سرویس تلنگر _ روحالله یارمحمدی: در ادامه سلسله مباحث معرفی و شخصیتیابی و آسیبشناسی فرق و جریانهای ضاله و معاند احکام و مبانی اسلام، یکی از فرق پر سابقه و پر ماجرا که نسبت به دیگر جریانهای دروغین دیگر تشکیلات و سازمانهای عریض و طویلتری دارد و عمرش به بیش از 150 سال میرسد، آیین بهائیت است. یکی از ویژگیهای این جریان وجود تناقضها و ادعاهای بی شمارست که منجر به انشعاب و در نهایت توبه و تبرئه برخی از سران از این مسلک ساختگی شده است. دیگر ویژگی این فرقه برخورداری از حمایتهای رندانه و بی چون و چرای استعمار در طول تاریخ است. از جمله هواداران و حامیان و دوستان شفیق این جریان رژیم اشغالگرقدس است که در حال حاضر در شهر حیفا میزبان تشکیلات اداری آنها، بیتالعدل است که بیشتر شبیه یک سازمان جاسوسی و خدمتگزار برای آنهاست.
حلقه وصل، این فرقه را از زوایای مختلف توسط کارشناسان متخصص بهائیت، مورد بررسی قرار داده است. در این قسمت با حجت الاسلام و المسلمین عبدالقادر همایون، یکی از اساتید و کارشناسان برجسته فرق و ادیان، گفتوگویی انجام دادهایم که در پی میآید:
کارشناس فرق و ادیان در شروع مطلب با بیان اینکه بهائیان سرنوشت خود را با سرنوشت رژیم صهیونیستی یکی میدانند گفت: سردمداران بهایی بدون توجه به جنایات و ظلمهای آشکار اسرائیل، علیه مسلمانان کمر به حمایت و دوستی با آنها بسته است.
تاریخچه شکلگیری فرقه بهائیت
کارشناس فرق و ادیان در ادامه به تاریخچه شکلگیری و ایجاد این جریان اشاره کرد و با بیان اینکه بابیه پیشرو و مقدمه فرقه بهائیت است، اظهار داشت: پیشوای بابیان سید علی محمد شیرازی است که به تشویق و اغوای عدهای تاجر یهودی، خود را «باب» امام زمان خواند.
وی با بیان اینکه سید علی محمد شیرازی تحت تأثیر پیشوای مسلک شیخیه سید کاظم رشتی است گفت: حضور سید شیرازی در کلاسهای درس سید کاظم رشتی سندی بر دروغ بهائیت است که مدعیاند او مانند رسول خاتم امی و درس ناخوانده میباشد.
حجتالاسلام همایون با بیان اینکه سید علی محمد باب، بنا به اعتراف منابع بابی و بهایی مظهر تغییر عقیده و امضای توبه نامه بوده است، گفت: او بعد از اینکه توانست بر گروهک مذهبی شیخیه وفوق یابد، از ادعای بابیت به مهدویت و سپس به نبوت و در نهایت مدعی الوهیت شد که بعدها در چند مرحله این ادعاها را تکذیب و تعدیل کرد.
این محقق و پژوهشگر حوزه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه ریشه قدرتیابی بابیگری و بهائیگری در حمایت آشکار و پنهان استعمارگران نهفته است افزود: میرزا حسینعلی نوری(بهاء الله) در سال 1863 میلادی فرقه بهائیت را بنیاد نهاد و به اعتراف پیروان بهایی فرستاده ویژه خداوند در دور جدید نبوت و رسالت است!
وی با اشاره به اینکه میرزا حسینعلی نوری به دلیل ایجاد فتنه و برخی اعمال خلاف عفت توسط امیرکبیر به عراق تبعید شد گفت: وقتی امیرکبیر عزل و کشته شد، بهائیان این امر را انتقام الهی دانستند. میرزا حسینعلی نوری با حمایت میزرا آقاخان نوری(صدر اعظم ناصرالدین شاه) به ایران برگشت و نقشه قتل شاه را طراحی کرد که چون این ترور نافرجام ماند و مورد غضب ناصرالدین شاه قرار گرفت با وساطت و حمایت تزار روسیه دوباره به عراق تبعید شد.
کارشناس فرق و ادیان با تأکید بر اینکه بهائیان دشمنی خاصی با شیعیان دارند گفت: بهائیان در دوران میرزا حسینعلی نوری در عراق به تبعیت از بابیان در ایام عاشورای حسینی در کربلا به جشن و پایکوبی پرداخته که به زد و خورد میانجامد.
حجتالاسلام همایون با اعلام اینکه با ادعای نبویت و مظهریت بهاءالله بین او و برادرش میرزا یحیی، صبح ازل(جانشین باب) درگیری شدیدی ایجاد و منجر به تبعید صبح ازل به قبرس و بهاء الله به عکا در خاک فلسطین شد ادامه داد: بهاءالله در این شهر خود را رسما پیامبر نامید و فرقه بهائیت را بنیاد نهاد.
سران بهائیت از منشی دفتری تا ادعای الوهیت
این محقق و پژوهشگر حوزه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه بهائیت خود را موحد و خداپرست میداند گفت: یکی از تناقضهای آشکار میان بهائیت این است که اکثر پیروان بهاء الله او را بنده خدا میدانند اما خود بهاء الله به جز ادعای نبوت در بسیاری موارد ادعای الوهیت کرده و سخنان کفرآمیز زیادی را بر زبان رانده است.
کارشناس فرق و ادیان با بیان اینکه ادعای پیامبری برای بهاء الله (میرزا حسینعلی نوری) یک ادعای پوچ و بی اساس است گفت: در مورد خاتمیت پیامبر گرامی اسلام آنقدر آیات و حدیث به تواتر است که دیگر راهی برای جعل و ادعای بهائیان نمیماند. این در حالی است که خود میرزا حسینعلی نوری هم در دو سندی که مورد تأیید پیروانش است هم به خاتمیت نبوت و رسالت حضرت محمد مصطفی(ص) اعتراف میکند.
وی از حمایتهای دولت استعماری روسیه از بهائیت پرده برداشت و گفت: از جمله حمایتهای دولت تزاری روسیه ایجاد اولین معبد مشرق الاذکار در شهر عشق آباد بود و بعدها این معابد در کشورهای مختلف گسترش یافت.
عضو کارگروه فرق و ادیان موسسه سفیران هدایت حوزه علمیه با اشاره به جانشینی عباس افندی ملقب به عبدالبهاء پس از میرزا حسینعلی نوری(بهاء الله) گفت: از جمله کارهای مهم عبدالبهاء معرفی این فرقه در اروپا و آمریکا است. هر چند در برخی موارد و در جهت حمایت عثمانی خود را شاخهای از متصوفه معرفی کرد.
حجتالاسلام همایون، عبدالبهاء را در تدوین و معرفی تعالیم دوازدهگانه بهایی مؤثر دانست و بیان داشت: با توجه به رویکردی که بهائیت در آن زمان پیدا کرد برخی از تفکرات اجتماعی – دینی اروپای قرن نوزدهم، وارد تعالیم بهائیت شد.
کارشناس فرق و ادیان شوقی افندی جانشین عبدالبهاء را دارای تمایلات شدید همجنسگرایی خواند و گفت: شوقی افندی توسعه تشکیلات اداری و جهانی بهایی را وجهه همت خود قرار داد و آن را «نظم اداری امرالله» نامید.
وی در ادامه به معرفی بیتالعدل اعظم پرداخت و گفت: بیتالعدل در شهر حیفا واقع شده و در حال حاضر بهعنوان مرکز اداری و روحانی، تکفل امور بهائیان فعالیت دارد.
حجتالاسلام همایون زعمای بهایی را عدهای ثروت اندوز و فریبکار نامید و گفت: زمانی که شوقی افندی در سال 1336 مرد، مالیات بر ارث املاک و اموالش فقط تنها در کشور ایران معادل 287 میلیون دلار بوده است!
پیوند دوستی و وابستگی بهائیت و رژیم صهیونیستی
کارشناس فرق و ادیان از ارتباط پیچیده و مخفی بهائیان با اسرائیل خبرداد و گفت: در زمان حیات شوقی افندی حکومت اسرائیل در فلسطین اشغالی تشکیل شد و به رغم مخالفت مسلمانان، بهائیان مراتب دوستی خود را با سران وقت اسرائیل اعلام کردند.
وی دوستی و پیوند متقابل سیاسی- اجتماعی اسرائیل و سردمداران بهایی را امری آشکار اعلام کرد و افزود: سازمان تشکیلات بهایی را میتوان یکی از پیچیدهترین سازمانهای جاسوسی نامید که یکی از شاخصهای مهم ورود به آن، اطاعت بی چون و چرا از قوانین تشکیلات است.
وی از نقش مهم و مؤثر استکبار جهانی در گزینش افراد بیت العدل خبر داد و گفت: بیت العدل در اسرائیل واقع شده و در حال حاضر فاقد ولی امر است و هیئت 9 نفره آن که ظاهرا بر اساس انتخابات تشکیل میشود، مسئولیت فرقه را بر عهده دارند؛ هر چند که اولین انتخابات بیت العدل در 1963 میلادی و آخرین آن در 2008 میلادی انجام شده است.
پژوهشگر حوزه ادیان و مذاهب با بیان اینکه بهائیان سرنوشت خود را با سرنوشت رژیم صهیونیستی یکی میدانند ادامه داد: شوقی افندی در تبریک نوروزی در سال 1329 به پیروان خود اعلام میکند که: «مصداق وعده الهی به ابناء خلیل و وارث کلیم ظاهر و باهر و دولت اسرائیل در ارض قدس مستقر شده است».
وی با اشاره به اینکه اسرائیل با حمایت از بهائیان آنها را از پرداخت عوارض و مالیات در حیفا معاف کرده است، گفت: این جمله خانم روحیه مکسول(همسر شوقی افندی) که میگوید آینده بهائیت و اسرائیل چون حلقههای زنجیر به هم پیوسته است به تنهایی نشانگر سرسپردگی و وابستگی کامل سیاسی بهائیان به رژیم غاصب و اشغالگر قدس شریف است.
حجتالاسلام همایون ماهیت درونی تشکیلات بهایی را استبدادی و ضد دموکراسی معرفی کرد و گفت: سردمداران بهایی به پیروان خود قبولانیدهاند که بر اساس کتاب اقدس(ام الکتاب بهاء الله) بهائیت باید به صورت تشکیلاتی اداره شود، هر چند در نقضی آشکار عبدالبهاء تشکیل بیت العدل اعظم جهانی را اصل و وجهه همت خود قرار داده است.
شمهای از احکام و اصول دینی بهائیت
این پژوهشگر حوزه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه احکام و دستورات دینی بهائیت هیچ سازگاری با نیازهای بشر امروز ندارد و در بسیاری از موارد ناقص و مبهم و بدعت محض است گفت: طاهر کردن نجاسات، قبله سازی به سمت قبر حسینعلی نوری، محروم ساختن زنان از ارث، بدعت در حکم، مجازات دزدان و سارقان، جواز استمناء، نامشخص بودن محارم، عدم جواز ذکر در محیط، صدور مجوز برای زنان برای بچهدار شدن از طریق غیر شوهر و... از جمله این احکام عجیبالخلقه و وحشتناک است.
حجتالاسلام همایون با بیان اینکه بهائیت در عصر اتم و تکنولوژی خود را درگیر یک سری خرافات و بدیهیات قرون وسطایی کرده است، گفت: آیا روی دینی که دستور سوزاندن انسانها به جرم ایجاد حریق و یا حکم جریمه زنا 9 مثقال و حکم شکستن دل دیگران 19 مثقال است، میتوان حساب کرد و سعادتمند شد.
وی در ادامه به تحلیل تعالیم 12گانه بهائیان پرداخت و گفت: یکی از تعالیم جنجالی و تعجب برانگیز بهائیت که مغایرت آشکاری با تعالیم اصیل اسلامی و حتی با ادیان آسمانی دارد شعار وحدت عالم انسانی است که بر اساس این شعار هیچ تمایز و تفاوتی میان انسان صالح و جنایتکار وجود ندارد و همگی محترم هستند.
حجت الاسلام همایون طرح این ادعا که بهائیان با شعار وحدت عالم انسانی، به دنبال ایجاد دنیای بدون زشتی و پلیدی هستند را رد کرد و گفت: سردمداران بهایی بارها و بارها در سخنرانی خود به سیاه پوستان و حتی ترک زبانان اهانت کرده و خود را برتر دانستهاند. ضمن اینکه در میان فریضه مهم به نام «طرد» روحانی وجود دارد که هر روحانی مورد غضب و طرد قرار بگیرد هرگونه ارتباط و گفتوگو حتی توسط نزدیکترین افراد به متهم آن هم به دلایلی واهی ملغی میشود.
کارشناس فرق و ادیان با تشریح این مطلب که ستاره نه پر از نمادهای بسیار مورد علاقه فرقه بهائیت است افزود: نکته قابل تأمل در این نماد این است که این ستاره از نمادهای رایج کابالیستها و نیز لژهای فراماسونری نیز میباشد.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه در مسلک بهائیت تساوی حقوق زن و مرد معنایی ندارد گفت: بر اساس نظر بهاء الله زنان حق ورود به بیعت العدل را ندارند و طبق نظر عبد البهاء اگر زنی به منتهای عرفان برسد در زمره مردان به حساب میآید.
وی با تأکید بر اینکه در عمل دوستی و وحدت هیچ جایگاهی میان خود بهائیان ندارد، افزود: به دلیل اختلافات شدید داخلی، به گروههای متعددی از بهائیت انشعاب پیدا کردهاند و در حال حاضر بهائیان با عناوین مختلف سابق، واقعی، طرد شده، همجنس گرا و اصلاح طلب بدون اعتنا به یکدیگر فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه نظرات بهائیت در حوزه اقتصادی بیشتر یک کلی گویی و مغایر با اصول اسلام است گفت: بهائیت، خواهان تعديل معيشت عمومي و رفع مشکلات اقتصادي است، اين تعليم اگر چه جملهاي زيباست، اما بايد گفت بيشتر از يک شعار تبليغاتي نيست که شبیه به يک تبليغ انتخاباتي است؛ چرا که اولاً بهائيت در دستورات خود يک راهکار مناسب براي اين ادعا ارائه نميکند و ثانياً با روا شمردن موضوعاتي مثل رباخواري نويد يک جامعه سرمايهداري را ميدهد که هرگز به تعديل معيشت نميانديشد و بر اساس منافع سرمايهداران حرکت کرده و پويائي را از اقتصاد سلب ميکند.
اکراه مصلحتی بهائیت از سیاست
کارشناس فرق و ادیان با بیان اینکه در میان بهائیت انسان فقیر هم وجود دارد گفت: سران بهائی فقط به معاش کسانی اهمیت میدهند که وارد تشکیلات پیچیدهشان شود و مطیع بی چون و چرای آنها باشد؛ ضمن اینکه آنها در راستای تبلیغ و تطمیع مسلمانان بهویژه شیعیان هزینههای بسیاری متقبل میشوند.
وی با طرح این موضوع که بهائیت در ظاهر خود را از امور سیاسی و تغییر و تحولات جهانی دور نگه میدارد گفت: آنچه که از تعالیم و گفتارهای پیشوایان بهایی برمیآید این است که آنها دنبال جهانی پر از آرامش و صلح هستند و پیروان خود را از توجه به مسائل سیاسی بر حذر میدارند اما واقعیت این است که تداوم و حیات آنها بدون حمایتهای بی دریغ سیاستبازان و حکومتهای استبدادی و استعماری امکان پذیر نیست.
حجتالاسلام همایون یکی از ترفندهای زیرکانه بهائیت را عدم دخالت مستقیم در امور سیاسی عنوان کرد و گفت: آنها در تعالیم خود آشکارا خود و پیروانشان را از عرصه سیاسی- حزبی بر حذر میدارند اما در واقع پیوند نامبارکی با شبکههای مخوف سیاسی- امنیتی داشته و دارند و از طریق خدمتگزاری به آنها ثروتهای بی شماری را کسب کرده و به توسعه جریانات شوم خود میپردازند، چرا که خوب دریافتهاند که تبلیغ دین با بوق و کرنای سیاست سازگار نیست و آنها را دچار مشکل خواهد کرد.