سرویس پرونده: سیده فرزانه فیروزی مدیر تولیدی کیف و کفش «ضامن آهو» مشهد به حلقه وصل گفت: تولید و عرضه نوشت افزار ایرانی اسلامی با عنوان «خلیج فارس» چند سالی است که توسط یکی از برادرانم آغاز شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.
وی بیان داشت: گروه «خلیج فارس» هم به صورت خودجوش کارش را در مشهد با راه اندازی ترنجستان خلیج فارس از سال 95 آغاز کرد البته از سال 93 در نمایشگاه های نوشت افزار ایرانی حضور داشتند اما گسترش کار و تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی از دو سال پیش صورت گرفت.
فیروزی تصریح کرد: گروه «خلیج فارس» طرح و تصاویری را که در نوشت افزار ها از جمله دفاتر استفاده کرده اند مربوط به انیمیشن هایی در موضوعات خلیج فارس 1 و 2 و نبرد راشل کوری، فیلشاه و ... است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.
این معلم بازنشسته ادامه داد: بعد از ورود به این حوزه بنده به همراه برادر دیگری تصمیم به تولید و عرضه کیف و کوله گرفتیم تا در کنار نوشت افزارهای خلیج فارس ارائه دهیم.
وی اظهار داشت: در واقع به دلیل شغلم سال ها بود که می دیدم دانش آموزان از کیف ها و کوله هایی با مارک ها و تصاویر خارجی و غیر ایرانی استفاده می کردند و حتی به نوعی دغدغه ی مارک بودن کیف های مدرسه را داشتنند و آغاز تبلیغات نوشت افزارهای ایرانی اسلامی جرقه ای را در ذهن من ایجاد کرد که موجب شد به این سمت حرکت کنم.
مسئول تولیدی کیف و کوله «ضامن آهو» افزود: از طرفی همسرم که تولیدی پوشاک داشتند به دلیل ورود البسه خارجی و به ویژه چینی دچار مشکلات شدید اقتصادی و به ورشکستگی شدند و همین مسئله نیز دلیل دیگری بود تا به تبلیغ و تولید جنس ایرانی و خرید و فروش آن در عرصه نوشت افزار بپردازم. در واقع هم فرهنگسازی در مورد ارق ملی و جنس ایرانی صورت بگیرد و هم در کنار آن ایجاد اشتغال شود برای کارگر ایرانی.
فیروزی یادآور شد: البته همان طور که اشاره کردم مارک دار بودن لوازم التحریر برای دانش آموزان به دغدغه ای تبدیل شده بود و در حال حاضر هم به طور کامل با وجود تمام تبلیغات رفع نشده است و همچنان تجربه نشان داده که جای کار در بحث فرهنگسازی بسیار زیاد است. من به عنوان دبیر آموزش و پرورش که هم مقطع ابتدایی و هم دبیرستان تدریس داشته ام می توانم به جرأت بگویم که کم کاری در این حوزه صورت گرفته اما باید دغدغه مندان وارد عرصه شوند و به تدریج اثرگذاری کنند.
وی ادامه داد: در همین راستا دو سه سالی است که وارد تولید کیف و کوله شده ام و یک سالی است که نام تجاری «ضامن آهو» را نیز برای کارهای خود به ثبت رسانده ایم و تلاش کرده ایم هم مناسب با سلیقه نوجوانان تولید داشته باشیم و هم طرح های کودکانه با رنگ آمیزی های خاص برای بچه ها ابتدایی ارائه دهیم که خوشبختانه در مورد کیف با طرح ها کودکانه موفق تر بوده ایم و استقبال هم بیش تر بوده اما در مورد کوله که برای مقاطع بالاتر تحصیلی استفاده می شود همچنان دانش آموزان به دنبال مارک می آیند و متأسفانه به جنس و کیفیت کالا هم توجهی ندارند و تنها آن مارک خاص مدنظرشان است که البته آن هم باز تولید ایران است اما مارک خارجی روی آن نصب شده و این برای بچه ها کافی است.
این معلم بازنشسته مشهدی اضافه کرد: این نشان می دهد که فرهنگسازی ضعیف است البته وقتی مسئولین ما در تلویزیون و هر رسانه دیگری مصاحبه انجام می دهند در حالی که کفش، ساعت و کت و شلوارشان برند و مارک خارجی است چطور می توان انتظار داشت که تلاش آن ها در خصوص استفاده از جنس ایرانی جواب دهد یا اگر منه معلم در کلاس کیف و وسایلم از مارک خارجی باشد چقدر می توانم فرهنگسازی کنم و دانش آموزم را به خرید کالای ایرانی ترغیب کنم؟
مدیر تولیدی کیف و کوله «ضامن آهو» خاطر نشان کرد: خب این کار سختی است اما کم کم فرهنگسازی دارد صورت می گیرد و استقبال از نمایشگاه ها نوشت افزار ایرانی اسلامی این را نشان می دهد چراکه ما شاهد حضور اقشار مختلف مردم در این نمایشگاه ها هستیم و اینطور نیست که فکر کنیم فقط قشر خاص یا به اصطلاح افراد مذهبی مشتری این نمایشگاه ها و محصولات هستند. همین که احساس بچه ها درگیر این قضیه شود که بچه ها وقتی کالای ایرانی می خریم پدرهای بیش تری سرکار می روند به نظرم بیش تر اثرگذار است کاری که برخی تبلیغات در حال انجام آن هستند و این خیلی خوب است.
فیروزی ضمن اشاره به مشکلات مالی و شرایط اقتصادی در این حوزه تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی بیمار امسال کار کردن و تولید واقعاً دشوار بود و من به همراه بردار از پاداش بازنشستگی خودم هزینه کردم چراکه هم فرهنگسازی انجام شود و هم اقتصاد خانواده و حتی کارگران دیگر تأمین شود.
وی ادامه داد: ما برای تهیه پارچه به هر کجا سر می زدیم با اینکه پارچه داشتند اما نمی فروختند و یا می گفتند که بروید چند روز دیگر بیایید چراکه قیمت ها ثبات نداشت و تمام این مسائل به یک تولید کننده ایرانی آسیب خواهد رساند اینگونه نیست که ما فقط بگوییم کالای ایرانی تولید کنید و یا بخرید مسئله حل شود، باید حتماً حمایت صورت گیرد که متأسفانه این حمایت خیلی کم است.
این فعال فرهنگی افزود: به هر صورت در این مسیر دشوار باید همگی پای کار باشیم هم نهادها و سازما های مسئول ، هم تولید کنندگان و هم مردم. توجه کنید منه تولید کننده باید کالای ایرانی را با کیفیت عرضه کنم تا رغبت به خرید آن افزایش پیدا کند، مقام مسئول هم باید منه تولید کننده را حمایت کند تا این کالا با مشخصات ایده آل تولید شود و بعد فرهنگسازی خرید کالای ایرانی انجام شود، این یک چرخه است.
دبیر بازنشسته آموزش و پرورش اظهار داشت: ناگفته نماند که فروش و استقبال از محصولات ما در مشهد بسیار خوب بوده و در نمایشگاهی که آنجا برپا شد با حمایت حجت الاسلام رئیسی ما توانستیم بسیاری از تولیدات خود را عرضه کنیم. خب این حمایت ها ما را دلگرم می کند.
وی در پایان گفت: به هر صورت تولید ایرانی یا کیفیت با ما، تبلیغ و فرهنگسازی هم با مسئولان. البته یک عده هم به اصطلاح کاسه داغ تر از آش می شوند گاهی در تولید ما مجبور به استفاده از مواد خارجی هستیم و این را باید بپذیرند اینکه به یکباره بخواهیم همه چیز را تغییر دهیم امکان پذیر نیست و باید آهسته و پیوسته قدم برداشت.