سرویس حاشیه نگاری _ وحید کرایلی: اولین بار که اسمش به گوشم خورد کمی تعجب کردم. نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس! مگر میشود؟! کمی عجیب بود. فکر کردم حتما بروبچههایی که پیراهنهای منقش به تصاویر سرداران جبهه و جنگ را چاپ میکنند، نمایشگاه زدهاند اما وقتی خبرهایش را پیگیری کردم تعجبم بیشتر شد. نه خبری از تصاویر شهدا بود و نه موسسات خاص یا حتی ارگانهای دولتی و نظامی.
محل نمایشگاه گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران است و برگزارکنندهاش چند جوان نسل سوم و چهارمی انقلاب. به این نمایشگاه عجیب و البته جالب سری زدیم و با برگزارکنندگانش گفتگویی داشتیم که خواندنش خالی از لطف نیست.
طراحان لباس سلیقه مردم را ارتقا دادهاند
مینا افروزی، طراح لباس جوان و خوشفکری است که به همراه دوستانش اولین نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس را برپا کرده است. او به تنهایی یک موسسه طراحی لباس را اداره میکند. از او درباره میزان تولید لباسهای موجود در نمایشگاه میپرسم؛ میگوید: تولیدات ما انبوه نیست چرا که حتی تولیدیها هم توانایی تولید انبوه ندارند؛ این کار تنها از کارخانهها و برندهای پوشاک برمیآید.
او که گویا فرصتی برای بیان گلههایش از تولید کنندگان داخلی پوشاک پیدا کرده، در همین ابتدای گقتگو شروع به بیان دغدغههایش میکند: تولید کنندگان و کارخانهداران لباس ما خیلی تنبل هستند. آنها عادت کردهاند به برش ساده و سود زیاد. اگر طراحان لباس نبودند سلیقهی تولیدیها بدون تغییر میماند.
این طراح جوان معتقد است طراحان لباس در چهار پنج سال اخیر سلیقه مردم را ارتقا دادهاند و به همین دلیل تولیدیها دیگر نمیتوانند لباسهای قبلی را تولید و عرضه کنند؛ چرا که فروش نمیروند.
باید مفاهیم ایرانی اسلامی را به صنعت لباس بیاوریم
افروزی بازگرداندن رنگ به لباس مردم جامعه را یکی دیگر از خدمات طراحان لباس در چند سال اخیر میداند. او با اشاره به این نکته که «اسلام با رنگ مشکلی ندارد» میگوید: در جشنواره مد و لباس فجر سال 92 از 100 لباس منتخب 10 مدل که رنگبندی مختلف هم داشتند، طراحی من بود. به دلیل همین هم من از جانب رییسجمهور تقدیر شدم. کسی با رنگ مشکل ندارد و این برش لباس است که استاندارد دارد.
در ادامه گپ و گفت خود از خانم افروزی میخواهم کمی درباره علل و جزئیات برپایی نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس بگوید و او اینگونه توضیح میدهد: در لباس سلیقه معیار است. ما زمانی میتوانیم هنرمان را نشان بدهیم که به سمت لباس موضوعدار برویم. ما مفاهیم هنری در کشور زیاد داریم و باید این مفاهیم را به صنعت لباس بیاوریم تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. مثلا قدمت صنعت طراحی و تولید لباس اروپا از ما خیلی بیشتر است و صنعت لباس آنها خیلی بیشتر مورد توجه است اما اروپاییها خیلی کمتر از ما المان و مفهوم هنری دارند که بخواهند در تولیدات خود از آنها استفاده کنند. ما زمانی میتوانیم با آنها رقابت داشته باشیم که از مفاهیم ایرانی اسلامی در تولید لباسهایمان استفاده کنیم.
از جنگ تحمیلی تا مد تحمیلی
مسئول اولین نمایشگاه لباس دفاع مقدس قصد دارد هر ساله در سالگرد آغاز عملیات والفجر 8 این نمایشگاه را برگزار کند و از سایر همکاران خود میخواهد که در برپایی هر ساله این نمایشگاه به او بپیوندند. خانم افروزی برای اینکه اثبات کند در کار خود جدی است، مستندی هم برای افتتاحیه نمایشگاه خود ساخته است و در آن با تعدادی از جانبازان بالای 70 درصد گفتگو کرده است.
او در مستند 8 دقیقهای خود از جنگ تحمیلی به مد تحمیلی میرسد. البته برای مد تحمیلی تعریف هم دارد: «مد تحمیلی مدی است که از غرب بر ما تحمیل میشود. تحمیلی که در نبود جایگزین داخلی، مصرفکننده مجبور به استفاده از آن است»
افروزی همچنین از انگیزههای جدی خود در این مورد سخن میگوید: 8 سال دفاع مقدس از دید همه دنیا یک جنگ بود و از دید ما دفاع مقدس. ما روی مفاهیم دفاع مقدس کار کردیم. من در این نمایشگاه نمیخواستم یک جنگ را نشان بدهم بلکه نشان دادن مظلومیت و جنگی که به ما تحمیل شد هدف من بود.
او اهداف و انگیزههای خود از برپایی این نمایشگاه را در یک جمله جمع بندی میکند: مهمترین هدفم از برپایی این نمایشگاه این بود که دولتمردان ببینند نسل بعد از جنگ به مفاهیم دفاع مقدس از دید ارزش مینگرند؛ اگر که کلیشه نباشد.