سرویس حاشیه نگاری: یکی از جذاب ترین رویداد های نوروزی برای مردم ، سریال ها و ویژه برنامه های رسانه ها برای مخاطبان خود در ایام عید است . امسال نیز برای اولین بار سازمان رسانه ای اوج با مشارکت صداوسیما با تولید مجموعه پایتخت 5 به محافل نوروزی خانواده ها رفت و لحظات تلخ و شیرینی را برای مخاطب خود رقم زد. دیگر سریال ها نیز تا حدود بسیاری نظر مخاطب خود را جلب کردند . اما سرآماد سریال های نوروزی امسال پایتخت 5 بود که مخاطب بسیاری را پای تلویزیون آورد
اما نظر سنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما نشان می دهدکه نوروز امسال ویژه برنامه های تلویزیون 84 درصد مخاطب داشته است. نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در تهران 32 و شهر کشور ، نشان می دهد تلاش شبکه های تلویزیونی و عوامل تولید سریال ها و برنامه های ترکیبی برای نوروز 97 یکی از پربیننده ترین نوروزها را برای رسانه ملی رقم زده است به طوری که میزان بینندگان تلویزیون در هفته اول نوروز امسال 84 درصد بوده است.
بر اساس این نظرسنجی سریال های نوروزی سهم بسیار زیادی برای جذب مخاطب داشته اند و بازدید 80 درصدی را شامل می شود. ویژه برنامه های سال تحویل نیز 66 درصد بیننده داشته و سایر برنامه های پخش شده از تلویزیون نیز 79 درصد بیننده شامل می شوند.
بر این اساس 75 درصد از بینندگان تلویزیون در این نظرسنجی، رضایتی بیش از 92 درصد از سریال " پایتخت 5" داشته اند ، سریالی که به کارگردانی سیروس مقدم ساخته شده بود. هرچند که این سریال با حواشی در ابتدا برخورد شد و حتی اعتراضات زیادی را به همراه داشت و از جمله حواشی سانسور های که بود به خصوص در پخش مجدد آن اکثرا رخ می داد اما در مجموع با رضایت مخاطب همراه شد .
سری دوم مجموعه " دیوار به دیوار" ، " تعطیلات رویایی" و " هیئت مدیره" در مجموع با کسب رضایتی بیش از 75 درصد به ترتیب در رده های بعدی از نظر مخاطبان قرار دارند.
بر این اساس نتایج نهایی آرای مردمی در رابطه با برنامه هایی که بیشترین رای را در جشنوار نوروزی در گروه های 10 گانه کسب کردند عبارتند از:
مهران مدیری : یک ملیون چهارصد هزار رای
کودک شو: یک ملیون و صد هزار رای
دورهمی: نهصد و بیست و پنج هزار رای
سروش جمشیدی: هشتصد و پنجاه و دو هزار رای
شب فیروزه ای: هفتصد و سی هزار رای
پایتخت: هفتصد و ده هزار رای
فریدون آسرایی: پانصد و سی هزار رای
ریما رامین فر: سیصد و هفتاد و هزار رای
ایرانگرد: سیصد و بیست و دو هزار رای
الهه پرسون: دویست و ده هزار رای
شبکه نسیم در حالی در 6 بخش کاندیدای برگزیده داشت که تنها در همان 6 بخش مسابقه سین سینما حضور داشته و در حقیقت توانسته در تمام بخش هایی که حضور یافته آراء مخاطبان را به دست آورد.
در مجموع محتوی برنامه ها و سریال های امسال به نسبت چند سال گذشته عملکرد بهتری داشت و این را می توان از نتایج بدست آمده هم دید . اما این موضوع را مسئولان و دست اندرکاران صداوسیما نباید فراموش کنند که برنامه ها فقط حول ایام های مناسبتی نیست چرا که اگر می خواهند جامعه هدف را همراه خود کنند باید در طول ایام سال برنامه های جذاب تدارک ببینند تا در فضای رقابت با شبکه های ماهواره ای سهم بیشتری را در همراه سازی مخاطب با رسانه ملی برخوردار باشند.