فاخری مثل مختارنامه در هر قسمت بیش از 40 میلیون مخاطب دارد و یا فیلمهایی مانند«چ» در جو نامناسب سینمایی به فروش قابل قبولی دست پیدا میکند، پس معلوم است که فرهنگ ارزشی و انقلابی برای مردم مهم است.
مدیرعامل مؤسسه رسانه گستر بنیسی با بیان اینکه این مجموعه به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کرده است گفت: شاید این ادعا گزاف نباشد که بگوئیم تنها تولیدکننده رسمی بازیهای رایانهای هستیم که اصرار داریم زیر چتر جبهه فرهنگی انقلاب باشیم اما با همه این احوال هزینه دخل و خرج مجموعه ما همپای هم است و به قول معروف نفسی هر چند مختصر میکشیم.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه تبلیغ و توزیع محصولات خود هیچ نوع همکاری و مساعدتی صورت نگرفته است گفت: برای صداوسیما تبلیغ یک پفک با تبلیغ محصولات فرهنگی با مضامین دفاع مقدس یکی است و با هم فرقی نمیکند و سایر نهادهای ذیربط هم آن طور که باید همکاری نمیکنند.
سفر جنجالی اولین بازی با موضوع سبک زندگی اسلامی است
این پژوهشگر حوزه بازیهای رایانهای از تولید یک بازی دو بعدی جدید به نام سفر جنجالی خبر داد و گفت: بازی سفر جنجالی اولین بازی است که رسماً با موضوع سبک زندگی اسلامی ساخته شده و تلاش میکنیم برای تمام گروههای سنی جذاب باشد، ضمن اینکه این بازی قابلیت رقابت آنلاین دارد.
وی با تأکید بر اینکه بازینامه نویسی این مجموعه قریب به 100 روز طول کشیده است، ادامه داد: ما در مؤسسه خود کارگروهی به نام تولید محتوا داریم که همان کار بازینامه نویسی را انجام میدهد و در آن از کارشناسان حوزه علمیه، اساتید دانشگاه در رشته معماری، خلاقیت و استادان تحقیق در زمینه سبک زندگی اسلامی و غربی در آن حضور دارند. این بازینامه طبق استاندارهای نوشته شده در کتاب استانداردهای بازینامه نویسی(کتاب سال بین رشتهای سالهای 90 تا 93) تدوین شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اعلام اینکه تاکنون سفر جنجالی، هیچ فروش و پیش فروش سازمانی نداشته است، افزود: این بازی دو بعدی و از نوع ماجراجویانه بوده و در یک سرزمین و تمدّن زیبا رخ میدهد، این تمدّن از چند شهر و روستا تشکیل شده که بازیکن به مرور اجازه ورود به آنها را پیدا میکند و روند داستان بازی شکل میگیرد.
وی در خصوص لزوم توجه به بازیسازی ارزشی و با در نظر گرفتن شاخصههای ایرانی و اسلامی، گفت: ما معتقدیم در حال حاضر برای تبلیغ دین ابزارهای مختلفی وجود دارد و از جایی که یکی از پرجاذبهترین و پراستقبالترین قالبهای تبلیغی در آینده بازی رایانهای خواهند بود، میتوان از این ظرفیت برای تربیت دینی کودکان و نوجوانان استفاده کرد.
داستانی بنیسی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم برای بازیهای رایانهای با قالب دینی و ارزشی ترسیم کنیم، گوی و میدان را به دشمنان انقلاب اسلامی سپردهایم، گفت: بدون شک میتوان حدس زد که بازیهای رایانهای در آیندهای نه چندان دور به یک قدرت بیبدیل رسانهای تبدیل میشود و ما چارهای نداریم که برای این پدیده مهم اجتماعی برنامهریزی کنیم و هرکس در این زمینه غفلت کند دانسته و ندانسته در حال سوراخ کردن کشتی بزرگ انقلاب اسلامی ایران است.