سرویس معرفی _ محمد زندی: اولین نشست خبری ششمین جشنواره مردمی عمار با سخنرانی وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست گذاری، نادر طالب زاده، دبیر جشنواره و سید رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.
در ابتدا مهدی کرباسی، مستندساز مرکز مستند سفیر آیاتی چند از قرآن کریم را تلاوت کرد.
نادر طالب زاده به عنوان اولین سخنران به شکل گیری جشنواره عمار اشاره کرد و اظهار داشت: عمار، اولین خانه فیلمساز مستند جدی و منتقد و البته مهاجم بود که پرتو آن در همه جا دیده می شود.
وی به اهمیت کشف نیروها و استعدادها اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین وظایف عمار و جشنواره مردمی آن استعدادیابی است و اساساً کشف نیرو و استعداد امر مقدسی است.
وی استقبال بین المللی از جشنواره عمار را رو به گسترش عنوان کرد و بیان داشت: مهمان های خارجی که به ایران می آیند، جوان های کشور را غیر قابل مقایسه با کشورهای خودشان توصیف می کنند زیرا ایران از نظر فرهنگ در سطح بالایی است. کار جشنواره هایی مانند عمار همین است که باید این فرهنگ غنی و کل را به سمت کوره روستاها نیز بکشانند.
این فعال جبهه فرهنگی انقلاب به سفر یک اندیشمند خارجی اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش یک ایتالیایی به نام روبرتو در دانشگاه تهران سخنرانی داشت. وقتی سخنرانی تمام شد از او پرسیدم چه تفاوتی میان بین اینجا و شهر خودتان وجود دارد؟ او گفت در ایران همه چیز زنده و پویا است ولی اگر در شهر خودمان سخنرانی می کردم، نیمی از دانشجویان نمی فهمیدند که من چه می گویم و نیمی دیگر هم که فاسد هستند!
دبیر جشنواره عمار با تاکید بر اینکه باید به سراغ چهره های جدید در این عرصه رفت، گفت: در غرب مراکز اسلامی و شیعه وجود دارند مانند هیوستون در تگزاس که یک بار خود بنده یک فیلم در آنجا پخش کردم ولی باید به جاهایی برویم که لزوما مسلمانان حضور نداشته باشند. دو هفته دیگر قرار است گروهی از سیاه پوستان آمریکایی که در ماجرای شلیک پلیس این کشور مجروح شده اند، به ایران بیایند و به همین جهت باید از این ظرفیت استفاده کرد.
طالب زاده عنوان داشت: وظیفه اصلی عمار، غنی کردن سطح فرهنگی ایران در تمام کشور است و با توجه به همین نگاه شاهد هستیم که هر سال سطح جشنواره بهتر می شود و ان شاء الله امسال از هر نظر بالاتر خواهیم بود.
در ادامه سید رسول منفرد به ارائه گزارشی از فعالیت های عمار از سال گذشته تاکنون پرداخت و با بیان اینکه در همه بخش های جشنواره عمار به حد نصاب جدید رسیده ایم، گفت: در زمینه اکران های مردمی با پنجاه درصد رشد در شش ماه امسال نسبت به سال گذشته روبرو بوده ایم، همچنین این وضعیت در خصوص گزارش های مکتوب نیز وجود دارد. به عنوان مثال در شهر نیشابور دو هزار اکران صورت گرفته است.
وی بر اکران های اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت: در این برنامه قرار است فیلم های جشنواره همزمان در سینماها در شهرها و روستاها نیز اکران شوند که به عنوان مثال در یکی از اکران ها و تنها در یک شب هشت میلیون بلیط فروخته شد. ضمن اینکه درخواست ها برای اکران بسیار زیاد است و تنها امکان پاسخگویی به یک دهم درخواست ها را داریم.
وی به کمک های مردمی به جشنواره عمار اشاره کرد و بیان داشت: تامین بسیاری از تجهیزات و حتی مکانها توسط کمک های مردمی صورت می گیرد. به عنوان مثال یک زوج معادل هرینه کفش عروسی شان را به صورت نمادین به جشنوراه اهدا کردند و یا در مشهد هزینه تامین گل یک مراسم ختم به اکران اختصاص داده شد. همچنین جناب آهنگران مداح انقلابی کشورمان حسینیه شان را برای جشواره و اکران مردمی در اختیار ما قرار دادند.
منفرد افزود: 38 ستاد نمازجمعه برای نمایش فیلمهای جشنواره مشارکت داشتند و امیدواریم در آینده اکرانهایی هم در نمازجمعه داشته باشیم.
دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار به بیان برنامه جدید عمار پرداخت و اظهار داشت: امسال قرار است برنامههای اکران فیلم سازی آماتور در طول سال برگزار شود و بنا به فراخوان های فصلی و مناسبتی در کل سال شاهد اکران فیلم های آماتور که مردم از اتفاقات پیرامون خودشان می سازند، خواهیم بود.
وی ادامه داد: همچنین در سال های گذشته اکران های مردمی در سوریه، عراق، پاکستان و چند کشور دیگر صورت می گیرد که امسال از نظر تعداد کشورهای اکران کننده شاهد افزایش هستیم، ضمن اینکه قرار است به صورت همزمان در داخل و خارج، این اکران ها صورت بگیرد.
منفرد با بیان اینکه تا این لحظه شاهد دو برابر شدن ارسال آثار هستیم، بیان داشت: همچنین امسال برای اولین بار بعد از آثار مستند، آثار داستانی در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن نماهنگ ها قرار دارند که این نیز نشان دهنده توجه به آثار داستانی است.
در ادامه وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار با بیان اینکه جامعهای که در مسیر آرمان و مکتب شهادت قرار بگیرد غم و ترس ندارد، به حادثه عاشورا اشاره کرد و گفت: عده ای در کربلا در مقابل امام حسین(ع) ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند و امروز نیز عده ای قصد دارند کاروان شهادت و آرمان خواهی را محاصره کنند تا آن خط و آرمان در زمان پیش نیاید و شکستن این محاصره کار جبهه فرهنگی انقلاب است که جشنواره فیلم عمار یکی از این فعالیت ها است.
وی به سه پیوست اجتماعی، اقتصادی و بین المللی که هنر انقلاب باید از آنها برخوردار باشد، اشاره کرد و اظهار داشت: هنر انقلاب در خیلی از زمان ها و مکان ها بایکوت می شد ولی در چند سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده است و بسیاری از هنرمندان انقلابی که امکان عرضه آثار خود را نداشتند، به صحنه ورود کردهاند و در عرصه اجتماعی به بیان حقایق پرداخته اند.
وی در خصوص پیوست اقتصادی گفت: در این عرصه کاستن هر چه بیشتر هزینه ها و ایجاد امکانات جدید برای تامین پروژه های مختلف و همچنین تبدیل مخاطب به مشتری، از گام هایی است که شروع شده است و در سال های آتی ادامه دارد.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار بر اهمیت پیوست بین المللی اشاره کرد و گفت: ما نیاز به حضور جدی در این عرصه هستیم ولی متاسفانه هنر انقلاب از رسانه بین الملل محروم است. بعضی از بهترین آثار در ایران به اصلی ترین مخاطبانش نرسیده است. به عنوان مثال چند سال پیش با وزیر فرهنگ فلسطین صحبت می کردم و متوجه شدم فیلم «بازمانده» که شاخص ترین اثر در خصوص فلسطین است، به دست آنها نرسیده است!
وحید جلیلی همچنین در انتها در خصوص کمک های وزارت ارشاد به جشنواره گفت: در دو سال گذشته نیمی از کمک هایی که مصوب می شد به جشنواره پرداخت می شد اما امسال با وجود اینکه مجلس پرداخت کمک یک میلیاردی وزارت ارشاد به چشنواره را تصویب کرده است اما آنها رسماً اعلام کرده اند که دیگر کمکی نخواهند کرد.
در ادامه نشست خبرنگاران سؤالات خود را مطرح کردند.
نادر طالب در پاسخ به سوال خبرنگار حلقه وصل در خصوص طرق ارتباط گیری با فیلم سازان حوزه بینالملل و اینکه آیا در میان آنها چهره های شاخص نیز حضور دارند، اظهار داشت: برخی از دوستان ما که در حوزه های بین الملل جشنواره های داخلی فعالیت می کنند به ما در این زمینه کمک می کنند. البته برخی از فیلمسازها معروف هستند یعنی اتوبان های مستندسازی در حوزه تقابل با فریب و نیرنگ غرب هستند که این افراد جای خود را دارند و از آنها دعوت می شود. ضمن اینکه خودشان نیز به حضور در چنین محافلی علاقمند هستند.
وی افزود: برخی دیگر نیز فیلم سازهای ناشناخته ای هستند ولی موضوع فیلم های آنها با اهمیت است. پیدا کردن این افراد ابتکار بخش بین الملل را می طلبد تا به آثار غیر کلیشه ای برسیم.
طالب زاده با اینکه در غرب و بخصوص ایالات متحده جای کار بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد، گفت: آثار زیادی از فیلم سازانی که اسلامی هم نیستند ولی در حوزه مقاومت حضور دارند، وجود دارد؛ آثار ایشان در مقابل دروغ گویی مقاومت می کند. در این زمینه کارهایی را برای شناسایی شروع کردیم و در تلاش هستیم آن را گسترش دهیم.
وی به بیان یک نمونه پرداخت و اظهار داشت: سالها پیش دو جوان آمریکایی فیلمی با عنوان «پول خرد» ساختند که در رابطه با حادثه یازده سپتامبر بود و تنها با دو هزار دلار آن را ساخته بودند اما صد میلیون بار دانلود شده بود. وقتی بنده و دکتر ایزدی با استاد دانشگاهی در تگزاس قصد مصاحبه در منزلش را داشتیم، گفت من می ترسم حرف بزنم ولی این فیلم همه چیز را نشان می دهد. فیلم «پول خرد» در واقع فقط آمار بود و تنها در طول یک ساعت آمار را با موسیقی و ریتم مشخصی می بینیم، اما بسیار جذاب و گیرا است.
وی تصریح کرد: اینها نمونه ای از بیدارشده های غرب هستند که در مقابل این همه دروغ ایستاده اند زیرا دروغ گویی غرب مسئله بسیار مهمی است و عده ای که در رسانه، مقابل این دروغ گوییها می ایستند را باید یافت و عمار جای چنین کاری است.
در ادامه یکی از خبرنگاران در مورد رویکرد اولیهای که جشنواره فیلم عمار در زمینه روشنگری در موضوع فتنه سال 88 داشت سؤال کرد و جلیلی اینگونه پاسخ داد: وظیفه سینما و رسانه پرداخت به موضوعات اختلاف برانگیز است و البته رویکردی که برای حل مسئله به آن میپردازد مهم است، نه بایکوت مسئله! به طور مشخص فتنه سال 88 یک اتفاق مهم در تاریخ معاصر جمهوری اسلامی است و اگر در مورد آن روشنگری نشود وحدت ملی دچار خدشه میشود. منظور از وحدت ملی اعتماد دوپینگی و سرهم بندی شده نیست بلکه بهعنوان وحدتی عمیق است.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار با اشاره به تحریفی که در مورد فتنه 88 صورت میگیرد، گفت: در خارج از کشور در مورد فتنه 88 فیلم میسازند و بعضاً در داخل کشور هم فیلمهای کثیفی چون یک خانواده محترم و فیلمهای دیگری با بودجههای دولتی ساخته میشود، حالا اگر بچههای حزباللهی فیلم بسازند میگویند چرا در این مورد فیلم ساخته است.
یکی از حواشی این نشست خبری قطع شدن میکروفون نادر طالبزاده در ابتدای سخنرانی بود که وی با کنایه گفت: صدای ما همیشه و همه جا پخش نمی شود.