دغدغه اصلي حضرت آقا، فرهنگ مملكت است و نقطه اوج فرهنگ، فرهنگ جهاد و شهادت است. اردوهای راهيان نور حركت بر مدار آن فرهنگ است و قطعاً مطلوب حضرت آقاست. از سالها قبل، شنيديم كه حضرت آقا دو محور را در فرهنگسازي جامعه بسیار اثربخش و اثرگذار دانستند، يكي تشييع و تدفين شهداي عزيز و گمنام در شهرها و روستاها و دوم، قصه پرغصه راهيان نور.
امسال متأسفانه در مسئله راهیان نور دولت همكاري نكرد. انتظار اين بود كه دولتمردان و مسئولان در تدارك اين فرهنگ، پيشگام باشند؛ چون شباهت مردم به امرايشان بيشتر از اباء و اجدادشان است.
از سالهاي هفتاد و چهار، هفتاد و پنج به صورت جوششي و خودجوش حکایت راهيان نور شكل گرفت و هميشه هم رو به نقطه اوج بوده است. زائرين و اقشار مختلف مردم و از خرد و كلان و پير و جوان و اصناف گوناگون ميآمدند و اين فرهنگ را در فضاي زندگي خودشان تطبيق ميدادند. آنچه كه از مديريت جهادي در دفاع مقدس بود، یا آنچه كه از فضاي ايثار و مجاهدت بود یا آنچه كه از فضاي زندگي و بندگي در عرصه دفاع مقدس بود را در زندگي خودشان پياده ميكردند و انطباق ميدادند. «احمدي روشن»ها جزو رويشهاي اين سرزميناند. اينها نسل بعد از دفاع مقدس بودند اما دقيقاً همان خصوصيات مهدي باكريها و مهدي زينالدينها و مجيد بقاييها را داشتند. راهيان نور، بخش مهمي از امواج تخریبی علیه کشور را دفع کرده است. از طریق فضاي راهيان نور، روح مجاهدت، ايستادگي، مقاومت و ابعاد زیبای زندگي مجاهدان فيسبيلالله سرمشق بسياري از جوانان عزيز ما شد.
هر چه حادثه اثرگذارتر باشد، دشمنان در تحريف آن حادثه و در بسترسازي فراموشي آن حادثه بيشتر تلاش ميكنند. دشمن هم از بيرون كار نميكند بلکه از درون كار ميكند. حادثه دفاع مقدس يك حادثه بسيار سرنوشتساز و اثرگذار در فرهنگ و عقايد و باور و نوع نگرش جوانان عزيز ما در اين سرزمين است. به اين حادثه هر چه بيشتر توجه شود، انقلاب ما از نظر خطرپذيري مصونتر ميشود. درسهايي كه از اين گنجینه باعظمت بيرون ميآيد انسانساز، تاريخساز، تمدنساز و فرهنگساز است و هر چه اين حادثه فراموش شود، هجمههاي دشمن در تزريق فرهنگش بيشتر خواهد بود.
مثلا وقتی براي جوانان عزيز، شخصیت شهید چمران را ترسيم ميكنيم، او را يك دانشجوي موفق، يك استاد موفق، يك عارف موفق، يك رزمنده در اوج و يك هنرمند در اوج میبینیم. چمران به لحاظ الگودهي چیزي كم ندارد. اگر جوان ما نوع نگاه چمران را در زندگي و مرام و تحصيل و تدريس و معيشت پیدا نکند در اين مرز و بوم، «احمديروشن»ها به وجود نمیآیند. حضرت امام نسبت به ساحت قرآن تعبيري دارند كه قرآن، كارخانه انسانسازي است. دفاع مقدس هم حقيقتاً كارخانه انسانسازي است.
اينكه حضرت آقا به راهیان نور میپیوندند، به لحاظ آن بازخورد بسيار عظيم این حرکت است. اينجا يك خاستگاه و يك تربيتگاه براي سير و سلوك و تربیت در ابعاد مادي، معنوي، مديريتي و خانوادگي انسانهاست. وجب به وجب اين خاك حرف دارد.
مسئولان به موجب قصور و تقصيرشان در اين حرکت، مؤاخذه خواهند شد و فردا در پيشگاه شهدا جوابی نخواهند داشت، و الا مردم شريف و عزيز ما عاشقانه و سينهچاك حضورشان هر سال در اين مسير پررنگتر است.
حادثه عظيم عاشورا در جان و دل همه ملتها و آزادگان ابعاد وسيعی دارد و دشمن هم تلاش ميكند آن فضا را با اسرائيليات و با جعليات تحريف كند تا آن قداست و عظمت شكسته ميشود. دفاع مقدس هم استثنا نيست، چون تداوم همان عاشورا و پيامد همان خط سرخ است.
دفاع مقدس و انقلاب ما اساساً بين دو مقطع قرار گرفته است؛ يكی عاشورا و دیگری ظهور. ما در تربيتگاه راهيان نور، خودمان را براي رسيدن به افق ظهور آماده ميكنيم. مگر امام نفرمود «كمربندهاي مبارزه را محكم ببنديد، تمام سنگرهاي كليدي دنيا را بايد فتح كنيم»... اين دقيقاً حركت، برنامه و نقشه قرآني و توحيدي حضرت امام براي رسيدن به آن قله و تمدن عظيم اسلامي است.
من گاهي به راويان عزيز ميگويم از نقطه مبدأ يعني منزل و شهر تا نقطه مقصد يعني بازگشت را ترسيم كنيد. در بخشي از اين فضا، نشاط در دفاع مقدس را بگوييد. ما با نشاطترين نسل را در عرصه دفاع مقدس داشتيم. در بخشي از منازل و گامها، مباحث ارتباط با خانواده و پدر و مادر و همسر و فرزند در سيره مجاهدان فيسبيلالله را بازگو كنيد. در بخشي، معنويتبخشي و حراست از برنامههاي معنوي كه در سيره مجاهدان بود را بیان كنيد. در بخشي فعاليت و عقلانيت در دفاع مقدس را تبیین کنید.
جنگ ما جنگ دقيقي بود. در والفجر، طلبه شهيد حسن يزداني سي مرتبه عرض رودخانه وحشي اروند را عبور كرد. اين طلبه هجده - نوزده ساله بدون ترس و خوف این کار را کرد. اگر دستور حضرت آقا در بخش اقتصاد مقاومتي است، مدل قشنگش را در دفاع مقدس داريم.
حضرت آقا فرمودند: دفاع مقدس همانند يك تابلوي عظيم و بسيار باشكوهي است كه هر چه بيننده به اصل حادثه نزديك ميشود و درباره اجزا و تركيب آن تأمل بيشتري ميكند، به ابعاد جديد و شگرف بيشتري دست پيدا ميكند.
در دفاع مقدس همه رزمندگانی كه در كوچه و بازار بودند به خدا گره خوردند و انقطاع كامل و تحول انفسي صورت گرفت. اما انسان هم باید از يك ظرفيتي برخوردار باشد تا بتواند خوب این مسئله را درك كند. درك اين حادثهها نياز به حضور پيوسته دارد. من غصهام ميشود گاهي يك كاروان افرادي را يك سال به راهيان ميآورد و 10 سال نميآورد. قطعاً عناياتي كه شهدا امسال به ما ميكنند، نسبت به سال گذشته بيشتر است؛ اينها مهماننوازند. بياييم كرامت شهدا را بگيريم. تا ظرف جانمان را رو به باران نگيريم اين ظرف از پيمانه باران پر نميشود. ظرف دلمان را هر چه بيشتر به سمت شهدا بگيريم، به ما بيشتر عنايت ميكنند. يك نمونهاش آويني بود. شهید آويني در فكه به اوج كرامت شهدا ايمان داشت و از خود شهدا گرفت و به مقام رفيع كرامت هم رسيد.
حضرت آقا ميفرمايند: ارتباط با راهيان نور، ارتباط با مناطق عملياتي براي فهم حالات معنوي رزمندگاني است كه قادر به انجام كارهاي بزرگ و پيروزي در صحنههايي شدند كه با معادلات مادي و نظامي معمول دنيا قابل مقايسه نيست.
آن حادثه بزرگ و تمدن عظيم اسلامي كه بايد بر همه تمدنهاي پوشالي و دروغين ديكته شود، امر ظهور است. اين فرمايش حضرت آقا بسيار قرآني و عميق است، چون با فرمولهاي مادي و طبيعي، گذشتن ما از اروند غيرممكن است. مثلا امام از يك افق بالا نگاه كرد و فرمود: به هر قيمت جزاير بايد حفظ شود. چون ما او را حكيم الهي ميشناختيم و متصل به غيب و نايب امام زمان ميدانستيم و امرش بر ما لازم بود. همين ابراهيم همت، آقا مهدي زينالدين، حاج احمد كاظمي، حاج حسين خرازي، مهدي باكري و امثال و ذلك نگاهشان اين بود که اگر تكه تكه هم میشدند، نميگذاشتند سخن امام بر زمين بماند.
عقلانيت ما پيشنياز و مقدمه و نردبان عشق است. به قول شهيد علمالهدي، ما عاقلانه فكر ميكنيم و عاشقانه عمل ميكنيم. يعني وقتي تانک دشمن غرشكنان ميآيد، بسيجي شانزده ساله ما مثل مجتبي رضايي روي خاكريز ميرود و تمام قامت ميايستد.
در باب جمعيت همین موضوع است كه حضرت آقا اين همه تأكيد دارند. فردی بيست سال است ازدواج كرده و به خاطر رزق و روزي و مسكن و تحصيل، یک فرزند دارد. این شرك خفی است. و با باورهايي كه ادعا داريم در تضاد است. آن روز بسيجي ما خم به ابرو نميآورد و ميگفت اراده، اراده الهي است اما تو امروز در رزاقيت خدا ترديد داري! مگر رزق و روزي دست من و شماست؟ نان و طعامي كه تو ميخوري، به برکت فرزند است و الا با این گناهان باید روزیها قطع شود.
هم باب گشايش رزقها دست خداست و هم بستنش. از ما حركت است و از خدا بركت. اين توفيقات و پيروزيها و نصرتها به خاطر باورهاي عميق ديني است. حضرت آقا ميفرمايد: من در هويزه جواناني را ديدم با دست خالي اما دلها مملو از عشق به خدا و توكل به خدا و ايمان به خدا... آن عوامل عواملي است كه فرمولهاي ظاهري را هم به هم ميريزد. انقلاب ما در مواجه با نظام سلطه چه داشت؟ وقتي حضرت امام از پانزده خرداد شروع كرد، تنها بود، اما چه شد که همه معادلات نظام سلطه را در سراسر دنيا به هم ريخت. امروز فرياد اسلامخواهي در كشورها به بركت همان فرمولها و باورهاي معنوي است كه فرمولهاي ظاهري را دگرگون ميكند.
تقاضايم اين است كه جوانان عزيز هر سال تنور راهيان نور را گرمتر و زيباتر کنند تا بركات نورانيت شهدا را در زندگي خودشان بيشتر و بهتر ببینند.