
سرویس معرفی: نخستین همایش «تجاری سازی کاراکتر ایرانی» با هدف بررسی نحوه واگذاری آسان کاراکترهای ملی محبوب همچون «کلاه قرمزی»، «جناب خان»، «دیرین دیرین»، «فیلشاه» و... با حضور تولیدکنندگان و صنوف مختلف در سالن مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد. در این همایش سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی و اسلامی و وحید ملتجی، مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان به تشریح برنامههای این دو مجموعه برای سال 1397 پرداختند و حامد جعفری، تهیهکننده انیمیشن سینمایی فیلشاه نیز به بیان خواسته خود از تولیدکنندگان پرداخت.
به گزارش حلقه وصل در نخستین همایش تجاری سازی کاراکتر ایرانی، انیمیشن سینمایی فیلشاه نیز برای تولیدکنندگان و توزیعکنندگان محصولات نوشتافزار ایرانی و اسلامی به نمایش در آمد. در ادامه سخنان مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی و اسلامی، مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان و تهیهکننده انیمیشن سینمایی فیلشاه را میخوانید.
حسینی: در سال 97 شاهد یک اقدام بزرگ خواهیم بود
سعید حسینی: با توجه به اینکه قرار است انیمیش سینمایی «فیلشاه» در ایام عید اکران شود، تصمیم گرفتیم که همایش تجاریسازی کاراکتر ایرانی پیش از اکران عمومی فیلشاه برگزار شود. امیدواریم که این همایش مقدمهای باشد برای اتفاقهای بزرگی که قرار است در سال 97 بیفتد. امروزه در دنیا کاراکترسازی به عنوان اصلیترین کاری است که برای کودک و نوجوانان انجام میشود و همه از این طریق در پی انتقال مفاهیم فرهنگی و فکری خود به کودکان و نوجوانان هستند. این کار عمداتا از طریق خلق یک کاراکتر در یک جهان داستانی صورت میگیرد تا کودک بتواند از آن الگو بپذیرد یا به شکل فانتزی با آن زندگی کند. بعد از اینکه این کارکترها با کودکان ارتباط عطفی برقرار میکنند، زنجیره تجاریسازی صورت میگیرد. اگر ما محصولات را به دو حوزه کالا و خدمات تقسیم کنیم؛ کاراکتر در 16 حوزه کالایی مورد استفاده قرار میگیرد. و پژوهشهایی که در ایران انجام شده نشان میدهد که متاسفانه 10 کاراکتر برتر در کشور ما همه آمریکایی هستند. این بعد فرهنگی کار است و حوزه دیگر این عرصه هم بخش اقتصادی آن است. در دنیا برخی از کشورها درآمدشان از طریق انیمیشن و تجاریسازی و... بیشتر از درآمد نفت ماست. ما در این ایران به دلایلی موفقیت مهمی در این عرصه نداشتیم، هم چرخ تولید کاراکتر ما به صورت مستمر شکل نگرفته و هم کاراکترهای تولید شده تجاریسازی نشدند. ما در مجمع نوشتافزار ایرانی و اسلامی سعی کردیم که با کمک مجموعههای دغدغهمند دیگر، با همیاری و در کنار تولیدکننده و تهیهکننده ایستادن کارهایی را در حوزه تبلیغ و ترویج استفاده از کاراکترهای ایرانی انجام دهیم. خوشبختانه در حوزه تبلیغ صداوسیما پای کار آمده و در لایه توزیع، لایه طراحی صنعتی و لایه تجاریسازی و قرارداد بستن کارهایی را انجام دادیم تا بتوانیم محصولات تولید شده را به سرانجامی برسانیم. هر کاری جدیدی مثل کار ما نیاز به حمایت دارد تا انشاءالله در آینده شاهد پرشدن بازار از محصولات ایرانی و اسلامی باشیم. ما به این افق خیلی خوشبینیم. امسال برنامههای متنوعی را طراحی دادیم و در سال 97 شاهد یک اقدام بزرگ خواهیم بود. ما تا الان بیشتر در حوزه نوشتافزار فعال بودیم و از الان دنبال این هستیم که بتوانیم بخشی از 16 حوزه کالا را پوشش دهیم و به لحاظ فراگیری و تیراژ به جایگاه مدنظر برسیم. هدف از برگزاری همایش تجاریسازی کارکتر ایرانی نیز ناظر به آینده است. فعالیتهای ما برای آینده به این صورت است که یک مجموعه در حال تاسیس است تا بتواند کاراکترها را از تهیهکنندها بگیرد و به تولیدکنندهها بدهد و از همه مهمتر اینکه کنار تولیدکننده بایستد. زیرساختی را فراهم کردیم تا بتوانیم به لحاظ تبلیغی یک کار رسانهای خوبی برای دیده شدن محصولات تولید شده انجام دهیم. در حوزه توزیع تدارک برگزاری نمایشگاههایی را دیدیم. میخواهیم در کنار نمایشگاه نوشتافزار ایرانی اسلامی چند نمایشگاه دیگر را هم برپا کنیم. برای سال 97 پنج مجموعه خواهیم داشت که انحصارا محصولات کاراکترمحور ایرانی و اسلامی را توزیع خواهند کرد. در مقابل حجم کارکترهای خارجی و جایگاهی که باز کردند نیاز است که ما تا لحظه فروش در کنار تولیدکننده کالای کاراکترمحور ایرانی و اسلامی باشیم. از طرف دیگر ما اگر انتظارم داریم که تولیدکننده وارد این عرصه شود نباید اعداد بزرگ به آنها پیشنهاد دهیم. چون گرفتن اعداد بزرگ از آنها سبب میشود که آنها زیان ببینند. این کار را هم با برخی از تولیدکنندهها هماهنگ کردیم که در برخی از محصولات کاراکترها را رایگان در اختیارشان بگذاریم و در برخی از محصولات درصدی کار کنیم. یعنی ما یک بستهای را ارائه میدهیم که در این بسته هم منافع تهیهکننده و تولیدکننده دیده شده و هم موقعیت موجود بازار لحاظ شده است. ما در این همایش فقط میخواستیم همین نکته هم را اعلام کنیم. از همین فردا آماده همکاری با تولیدکنندگان کاراکترهای ایرانی اسلامی هستیم. در این همایش انیمیش فیلشاه هم که فکر میکنیم که سال آینده میتواند در این تجاریسازی کاراکتر جریانساز باشد، با همین هدف اکران خواهد شد.
ملتجی: در سال 97 هشت ابرپروژه اجرا میکنیم
وحید ملتجی: در سال 96 در مرکز اوج کودک و نوجوان تحولات زیادی را قم زدیم و در سال 97 ابرپروژههای خودمان را شروع خواهیم کرد. تفاوت مرکز اوج کودک و نوجوان در سال 97 نسبت به سه سال قبل این است که خودش راسا وارد تولید نخواهد شد و تولید به تولیدکنندگان واگذار خواهد شد. ما سعی کردیم که «زنجیره ارزش» به عنوان اصلیترین محور فعالیت ما در مرکز اوج قرار بگیرد؛ یعنی محصولاتی که شرایط خاصی را دارا باشند به گونهای حمایت کنیم که محصولات مختلف در زنجیره و قمرهای محصول اصلی تولید شوند. در سال 97، این اساسیترین کار ما در مرکز اوج کودک و نوجوان است. مسئله اصلی ما فقط هم تصویر یا تلویزیون نیست، تلویزیون یکی از قمرهای ماست. تلاش کردیم 16 حوزه تولید را ببینیم و به همین جهت میگوییم ابرپروژه. از این منظر خیلی به شما تولیدکنندگان نیاز داریم و دست یاری به سوی شما دراز میکنیم و کاملا آمادگی دریافت ایدهها و طرحهای شما هستیم. برای سال 97 هشت ابرپروژه را قرار است که اجرایی کنیم. هر کدام از این ابرپروژهها با محوریت خاصی کار خواهند کرد. یکی از این پروژهها مسابقه تلویزیونی «فاز» است. محور این ابرپروژه ما فعلا یک مسابقه تلویزیونی است و قمرهای دیگر آن طراحی شده است. با گرفتن بازخورد از قمر اول، قمرهای بعدی هم فعال خواهند شد و زنجیره ارزش شکل خواهد گرفت. برای هر کدام از این پروژهها یک برنامهریزی بلندمدت سه ساله طراحی کردیم و دنبال این هستیم که کاراکترها برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان تبدیل به کارکترهای محبوبی شوند. امروز مخاطب نوجوان برای ما مسئله است و در حوزه نوجوان خلاء جدیای وجود دارد و ما بیشتر میخواهیم این حوزه را حمایت کنیم. البته ما در حوزه نوجوان یک اصل را مورد توجه قرار دادیم و آن این است که خروجی محصول باید مسئلهای به نام «قابل اعتماد بودن نوجوانان» باشد؛ یعنی به نوجوان بشود اعتماد کرد. رویکرد ما در حوزه نوجوان این است تا خود نوجوان، پدر و مادر و مسئولین بدانند که به نوجوان باید اعتماد کرد. در حوزه نوجوان این محور و رویکرد اصلی ما برای کمک به ابرپروژه شدن محصولات است. در این مسیر هم تلاشمان این است که تولیدکننده یا طراح ایده را تقویت کنیم تا خودشان کار را پیش ببرند.
جعفری: تجاریسازی کاراکترها از دست ما خارج است
حامد جعفری: شاهزاده روم سال 1394 در سینماهای کشور عرضه شد و با یک میلیون 400 و خوردهای هزار مخاطب سومین فیلم پرمخاطب این سال بود. این استقبال جایگاه مناسبی را برای انیمیشنهای سینمایی ایجاد کرد. نسخه عربی آن نیز در خیلی از کشورهای عربی پخش شد. در کشورهایی اروپایی مثل آلمان، انگلستان و فرانسه کار به صورت محدود به نمایش درآمد... بعد از دوسال امروز شاهد این هستیم که انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به اتمام رسیده است. نوروز امسال قرار است که این انمیشن اکران شود و ما اعتقادمان بر این است که این انیمیشن هم میتواند موفقیت شاهزاده روم را تکرار کند. فضایی که ما در آن فعال هستیم به مانند یک دوی امدادی است؛ یعنی ما داریم در حوزه تولید و عرضه و اکران کاراکتر تلاش میکنیم و بیزینس فروارد این تلاش، تجاریسازی کاراکترهای آن است. تجاریسازی کاراکترها از عهده ما خارج است و توقع ما این است که وقتی این محصولات دست دوستان تولیدکننده سپرده میشود آنها هم با انرژی خوبی کار را ادامه دهند. مطالبه ما هم این است که این کاراکترها سهم بیشتری را در بازار به دست بیاورند. به نظرم لذتبخشترین بخش کار برای من تهیهکننده و دوستان دخیل در تولید کاراکتر این است که ببینیم این کاراکترها در دست بچهها آمده و آنها در حال استفاده از این کارکترها هستند.