
سرویس حاشیه نگاری: «چادر یک نمونه و یک ویژگی از دهها ویژگی انسانی است که به یکسری از مسائل اعتقاد دارد. من به 10 مورد اعتقاد دارم و به همین دلیل چادری میشوم یعنی جز چادر به 9 چیز دیگر هم اعتقاد دارم. اصلا نمیشود آدم اعتقاد نداشته باشد و چادری هم بشود. تابلو میشود و لو میرود. مثل اینکه از آقایی از آشنایان که ادعای مذهبی بودن داشت پرسیدم چرا با خانمها دست میدهی؟ من نمیفهمم چطور ممکن است یک آقایی مذهبی باشد و با خانمها دست بدهد! میگویی من خیلی دیندارم و با خانمها دست میدهی! این ویژگی انسان مذهبی نیست. من ادعای مذهبی بودن دارم، بعد میگویم پس یک کارهایی را نمیکنم، یک جاهایی نمیروم، یکسری حرکات و ویژگیها را هم میتوانید در من جستوجو و پیدا کنید، یکی از آن ویژگیها هم چادر است بنابراین حشر و نشر و رفت و آمدم ناخواسته با آدمهای هممسلکم است. یعنی آدمهای شبیه من، مرا پیدا میکنند. با آدمهایی رفت و آمد میکنم و آدمهایی را دوست میدارم، آدمهایی را در دایره معاشرت خود جای میدهم که شبیه من هستند. با شیوه دیگری از زندگی، نمیتوانم معاشرت کنم. اصلا آنها نمیتوانند با من معاشرت کنند. وقتی میخواستم درباره خانمها برنامه بسازم (برنامه خانومی که شما باشی) طبیعتا مواردی را پیدا میکنم که به ایدئولوژی من شبیهتر است. اینها مواردی نیست که بخواهیم ادعایش را بکنیم. چیزی نیست که بخواهم در تلویزیون یا روزنامه دربارهاش صحبت کنم و بگویم من چادری هستم و من خانمهای چادری را سوژه خودم میکنم، اصلا به نظرم خیلی مساله طبیعی است.»
آنچه خواندید قسمتی از صحبتهای خانم آزاده نامداری با روزنامه وطن امروز بود در سالهای گذشته است اما حالا یکی دو روزی میشود تصاویر بدون حجاب خانم نامداری در رسانهها و فضای مجازی پخش شده و جنجال بسیار زیادی بوجود آورده است.
پخش تصاویر بدون حجاب از یک زن خصوصا یک مسلمان و بردن آبروی او بر خلاف دستورات دینی و عقلی است و طبعا هر انسان آگاه و سلیمالنفسی چنین کاری را تقیبح میکند. هرچند نگارنده نیز با انتشار این تصاویر مخالف است اما این تصاویر چند موضوع و سوال را در ذهن ایجاد میکند.
اول اینکه همانطور که در ابتدای نوشتار ملاحظه کردید خانم نامداری خود را به دهها دلیل معتقد و پایبند به چادر میداند و بارها و نیز در رسانههای مختلف از جمله صدا و سیما از چادری و محجبه بودن خود ابراز خرسندی کرده و دیگران را نیز تشویق به این کار کرده است اما حالا تصاویر وی که احتمالا در خارج از کشور هم است منتشر شده که نشان از تناقض این خانم مجری صدا و سیما دارد. هرچند باز هم تاکید میشود که انتشار تصاویر وی خلاف اخلاق بوده اما وقتی خانم نامداری خود را نماینده محجبهها و چادریها نشان میدهد و طبعا به عنوان الگویی برای دختران جوان تبدیل میشود، این رفتارها باعث تزلزل اعتقادات آنها خواهد شد.
همه ما داستان حجب و حیای حضرت زهرا(س) در مقابل مرد نابینا را شنیدهایم که آن حضرت در جواب اینکه چرا در برابر یک مرد نابینا اینگونه محکم حجاب خود را حفظ میکند فرمودهاند آن مرد نابیناست اما من که میبینم باید حجابم را حفظ کنم. حضرت زهرا(س) الگوی انسانها و خصوصا زنان مسلمان است و این رفتار وی نشان میدهد که زنان باید در همه حال و همه جا حجب و حیا و عفت خود را حفظ کنند و خانم آزاده نامداری نیز که اکنون به عنوان یک بانوی رسانهای و شناخته شده به عنوان محجبه و چادری است نیز بیش از دیگران موظف به رعایت آن است.
یکی دیگر از نکات تناقضی گفتار و رفتار خانم آزاده نامداری در مورد انتخاب سوژههای برنامههای خود است، نامداری در مصاحبه ای با روزنامه وطن امروز گفته بود که چون خودش چادری است خانمهای چادری را سوژه گفتگوی خود قرار میدهد اما در برنامه «آبان» که با اجرای خانم نامداری از شبکه اشتراک ویدئویی آپارت منتشر میشد دیدیم که نه تنها خانمهای انتخابی وی چادری نیستند بلکه افرادی هستند که با حجاب و خصوصا چادر مشکل دارند. محتوای این برنامه نیز نشان از گرایش این برنامه و سمت و سوی آن به تفکرات فمینیستی داشت.
پیشتر گزارش مفصلی درباره برنامههای آپارت و خصوصا برنامه آبان با اجرای خانم نامداری و سعی ایشان در سلبریتی کردن زنانی که به خاطر عدم رعایت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی از سوی جامعه طرد شدهاند را منتشر کردیم که در (اینجا) میتوانید ملاحظه کنید.
اما نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که صدا و سیما نسبت به گزینش و انتخاب کارمندان و مجریان برنامههای خود دچار ولنگاری و بیتوجهی است. نمونه این مسائل و دیگر مسائل خلاف عرف کشور و دین اسلام را بارها مشاهده کردهایم و تاثیرات آن را بر اعتقادات جامعه دیدهایم و متاسفانه با عوض شدن مدیریتهای رسانه ملی هنوز رفتاری مبنی بر تغییر رویه صدا و سیما برای کارمندان خود ندیدهایم و معلوم نیست تا کی میخواهد این رویه غلط و سهلانگاریها ادامه داشته باشد.