به گزارش حلقه وصل، برنامه این هفته «سینمامعیار» با موضوع «پیشبینی جشنواره سی و پنجم» با حضور مسعود نجفی، مهدی مافی، مصطفی سلطانی، مجتبی امینی، سیاوش حقیقی و با اجرای امیرعباس صباغ برگزار شد.
در ابتدای برنامه مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در خصوص جشنواره توضیحاتی داد.
تمام هنرمندان و مؤلفان باید به قوانین جشنواره احترام بگذارند
امینی در پاسخ به اینکه چطور میتوان مانع ایجاد حواشی جشنواره شد، اظهار داشت: دبیر چند جشنواره بودم و یک موضوع برایم ملموس بوده که در هر جشنواره یکسری اشخاص مخالف و موافقند و نسبت به روند مدیریت جشنواره گارد میگیرند، هیچوقت نمیتوان گفت مدیریت استاندارد و حرفهای برای یک جشنواره حاکم است و ایرادی وجود ندارد. هر دبیری در جشنواره و هر سیستم مدیریتی ایراداتی دارد و اشکالاتی در کار به وجود میآید ولی در کنار اینکه این اشکالات باید نقد شود و برای دورههای هر جشنواره تخصصی رفع شود این نکته مهم است که وقتی یک هنرمند و مؤلف در یک جشنواره شرکت میکند و اثرش را میفرستند باید حواسش را جمع کند که به تمام قوانین آن جشنواره احترام بگذارد اما متأسفانه این اتفاق در فستیوالهای کشور ما نمیافتد و این اخلاق حرفهای نیست. ضمن اینکه باید بحث شود که چرا در سالهای اخیر چتری که بر جشنواره فجر سایه انداخته موضوعیت جشنواره از لحاظ محتوایی در آن حاکم نیست، نقدی که الآن در برگزاری جشنواره فجر هست نقد ساختاری و اجرایی نیست.
سلطانی نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: اصالت ماجرای انتخاب و داوری سلیقهای است و نگاه با معیار اصول کارگردانی و... نیست، ضمن اینکه آن چیزی که الان میبینیم اینطور است که فیلمسازان صاحبنام ما هیچ هیاهویی راه نینداختند که چرا فیلم ما را انتخاب نکردید.
امینی به مقایسه برگزاری جشنواره فجر با جشنوارههای جهانی اشاره داشت و گفت: اکثر جشنوارههای جهان سیاسی است و براساس نگرش سیاسی که سیستم حاکمیت کشورش طراحی میکند جشنواره نسبت به آن کار خودش را پیش میبرد یا اگر سیاسی نباشد خط مشی آن مشخص است. تنها جشنواره دنیا که این موضوع در آن استاندارد نیست جشنواره فجر ماست که یک سال تم خیانت است، یک سال تم شرع است، یک سال تم سیاسی است، همه تمها میآیند و اگر دقت کرده باشید اکثر جشنوارههای استاندارد جهان دبیر ثابت دارد ولی در جشنواره فجر ما هر سال دبیر عوض میشود و هرکسی میآید باید آزمون و خطا کند.
در جشنواره فجر هرسال هر موضوعی جز انقلاب اسلامی حاکم میشود
وی افزود: این اتفاق عجیبی هست که سی سال از انقلاب گذشته و هنوز مسئولین فرهنگی ما به این فرمول نرسیدند که یک مدیر توانمند که به امور فرهنگ و هنر مسلط هست و مدیریت استانداری دارد و نگاهش منطبق بر نگاه اسلامی است ثابت روی این کرسی بنشیند و این موضوع را طراحی و برنامهریزی درازمدت کند. موضوع اصلی جشنواره فجر مشخص نیست و فقط اسمش مشخص است، محتوا هرسال تغییر میکند و میبینیم هرسال هر موضوعی جز انقلاب اسلامی حاکم میشود و این اتفاقی هست که مدیریت فرهنگی درست روی جشنواره نیست.
سیاوش حقیقی درباره فیلم خود توضیح داد و گفت: فیلم «مادری» اولین تجربه و کارگردانی خانم رقیه توکلی هست که کارگردان خوب و بااستعدادی هستند، یک داستان عاشقانه و بیشتر اجتماعی است در خصوص دو خواهر که در شهر یزد زندگی میکنند و امیدوارم مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار بگیرد. فیلم ما در تهران کار نشده و شهر دیگری رفتیم و فیلممان آپارتمانی نیست و تعدد لوکیشن بسیارزیادی داریم، بازیگران خیلی خوبی هم داریم.
وی نیز در خصوص ادغام بخش سودای سیمرغ و بخش نگاه نو اظهار داشت: روز اول اصلاً استقبال نکردم چون حسم این بود که باید دوستان ما در ستاد اجرایی جشنواره به شرط اینکه سر حرفشان بمانند و واقعاً اگر فیلمی خوب بود در بخش سودای سیمرغ وارد شود ولی واقعاً کمی ترس این را داشتم که اعضای محترم هیئت انتخاب این کار را نکنند، ولی خوشبختانه با خروجی متوجه شدم که هم اعضای محترم هیئت انتخاب و هم دبیر محترم جشنواره آقای حیدری پای حرف خود ایستادند و فیلمهای ارزشمند را بدون در نظر گرفتن اینکه کار اول هست یا خیر انتخاب کردند. اما فکر میکنم تعداد 33 فیلم خیلی زیاد است و فکر میکردم همان 22 فیلم باشد، به نظرم با این اتفاق فیلمها بیشترین ضربه را در داوری خواهند خورد. جشنواره فجر جشنواره نظام جمهوری اسلامی ایران است و نباید کاری کنیم که در این ایّام شبکههای معاند گفتگوهای دوستان و همکارانم را به عنوان اعتراض به جشنواره فجر عنوان کنند، بهتر است صبوری کنیم و نقدهای خود را بعد از جشنواره بگوییم.
سلطانی درباره موضوع «چراغهای ناتمام» صحبت کرد و گفت: ایده اصلی فیلمنامه براساس یک اتفاق واقعی به ذهنم خطور کرد که آن را برای آقای جسور نویسنده کار مطرح کردم که یک سال و نیم روی آن کار کردیم تا به فیلمنامه نهایی رسیدیم و در نهایت که فیلمنامه را به آقای امینی و آقای اسماعیلی ارائه کردیم موافقت کردند که تولید کنیم، با همه سختیها و مشقتهایی که برای فیلم اولیها هست و برای ما خیلی کمتر بود. به دو دلیل، یکی اینکه همه تیم اجرایی از رفقای قدیمی بودند و دوم اینکه تجربه کار در پشتصحنه را دوازده سال دارم. قبلاً سه فیلم کوتاه ساخته بودم به انضمام اینکه تجربه دستیاری کارگردان و تولید در سینما داشتم و مدیر تولید و مجری طرح بودم و بدنه اصلی سینما را میشناختم.
ویژهترین اتفاق در فیلم من حضور مجید صالحی است
وی ادامه داد: قصه ما در مورد یک نویسنده و چالشهای یک نویسنده متعهد به قلم است که حاضر نمیشود به هر قیمتی هرکاری کند. ساختن قصهای که درونگرا باشد و مخاطب دوستش داشته باشد و اینکه به ترفندی برسیم که مخاطب فیلم را دوست داشته باشد و با آن همراه شود و در مورد کاراکتر اغراق نکنیم سخت است. ویژهترین اتفاق در فیلم من حضور مجید صالحی است و اولین حضورش در جشنواره فجر است و اولین بار است که نقش اول یک فیلم جدی را اینطور بازی کرده است، در فیلم حتی رگهای از طنز هم وجود ندارد.
امینی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: خوشحالم از اینکه همکاری خوب و ویژهای را در فیلم «چراغهای ناتمام» با آقای سلطانی داشتم که بعد از پانزده سال رفاقت شرایطی فراهم شد که این فیلم دربیاید. آقای سلطانی فیلمساز خوبیست و کار خود را بلد است و با سواد آمده و تجربه کرده و تمام چارچوبهای مختلف سینما را میشناسد و این موجب میشود پخته عمل کند. امیدوارم در جشنواره اتفاق خوبی برای این فیلم بیفتد و آثاری که با هم رقابت میکنند ویژهاند و جایزه گرفتن سخت است.
برنامه رادیویی "سینمامعیار" پنجشنبهها ساعت 14:30 از رادیو گفت وگو پخش میشود، برنامهای با اجرای سید امیر جاوید و تهیهکنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلمهای روی پرده را بالا ببرد.