به گزارش حلقه وصل، قیمت خودرو این روزها در جاده گرانی میتازد که رصد قیمت آن از روزانه، به ساعتی تغییر کرده است. قبلا در هر روز چند قیمت محدود از یک خودرو مطرح بود که نهایتا میانگینی از آنها اعلام میشد، ولی مدتی است با نوسان شدید قیمتها در یک روز، روند نوسانات ساعتی شده است. برخی سایتها که در گذشته نرخهایی نزدیک به بازار را اعلام میکردند، این روزها برای نرخهای خود، بازه قیمتی اعلام میکنند! در همین صفحه اقتصادی کیهان نیز، درباره اینکه با این حجم از نوسانات قیمت، با ستون قیمت خودرو چه کنیم، گفتوگو میشود!
داستان خودروسازی در ایران، قصه پرغصهای است. معمولا وقتی بخواهند این صنعت را آسیبشناسی کنند، از همان ابتدا یادآوری میکنند که ما و کره جنوبی به طور همزمان پای در مسیر ساخت خودرو گذاشتیم، اما حالا تفاوتها از کجا تا کجاست؟ و یکی از نتایجی که معمولا به آن میرسیم، آن است که در بازار خودرو ایران، دلالان میدان دار شدهاند و با دمیدن در قیمتها، سودهای کلانی به جیب زدهاند.
سود ۳۰۰۰ میلیاردیدر جدیدترین مورد، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو آمار قابل توجهی در این رابطه ارائه کرده است. فرهاد به دنیا تأکید کرد که «اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، سه هزار میلیارد تومان سود به جیب دلالان ریخته است».
او که در نشست مشترک قطعه سازان و خودروسازان سخن میگفت، بر نکتهای دست گذاشته که میتوان از آن به عنوان یکی از نکات کلیدی عدم پیشرفت صنعت خودروسازی کشور قلمداد کرد. به گفته این فعال صنعت خودرو، آنچه این اختلاف قیمت و در نهایت، سود بادآورده را تقدیم دلالان کرده، «بی تدبیری در بازار خودرو» بوده است.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو، علاوهبر اختلاف قیمت کارخانه و بازار بر تغییر قیمت مواد اولیه هماشاره میکند که «شورای رقابت باید با مانع شدن افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو، جلوی افزایش قیمت را میگرفت. این در حالی است که خودرو طی دو سال و نیم گذشته، افزایش قیمتی نصف افزایش قیمت نهادههای تولیدی خود داشته است».
به گفته سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو، از سال ۹۷ و ۹۸ تا به امروز شرکتهای تولیدکننده مواد اولیه بالای ۵۰ تا ۷۰ درصد سود را تجربه کردهاند که بر این اساس شرکت فولاد مبارکه بالای ۵۰ درصد سود کردهاند و سود ۹۷ این مجموعه ۱۰۲ درصد بالاتر از سال ۹۶ بود.
اولتیماتومهای بیفایده و بیتوجهی خودروسازاندر این بین مسئولان گاهی در ظاهر برای طرفین دعوا شاخ و شانه میکشند، اما بعید است خود آنها هم آن را باور کنند.
مثلا همین چند روز قبل بود که وزیر صمت برای اصلاح فرایند ثبتنام خودروسازان اولتیماتوم ۲۴ ساعته داد، اما خودروسازان توجه چندانی به این موضوع نکردند به طوری که مردم، دیروز هم برای ثبتنام خرید محصولات ایران خودرو مانند دفعات قبل با در بسته روبرو شدند.
رضا رحمانی بااشاره به تاکیدات انجام شده به مدیران خودروسازی کشور در جلسه چند روز پیش با آنها، گفته بود: خودروسازان تکلیف دارند در نحوه ثبتنام متقاضیان، اصلاحات لازم را اعمال کنند و در این خصوص شفاف سازی کنند. رحمانی تأکید کرده بود: هر یک از این اقدامات باید تا ۲۴ ساعت آینده به گونهای برنامهریزی و عملیاتی شوند تا بازار به نحو مطلوبی مدیریت شود و مصرفکنندگان واقعی خودرو بتوانند به سهولت دسترسی به خودرو داشته باشند. اما دیروز وقتی پیش فروش برخی محصولات ایران خودرو با موعد تحویل آبان، آذر و دی ۹۹ از ساعت ۱۱ آغاز شد کمتر کسی موفق به ثبتنام برای خرید این خودروها شد.
یکی از مخاطبان ما در این باره گفت با شوق بسیار از اول صبح پای کامپیوتر نشستم، ولی در همان مرحله اول سامانه اجازه ورود نداد و تا ۷۰ دقیقه مینوشت «سیستم در حال بروزرسانی است». نابسامانی در عرضه خودرو از سوی خودروسازان و هرج و مرج در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته سید جواد حسینی کیا، عضو هیئترئیسه کمیسیون صنایع مجلس، «مافیا از ربات برای ثبتنام خودرو در سایتهای شرکتهای خودروساز استفاده میکند که نهادهای نظارتی و امنیتی باید به این موضوع ورود کنند و به این معضل پایان دهند». این صحبتها مربوط به دی ماه ۹۸ است و آقای وزیر به جای دستور اقدام ۲۴ ساعته به خودروسازان برای اصلاح وضعیت ثبتنام متقاضیان، گزارش بدهند که در پنج ماه گذشته چه اقدامی برای پیگیری خبر استفاده از ربات از سوی مافیای خودرو صورت داده است.