
به گزارش حلقه وصل، در سال های اخیر موسیقی کشور آثار زیادی برای عید نیمه شعبان و حضرت حجت (عج) تولید نموده است. قطعاتی که از لحاظ محتوا و مضمون به عنوان «موسیقی انتظار» شناخته می شود. از آنجا که جوهر انقلاب بر پایه اسلام ناب با تاکید بر بعد اجتماعی آن وقوع یافته است، سخن از موعود آخرالزمان و موضوع انتظار از شاخصهای مشخصی پیروی میکند.
متاسفانه اغلب آثار تولید شده با این موضوع و مضمون در فضای موسیقی معاصر از روح مبارزه و حضور اجتماعی برخوردار نیست. نقش شنونده و تکالیف دینی او در قبال رویدادها و تحولات اجتماعی کشور و جهان حس نمیشود. فرم موسیقایی و ملودیها انگیزه حماسهسازی و مقاومت را زنده نمیکند. تنها به ندای ماوراییِ لطیفی میپردازد که هیچ نسبتی با افقهای اجتماعی و سیاسی اسلام و منجی مد نظر آن ندارد. این ضعف را شاید بتوان نخست به عدم تعهد هنر و هنرمند به اندیشه اجتماعی اسلام و نیاز تودههای مردم برای حرکت در مسیر اسلام ناب دانست.
بی شک این وضعیت را نه تنها در هنر موسیقی که در مناسک و آیین های مذهبی نیز همچون مراسم جشن میلاد امام زمان (عج) میتوان شاهد بود.
به قول خمینی بزرگ: «همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمیشود؛ بلکه با وضعی که بسیاری دارند، انتظار نیست… دسته دیگری بودند که انتظار فرج را میگفتند این است که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه میگذرد؟ بر ملتها چه میگذرد؟ بر ملت ما چه میگذرد؟ به این چیزها ما کار نداشته باشیم. ما تکلیفهای خودمان را عمل میکنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند انشاءالله درست میکنند دیگر ما تکلیفی نداریم. تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا میگذرد یا در مملکت خودمان میگذرد نداشته باشیم.» (صحیفه نور، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ج۱۹، ص۱۵۴)
در همین راستا «باشگاه ترانه و موسیقی راه» در آستانه نیمه شعبان با معرفی آثارشاخص و ارائه مطالبی پیرامون آن، پروندهای را تحت عنوان «نوای موعود» منتشر کرده است و در اختیار مخاطبان و علاقهمندان قرار داده است.
جهت مشاهده پرونده «نوای موعود» ویژه نیمهشعبان اینجا را کلیک کنید.