به گزارش حلقه وصل، محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره فیلم سینمایی «ویلاییها» گفت: واقعیت این است که ذائقه مخاطبان سینمای ایران در طی این چند ساله تغییر کرده است و دیگر کسی نمیرود فیلمی مانند «ویلاییها» را مشاهده کند. از طرفی این فیلمها وقتی در سینماهایی مانند سینماهایی حوزه هنری قرار میگیرد و فروش نمیکند، هم برای حوزه هنری خوب نیست چون زمانی میتواند به حیات خود ادامه دهد که درآمد داشته باشد، هم از طرفی دیگر برای خود فیلم خوب نیست، چرا که فروش پایین فیلم باعث میشود گروهی اینگونه فیلمها را بزنند. این واقعیت امروز سینمای ما است، تغییر ذائقه باعث شده که این فیلمها فروش چندانی نداشته باشند.
وی ادامه داد: به نظرم باید این مشکل را از جای دیگری جستجو کرد. وقتی رسانهها به یک فیلمی نمیپردازند، باعث میشود که آن فیلم اقبال چندانی نداشته باشد. رسانهها باید پشت چنین فیلمهایی بیایند و با مصاحبه و گزارش مخاطبان را ترغیب به دیدن اینگونه فیلمهای کنند. وقتی بخش تبلیغاتی یک فیلم درست کار نمیکند، نتیجهاش این میشود که کسی برای دیدن این فیلم نمیرود. از مدتها پیش بحث این بود که بخشی از یارانههایی که دولت به تولید فیلم اختصاص میدهد، برود در سبد مصرف کنند و ادارات بتوانند بلیتها را ارزانتر در اختیار مخاطبان قرار دهند. ولی متأسفانه این مهم انجام نمیشود در نتیجه یک سیستم منفعل به وجود میآید.وقتی اینگونه فیلمها ذبح میشوند جریان تولید متوقف میشود؛ چرا که وقتی یک فیلمساز مشاهده میکند که چنین برخوردی با فیلمش صورت میگیرد، انگیزه لازم را برای ساخت آثار بعدیش از دست بدهد، این خطری است که باید آن را جدی بگیریم.
نیرومند درباره نقش انجمن سینما دفاع مقدس در حمایت از فیلمهایی مانند«ویلاییها» اظهار کرد: ما نیز باید به بهتر دیده شده این فیلم کمک کنیم. یکی از تمهیداتی که برای دیدن اینگونه فیلمها اندیشیده شده «راوی فیلم» سازمان بسیج است که اینگونه فیلمها را در شهرهایی که فاقد سینما هستند به نمایش میگذارد. این کاری است که از دست ما بر میآید؛ اما کار بنیادی نیست، کار بنیادی زمان اتفاق میافتد که سیستم فرهنگی کشور متوجه شود که با همین مسیری که در حال طی کردن آن هستیم زائقه مخاطبان تغییر میکند و این تغییر زائقه منتج به از دست رفتن انگیزه فیلمسازان دفاع مقدس شده و باعث میشود که در چند سال آینده دیگر شاهد ساخت چنین فیلمهایی نباشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما روی خوش نشان ندادن مخاطبان به فیلمهایی مانند«ویلاییها» نتیجه جذاب نبودن اینگونه فیلمهاست؟، تصریح کرد: به نظرم این فیلم هم خوش ساخت و هم جذاب است. من وقتی آمار فروش فیلمهای چند سال اخیر سینمای ایران را مشاهده میکردم، متوجه شدم حدود 14 فیلم در طی این سالها فروش خوبی داشتهاند که بعضاً کمدی بودهاند، بقیه فیلمها نتوانستند حتی سرمایه اولیه خود را بازگردانند. این نشان میدهد که مخاطبان امروزه علاقهمند به فیلمهای کمدی شدهاند. خب چه کسی میتواند این زائقه را بار دیگر در جهت درست خود تغییر دهد؟، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه سازمان صداوسیما، صداوسیما باید برنامههایی تولید کنند که مردم به دیدن فیلمهای مناسب ترغیب شوند.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره تقسیم سالنهای سینمایی بین فیلم های سینما گفت: به نظرم این موضوع برگردد به ماجرای عرضه و تقاضا، افرادی که سالنهای سینمایی کشور را تقسیم میکنند، میدانند که فیلمهای کمدی تقاضا کننده بیشتری نسبت به فیلمهای دیگر دارند. به نظرم دادن سالنهایی سینمایی بیشتر به فیلمی مانند «ویلاییها» به ضرر این فیلم است، چرا که آن وقت میگویند فلان تعداد سینما در اختیارش قرار داشت و نفروخت. مشکل اصلی ما این است که متأسفانه ما در حال باختن قافیه بازی در عرصه سینما هستیم و سینما را به سطحی نگری و بعضاً ابتزال میکشانیم. مشکل این است که سیاست درستی در عرصه سینمای کشورمان ارائه نمیدهیم.