
سرویس معرفی: نگاه واقع بینانه به تولید در حوزه کالای فرهنگی و ورود به بازار رقابتی، یکی از مهمترین نقاط مورد غفلت فعالیتهای فرهنگی در جبهه انقلاب اسلامی است. تلاش برای برند سازی و ورود موفق به بازار در بسیاری از فعالیتهای تولیدی فرهنگی است و شاید همین بی توجهی، این حرکتها را بعد از مدتی با شکست و سرخوردگی روبرو می کند.
در آستانه ماه محرم به سراغ یک گروه تولیدکننده محصولات فرهنگی رفتیم که تلاش موفقی در حوزه برند سازی برای کالای محرم داشته است.
«ماهد» به گفته مسئولینش از ماهها قبل به فکر طراحی و تولید بسته ای از محصولات مرتبط با محرم بوده سعی کرده با شناختی که از آسیب های فعلی بازار به دست آورده، محصولاتی با کیفیت و طرح مناسبی که در شأن مجالس عزاداری باشد را به بازار عرضه کند.
این گروه فرهنگی البته وارد حوزههای نوین هم شده و با ایجاد امکان فروش اینترنتی، سعی کرده مزیتهای نسبی کالای فرهنگی خود را افزایش بدهد.
مرتضی اعلایی مدیرعامل شرکت فناور ماهد که گروه فرهنگی خود را «تنها شرکت فرهنگی و دانش بنیان برتر استان قم» که در پارک علم و فناوری قم هم مستقر است معرفی میکند، به پرسش های خبرنگار رجانیوز پاسخ داده است:
حالا ماهد دقیقا به چه معناست؟
از اسماء الهی و به معنی گسترش دهنده.
یعنی از نام مهدی گرفته شده؟
در واقع از همین ریشه است که ما در احادیث آخرالزمان اشاره ای به «ممهدون للمهدی» داریم. افرادی که زمینه ظهور را ایجاد میکنند. خب ما هم خودمان را منتسب به ایشان و یارانشان کردیم. این علاقه درونی و واقعی ماست.
از کی شروع بکار کردید و اصل فعالیت «ماهد» در چه حوزهایی است؟
از سال ۹۰ در تهران شروع بکار کردیم. اما حسب اتفاقات و البته نیاز به فضایی که بتوان در آن با هزینه مناسب تری فعالیت کرد و بعد هم به توصیه دوستان و بزرگان تصمیم گرفتیم که مجموعه تولید به قم انتقال پیدا کند و حالا اینجا در خدمت شما هستیم. و ان شاالله "ماهد" قرار است معرف سبک زندگی اسلامی- ایرانی باشد. ما این هدف را با تولید محصولات و هدایای اسلامی آغاز کردیم که به فضل خدا تا به حال بیش از صد محصول کاربردی طراحی و ساخته شده که طی این سالها مورد استفاده و اقبال مردم هم قرار گرفت.
ایده محصولات محرم از کجا شکل گرفت؟
هر ساله در مجموعه ماهد محصولاتی از این دست تولید می شد اما نه به این شکل. یعنی ما بطور مرسوم برای مناسبت های مختلف بسته های هدیه ای تولید میکردیم که واقعا جا دارد در این زمینه فرهنگ سازی بشود و به جای هدایای غیرضرور و تجملاتی و البته غیر ایرانی می بایست محصولاتی که به فرهنگ ما مربوط است و بهره های ارزشمندی در استفاده آنهاست مورد توجه قرار بگیرد.
اما ایده محصولات محرم شاید به سفر کربلای ماه مبارک رمضان برمیگردد که آنجا احساس کردم این کار را انجام بدهیم و خب دوستان هم استقبال کردند و خدا را شکر امروز به درصد قابل توجهی از آنچه در ذهنمان بوده رسیده ایم. البته ما قبل تر درباره بازار اقتصادی در شرایط رکود تحقیق و پژوهشی داشتیم. شرایط خاصی که مردم هزینه های جانبی کمتری دارند و این موجب شده بود تولیدکننده های مختلف با مشکلات اساسی مواجه بشوند.
برای محرم چه محصولاتی را تولید کردید؟
پیراهن عزا، سربند، گیره روسری، مدال سینه و پیاله های آب خوری و تابلوهای تزئینی و هدایای متبرک به القاب اهلبیت(ع)
چند نفر یا چند تیم درگیر این کار بودید؟
تفاوت مجموعه ما در واقع در این است که سعی کردیم کار را تخصصی انجام دهیم. یعنی یک تیم فقط کار تولید انجام داد، یک تیم دیگر کار رسانه ای، یک تیم هم کار بازرگانی و عرضه محصولات را بعهده داشت. هرکدام به نحوی در حوزه فعالیت خود تخصص دارند و خب این تجارب مختلف در کنار هم نتیجه خوبی بهمراه داشت.
هدف چه بود؟ و حالا تفاوت این کار با کارهای اقتصادی فرهنگی دیگر در چیست؟
هدف اصلی ما این بود که بتوانیم هنر اسلامی مطابق با فرهنگ ایرانی را با نیاز مردم تطبیق دهیم و به نحو احسن مرتفع کنیم. این اتفاق اگر با ابزار روز و به صورت تخصصی انجام شود نتیجه خوبی بهمراه دارد. که البته اگر در تأمین این نیازها کوتاهی شود مقصر خود ما هستیم آن وقت باید شاهد ورود تفکر معاند به بازار محصولات فرهنگی باشیم. حالا امیدوارم محصولات تولید شده مورد پسند مردم قرار بگیرد و توانسته باشیم یک حرکت جدیدی را در این زمینه ایجاد کنیم. حرکت تولید محصولات تخصصی برای مردم و بدون نگاه به فروش عمده یا فروش وابسته به ارگان ها و سازمان های دولتی و فقط مبتنی بر تک فروشی آن هم به بدنه جامعه.
مردم این محصولات را چگونه میتوانند تهیه کنند؟
از آدرس سایت ما maahed.ir که مجهز به فروش اینترنتی هم هست میتوانند با محصولات آشنا بشوند و خرید انجام بدهند.
فروش موبایلی از طریق نرم افزار تلگرام هم با شماره ۰۹۳۶۴۱۱۷۲۵۸ امکانپذیر است. که لازم به ذکر است ارسال سفارشات ما خدارا شکر به کل کشور ظرف ۷۲ ساعت انجام می شود.
صفحه اینستاگرام ما به آدرس moharram_1437 هم پل ارتباطی خوبی برای مخاطبان است.
ضمن اینکه فروشگاه های ما در تهران و قم هم فعال شده اند که علاقه مندان میتوانند با مراجعه به آن خریدشان را انجام دهند.
فروشگاه قاف: تهران. خیابان شریعتی. بالاتر از مترو قلهک.
فروشگاه سلام: تهران. خیابان کارگر جنوبی. پاساژ مهستان طبقه اول. واحد ۸
فروشگاه سوره مهر: قم. خیابان ارم. رو به روی بانک ملی