
حجتالسلام اسماعیل امامی مدیر حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان یزد به حلقه وصل گفت: این مجموعه كه برگرفته از انديشه هاي شهيد مطهري و شهيد بهشتي پايه گذاري شد نهادي است حوزوي در دانشگاه كه با جذب فعال و انتخاب دانشجويان مستعد و با دغدغه نسبت به مسائل ديني و فرهنگي، وظيفه رشد و تربيت دانشجويان طراز انقلاب اسلامي در سه عرصه تربيت عقلاني، تربيت اخلاقي و تربيت انقلابي جهت تأمين نيروي انساني نظام اسلامي را بر عهده دارد.
وی بیان داشت: اهداف حوزه علوم اسلامی شامل آشنايي دانشجويان مؤمن و علاقه مند با نظام فكري اسلام و مرور عميق و دقيق معارف ديني در محيطي علمي و دوستانه، آشنايي با تكاليف و رسالت الهي خويش با توجه به اهداف دانشگاه اسلامي و تمدن اسلامي، كسب مهارت هاي لازم جهت ورود در عرصه جهاد علمي فرهنگي و تحول در جريان فرهنگي دانشگاه وارتقاء شخصيت اخلاقي، معنوي و تربيتي لازم در مسير تعالي روحي و معنوي می باشد.
امامی تصریح کرد: در واقع مأموريت حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان که در سابقه فعالیت آن در یزد به بیش از یک دهه برمی گردد تعليم وتربيت دانشگاهيان مشتاق و مؤمن به اسلام و انقلاب بر پايه نظام انديشه و علوم اسلامي براي اثر گذاري در عرصه جهاد علمي – فرهنگي جهت تحقق دانشگاه اسلامي و تمدن اسلامي است.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان یزد خاطر نشان کرد: همان طور که گفتم در سه عرصه این مجموعه فعالیت می کند ابتدا تربيت عقلاني( نظام انديشه). فراگيري معارف الهي به عنوان فقه الله الاكبر و مبناي انديشه و جهان بيني، بر هر انساني لازم و ضروري است. اسلام تقليد در فراگيري آن را ممنوع نموده و از همگان مي خواهد معارف الهي را به صورت دقيق و عميق فرابگيرند. به همین منظور نكته مهم آن است كه فراگيري اين علوم بايد به صورتي دقيق و نظام مند انجام شود تا اثرگذاري لازم را به همراه بياورد.
وی ادامه داد: دارا بودن نظام فكري، سبب مي شود يك مسلمان، معارف اساسي را به همانگونهاي مورد تأكيد دين در ذهن بنشاند و از ابراز نظرهاي سليقه اي و غير كارشناسي درباره دين درامان بماند. مراد ازتربيت عقلاني ارائه نظام فكري دقيق و عميق از باورهاي اساسي براي انسان است كه به مدت شش ترم در حوزه علوم اسلامي ارائه مي شود.
امامی افزود: گام دوم تربیت اخلاقی است.حوزه علوم اسلامي به جهت اهميت تربيت و رشد فضائل اخلاقي و مبارزه با رذائل اخلاقي و تعالي معرفت جويان در اين زمينه در عرصه تربيت عقلاني اقداماتی مثل تشكيل هسته هاي تربيتي، تشكيل منظم جلسات درس اخلاق، تشكيل منظم هيئت دانشجويي، طرح شاگرد پروري( از مطالبات مقام معظم رهبري) و ارائه مشاره خصوصي توسط مربي و اساتيد براي رشد اخلاقي و حل مشكلات معرفت جويان را انجام می دهد.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان یزد به گام سوم یعنی تربيت جهادي اشاره کرد و گفت:همراهي علم و اخلاق بدون داشتن روحيه و انگيزه خدمت جهادي به اسلام و انقلاب مي تواند انسان را به صورت ناآگاهانه وارد بازي دشمن نموده و به عنوان مهره او عمل نمايد. حوزه علوم اسلامي با توجه به اهميت شناخت رسالت الهي دانشجو درخدمت جهادي و انگيزه الهي نیز وارد عمل شده است و برگزاري كارگاه رسالت الهي دانشجو ( شناخت دانشگاه اسلامي، مأموريت دانشجو و عرصه عملياتي)، تشكيل شوراي معرفت جويان مركز و سپردن امور به معرفت جويان، برگزاري كارگاه هايي همچون فن بيان، سواد رسانه اي، دشمن شناسي، كار تشكيلاتي و...، تشكيل كارگروه هاي جهاد علمي- فرهنگي از جمله این اقدامات است.
وی در خصوص روال جذب و گزینش علاقه مندان در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نیز اضافه کرد: این مجموعه به دنبال جذب نیروهای مؤمنی است که در واقع توانایی خدمت را دارند و فعال هستند. ثبت نام ترم مهرماه امسال آغاز شده و کلاس ها پنجشنبه های هر هفته برگزار می شود.
امامی خاطر نشان کرد: ابتدا دوره ها سه ساله بود اما با تغیرات صورت گرفته این مدت به یکسال کاهش یافته است و علاقه مندان می توانند یا به صورت حضوری مراجعه به دانشگاه یزد و یا غیر حضوری مراجعه به سایت www.hodat.ir ثبت نام اولیه را انجام دهند.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان یزد یادآور شد: از جمله امتیازات این دوره رشد و تربیت معنوی با حضور اساتید اخلاق، فهم دقیق و عمیق معارف دین در فضایی صمیمی به دور از مدرک گرایی، تمرین کار تشکیلاتی با کارگروه های علمی، هنری، فضای مجازی، حجاب وعفاف و ... و شرکت در کارگاه های اموزشی مثل سواد رسانه ای، دشمن شناسی و... می باشد.