به گزارش حلقه وصل، دومین نشست «انتخابات و انتخاب اصلح از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری»، امروز یازدهم بهمن ماه 94 در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست، معنادادن به انتخابات در چهارچوب اصول دین را دستاورد تازه بشر در پی پیروزی انقلاب اسلامی خواند و گفت: از زمان ورود دموکراسی در عرصه مدیریت جامعه، تعریف انتخابات ذیل حکومت دینی مطرح نبود.
دموکراسی، پوششی برای مشروعیت بخشیدن به حکومت دینی نیست
وی افزود: کسانی گمان می کردند با طرح بحث انتخابات ذیل حکومت دینی، دو نوع مشروعیت مطرح می شود. آنچنان که نیمی از مشروعیت متعلق به نهادهای دینی و نیم دیگر مربوط به حضور و نقش مردم است. به همین دلیل عده ای می گفتند این نوع حکومت داری، پوششی برای مشروعیت بخشیدن به حکومت دینی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نظام دموکراسی پوششی برای استبداد سرمایه داری است و عده ای همین نگاه را به جمهوری اسلامی تسری می دهند که؛ انتخابات در ایران، کوششی برای دیکتاتوری دین و فقهاست.
حکومت دوحزبی در آمریکا
وی ادامه داد: در آمریکا حق حکومت به دو حزبی محدود است که در مبانی سرمایه داری، اختلاف نظر ندارند. در واقع چندین کمپانی ذیل پوشش دو حزب، کشور را اداره می کنند.
رحیم پور با اشاره به انتخابات حداقلی در برخی کشورهای اروپایی و محدود بودن حوزه اختیارات منتخبین مردم در قالبی مشخص گفت: متاسفانه همین شکل محدودِ از انتخابات و دموکراسی در عموم کشورهای اسلامی وجود ندارد.
نامزدهای انتخابات در غرب، حاکمیت را زیرسوال نمی برد
وی افزود: بحث های انتخاباتی در غرب مربوط به نوع بهداشت، چگونگی وضع قوانین مالیاتی و اموری از این دست است اما بحث نامزدها در ایران گاهی به تغییر قانون اساسی و خدشه وارد کردن به اصل حکومت منتهی می شود. همچنان که نامزدها در مناظرات انتخابات سال 88 به گونه ای بحث می کردند که گویا جمهوری اسلامی تاریخچه ای از دزدی و دیکتاتوری است!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در غرب، احزاب در عرض یکدیگر هستند و اساس حاکمیت را نفی نمی کنند. در حالی که برخی احزاب، جریان ها و نامزدها در انتخابات، قانون اساسی را نفی می کنند و به دنبال تغییر آن هستند.
«شعبده بازی آخوندها»؛ تعبیر آمریکایی ها از اجرای دموکراسی در ایران
وی ادامه داد: اخیرا در مقاله ای در آمریکا نوشتند که؛ «شعبده بازی آخوندها این است که انتخابات را برگزار می کنند بدون اینکه نظام شان تضعیف شود. جالب است به شکلی دموکراسی را به نمایش درمی آورند که یک دوره تندروها به قدرت می رسند و دفعه بعد، کمتر تندروها به قدرت می رسند». به این ترتیب، غربی ها نیز به اجرای دموکراسی در ایران، اعتقاد دارند.
رحیم پور با اشاره به تحولات نظری مفهوم دموکراسی طی چند قرن اخیر گفت: نظریه پردازان دموکراسی معتقدند غیرمتخصصان نمی توانند در جامعه حکومت کنند، زیرا اموری مانند نظامی گری، اقتصاد، بهداشت و غیره نیازمند حضور افراد متخصص در مناصب اجرایی است.
حقیقت دموکراسی، حاکمیت اقلیت بر اکثریت است
وی افزود: حقیقت دموکراسی، حاکمیت اقلیت بر اکثریت است. البته حضور مردم در انتخابات مانع از شکل گیری و ریشه دواندن الیگارشی فساد می شود. به همین دلیل برخی نظریه پردازان، دموکراسی را بهترین نوع حکومت می دانند که اشکالات فراوانی دارد. برای نمونه می توان از طریق مردم، مردم را فریب داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سیر تطورات و تحولات دموکراسی نظریه پردازان غربی به این نتیجه رسیدند اگر حضور و نقش مردم حذف شود، دیکتاتوری خشنی شکل می گیرد که نمی توان به راحتی در برابر آن ایستاد. از سوی دیگر مردم که، عامه هستند نمی توانند جامعه را اداره کنند. بنابراین ناگزیر از برگزاری انتخابات هستیم.
دموکراسی غربی با الیگارشی همراه می شود
وی ادامه داد: هر جا دموکراسی غربی ظهور یافت، الیگارشی پیدا شد. همچنان که قدرت در سوئد در اختیار 5 خانواده است. اینها درباره مسایل داخلی تصمیم گیری می کنند و در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی تابع آمریکا هستند.
رحیم پور گفت: نظریه پردازان غربی با پیروزی انقلاب اسلامی در تکاپوی پاسخ دادن به این سوال هستند که، چگونه می توان میان ولایت فقیه و حق انتخاب مردم، همزیستی قایل شد؟ چگونه ولایتِ فقیه منتخبِ مردم ممکن است؟ شخصی که اولا فقیه باشد و ثانیا مردم او را انتخاب کنند!
وی افزود: اکثر روش های رایج دموکراتیک جهان در قانون اساسی ایران وجود دارد. به طوری که هم انتخابات پارلمانی مانند انتخاب مردم، و هم انتخابات ریاستی مانند انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود.
«دلم خواست»، در حکومت دینی، جایی ندارد
تحلیل گر مسایل فرهنگی و سیاسی خاطرنشان کرد: دین مخالف استبداد است. بنابراین هیچکس در حکومت دینی اعم از ولی فقیه و عموم مردم، حق ندارد بگوید "دلم خواست". عده ای سخنرانی حضرت امیر (ع) را بهم ریختند. تعدادی از نزدیکان حضرت خواستند جلوی آنها را بگیرند که امام فرمود: مانع نشوید. گفتند: فحش می دهند. امیرالمومنین (ع) فرمودند: فحش ندهید اما به پهنای زبانتان، سوال کنید.
وی ادامه داد: در کشور ما، رهبر به تندترین سوالات جواب می دهد اما مقامات پایین تر، مستبد می شوند.
رحیم پور گفت: در تفکر اسلامی می توان رهبر را نقد و او را نهی از منکر کرد. همچنان که رهبری هر هفته با مردم صحبت می کنند و امور کشور را توضیح می دهند.
کشورهای مسلمان، دیکتاتوری فاسد دارند
وی افزود: عموم حکومت های کشورهای مسلمان، دچار دیکتاتوری فاسد هستند. ضمن اینکه غرب آنها را به حاکمیت رساند و حمایت می کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: چرخه دموکراسی به این شکل است: حکومت مردم بر مردم؛ سپس حکومت اکثریت مردم بر مردم؛ و سرانجام حکومت اقلیت بر مردم. ثروت و رسانه، شکل و جهت این چرخه را تعیین می کنند.
اسلام، محتوای حکومت را بیان کرده است
وی ادامه داد: اسلام محتوای حکومت را بیان کرده و شیوه و شکل آن مطابق با عرف است. بنابراین اگر قراردادی برخلاف شریعت نبود رعایت آن بر همه واجب است: " أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ".
رحیم پور گفت: اخباریون شیعه در ابتدای انقلاب اسلامی ایراد می گرفتند که مجلس و انتخابات در سنت وجود ندارد. پاسخ این است که هرچه در سنت نبود، بدعت نیست بلکه هرچه خلاف سنت بود، بدعت است. برای نمونه، اینکه استفاده از هواپیما در سنت نیست، بدعت است؟
برگزاری اتنخابات مانع از شکل گیری الیگارشی می شود
وی افزود: برگزاری اتنخابات به ویژه در عصر غیبت به شرط رعایت شریعت بهترین روش حکومت است. ضمن اینکه مانع از شکل گیری الیگارشی می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: انتخاب مردم و حمایت آنها از جمهوری اسلامی، ضامن بقای حکومت است. هرچند همه مشکلات کشور از زمان بنی صدر تا ماجرای مرحوم منتظری، ریشه در اختلافات میان مسئولان دارد. اگر حمایت مردم نبود، مسئولان دهها بار نظام را سرنگون می کردند.
وی ادامه داد: اسلام چیزی کم ندارد که با برگزاری انتخابات رفع شود. اسلام محتوا را گفته و شکل و شیوه اجرایی بر عهده عرف است.
دموکراسی، ارزش حاکمیت را مشخص نمی کند
رحیم پور گفت: دموکراسی، ارزش حاکمیت را مشخص نمی کند بلکه، شیوه و روش مدیریت کشور است؛ ارزش حاکمیت مبتنی بر شریعت است.
وی افزود: تمام دموکراسی های جهان، ایدئولوژیک هستند؛ به طوری که دموکراسی غربی بر مبنای لیبرال دموکراسی و دموکراسی ایران مبتنی بر اسلام است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: معصوم (ع) می فرماید: اگر کسی بداند شایسته است ولی از او شایسته تر وجود دارد؛ با این وجود خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد به خدا، پیامبر و جامعه خیانت کرده است. روایت دیگر می گوید: اگر خود را صالح تر از دیگران ندانیم اما فرد صالح وارد انتخابات نمی شود، ورود شما به انتخابات، واجب کفایی است. این روایات، دقت و ظرافت اسلام نسبت به انتخابات را نشان بدهد.
دموکراسی روشی در کلام مسلم بن عقیل
وی ادامه داد: اگر مفهوم سکولار در محتوای دموکراسی نهفته باشد این دموکراسی، باطل است؛ اما اگر دموکراسی، روشی برای انتخاب حاکمان مسئول و پاسخگو در برابر مردم باشد، درست است. به همین دلیل زمانی که مسلم بن عقیل با اعتراض عده ای روبرو می شود که شما به دنبال ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی هستید، تعبیر "رض ناس" را به کار می برد و می گوید» ما به دنبال ارسال هزاران نامه، در اینجا حاضر شدیم.
رحیم پور گفت: در اسلام کسی که اکثریت آرا به دست می آورد به شرط اینکه اولا شجاع، بصیر، عالم و عادل باشد؛ ثانیا در چهارچوب شرع عمل کند؛ و ثالثا حق انجام هر کاری را نداشته باشد، به عنوان مسئول و رهبر پذیرفته می شود. بنابراین اسلام اجازه نمی دهد هر کسی که بیشترین آرا را به دست آورد مسئول شود بلکه ضوابط و شرایطی بیان کرده است.
اجرای دموکراسی در ایران
وی افزود: جمهوری اسلامی، انتخابات در قالب منافع دموکراسی بدون مضار آن را اجرا می کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: آیت الله مشکینی در اواخر عمر امام (ره) از ایشان درباره ولایت فقیه می پرسند که رهبر کبیر انقلاب می فرمایند: بنده از ابتدا با شرطِ مرجعیت برای انتخاب ولی فقیه مخالف بودم، بلکه اجتهاد را کافی می دانستم. ضمنا باید ولی فقیه، منتخب مردم باشد. به این شکل، هم جنبه شرعی انتصاب الهی و هم جهات تحقق حکومت یعنی انتخاب مردم لحاظ می شود.
امام خمینی (ره)، نایب عام امام زمان بودند
رحیم پور با بیان اینکه امام خمینی (ره)، نایب خاص امام زمان نبودند بلکه نایب عام بودند، ادامه داد: سوال می شود از کجا می دانید امام، نایب عام است؟ پاسخ این است که شرایط بیان شده توسط معصومین را داشتند.
ولایت مطلقه فقیه به معنای رفتارِ بی قید و شرط نیست
وی افزود: ولایت مطلقه فقیه به معنای رفتارِ بی قید و شرط نیست بلکه محدودترین حاکم جهان است. زیرا حق انجام هیچ کاری برخلاف قانون و شرع را ندارد و حق ندارد بگوید «این کار را کردم چون دلم خواست».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه، «ولی فقیه» سخت ترین شرایط برای انتخاب در میان حاکمان و رهبران جهان را دارد، گفت: امام (ره) در نجف فرمودند: اگر فقیه به نامحرم نگاه کند، دیگر حق ولایت ندارد.