به گزارش حلقه وصل، علیرضا شریف، محقق و پژوهشگر مطالعات قرآنی و حدیث شب گذشته در برنامه «عطر انقلاب» که از شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد، با بیان اینکه باید منظرمان را نسبت به اصل جریان انقلاب اسلامی اصلاح کنیم، افزود: ما باید به پدیده انقلاب اسلامی از منظر «توحیدی و الهی» نگاه کنیم. در واقع خدایی که برای افتادن حتی یک برگ از درخت برنامه دارد و میفرماید: «وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا؛ هیچ برگی نمیافتد مگر اینکه در علم خداست»، امکان ندارد اتفاق عظیمی مانند انقلاب اسلامی ایران، خارج از فاعلیت الهی رقم بخورد و خدا برایش برنامهای نداشته باشد.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم، خدای متعال دو ساحت کلان و مهم را مطرح میکند، گفت: خداوند در قرآن دو ساحت کلان و مهم با عنوان ساحت عبودیت (نساء/ 59) و ساحت حبّ(آل عمران/ 31) را مطرح میکند. خداوند در بخشی از آیه59 نساء میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید و پیامبر خدا و اولوا الامر (اوصیاى پیامبر) را اطاعت کنید». موضوع اطاعت در ساحت عبودیت تعریف میشود. همچنین در آیه31 آلعمران میفرماید: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست میدارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است.» به این معنا که شرط ساحت حبّ به خداوند را در گروی تبعیت از پیامبر(ص) مطرح میکند.
وی در توضیح این آیات گفت: از این دو ساحت میتوان اینطور نتیجه گرفت: ای بنده خدا، در وهله اول و ذیل ساحت اول(عبودیت) و البته در فضایی عمومیتر، ابتدا عبدِ مطیع باش سپس در درجه دوم و در فضایی خصوصیتر، تابعِ توأم با محبت یا «تابعِ حُبّی» باش. اساساً رابطه دوستانه و محبتآمیزی که میانِ دو دوست برقرار است، بسیار لطیفتر از ساحت اول است.
این محقق و پژوهشگر قرآن با اشاره به آیه54 مائده گفت: خداوند در این آیه با توجه به پیشفرض حب به ماجرای ایرانیان و ماجرای سلمان فارسی اشاره میکند که این موضوع در احادیث ذیل این آیه به وفور دیده میشود. خداوند میفرماید: «یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتیِ اللَّهُ بِقَوْمٍ یحُِبهُُّمْ وَ یحُِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلیَ الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلیَ الْكَافِرِینَ...؛ ای گروهی که ایمان آوردهاید، هر که از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند». هنر امام راحل (ره) این بود که توانست این برنامه را بشناسد و آن را همراهی کند و حتی تا آینده این برنامه نیز پیش برود. در واقع امام خمینی(ره) یکی از مصادیق بارز این آیه بود. ضمن اینکه در ادامه این آیه میفرماید این اشخاص «در راه خدا جهاد کنند و (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند؛ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ». این مطلب که امام(ره) توانست برنامه خداوند را تشخیص دهد و با آن همراهی کند، معنایی از واژه «عبد» است.
ادامه سخنان را در فیلم ذیل مشاهده کنید