سرویس دریچه: استاد حسن رحیمپور ازغدی در نهمین همایش آموزشی فرهنگی اندیشههای آسمانی که پیش از ظهر امروز با حضور بیش از 2 هزار نفر از مدیران کانونهای فرهنگی هنری مساجد در تالار ابن هیثم دانشگاه شهید بهشتی مشهد برگزارشده بود، مسجد را پایگاهی بر حل همه مشکلات جامعه اعم از درگیریهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی خواند و اظهار داشت: اسلام تنها مکتبی است که در مراکز عبادی خود، به ارتباطگیری بنده و خدا اکتفا نشده و مساجد بهعنوان سنگری برای اتخاذ مواضع بیدارکننده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.
وی افزود: مسجدالنبی در دوران صدر اسلام، علیرغم آنکه محلی برای انجام مراسم و مناسک معنوی و عبادی بود، پایگاهی برای محل تجمع مردم و رفع مشکلات اجتماعی نیز بود و درعینحال، دارالخلافه حکومت نبوی نیز به شمار میرفت؛ این مرکز عبادی و فرهنگی علیرغم سیاسی بودن و سیاسی ماندن، باید از تبدیلشدن به پاتوقی برای جولان گروهها و احزاب سیاسی دوری گزیند و در این امر، مردم و مدیران فرهنگی مساجد مسؤول هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خداوند به پیامبرش میگوید که از کافران اطاعت نکنید چراکه اطاعت از آنان باعث میشود که در مقابل جبهه حق قرار بگیرید؛ اطاعت یک طیف معنایی دارد و هر نوع الگوبرداری، تبعیت، دل در گرو دشمن داشتن و خط و الهام گرفتن از جبهه باطل هم همان اطاعت از کفر، اطاعت معنا میشود، وسوسه پذیری، الهامپذیری، انفعال، خود را بدهکار فرض کردن و کپی کردن از جبهه باطل از دیگر مصادیق غیرمستقیم اطاعت است.
وی افزود: در واقع وقتی که در عرصه علمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهاندازه کافی تلاش و جهاد نمیکنید بنابراین ضعیف میشوید و در این حالت مجبور هستید که از کافران اطاعت کنید؛ جاسوسی و قراردادهای ذلتبار از مصادیق آشکار اطاعت از کافران است.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه وقتی در راه مبارزه خسته شوی و در آن شک کنی، این هم همان اطاعت غیرعلنی از کفار است، تصریح کرد: در واقع خستگی و ضعیف شدن در مبارزه به معنای کمآوردن در دو جهت انگیزه و تفکر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جهاد کبیر همان تلاش برای اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: در قرآن جهاد فقط به معنای جنگ نیست؛ در واقع تلاش و پرکاری و جهاد با خود همان جهاد کبیر میشود؛ اگر ما از درون شکست بخوریم و عقل ما هم در برابر حرص و طمع شکست خورده شود، در این حالت باطل بر حق پیروز میشود.
وی تصریح کرد: این جهاد، همان اصلاح، مدیریت و انسان شدن است و از طرفی اصل خودسازی، انتقاد از خود در ساحت فردی و اجتماعی هم در این مقوله تعریف میشود. اگر در این جهاد اکبر توانستیم پیروز شویم، در مراحل بعدی هم میتوانیم شروع به اصلاح جامعه بکنیم و از طریق تلاش برای اصلاح جامعه، تعالی خود نیز میسر میشود و این دو با یکدیگر تعامل دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد از اصلاح خودمان غافل میشویم و اصلاح یعنی صالح کردن دیگران و وقتی ما خودمان صالح نیستیم، چطور میتوانیم دیگران را اصلاح کنیم؟ مدیران فرهنگی مساجد باید جهاد اکبر را از همه جدیتر بگیرند و در این عرصه وارد مبارزات اجتماعی و سیاسی رسمی شوند؛ چراکه دشمن هم در این عرصه وارد شده است.