جعفری معتقد است فیلم «۲۳نفر» از آن فیلمهایی است که با مستندات میتواند به خیلی از مخاطبهای بینالمللی، حقانیت تاریخی ما را در یک دورهای اثبات کند.
از دیگر بخشهای مهم ویژهنامه عید ماهنامه حلقهوصل گفتوگو با کارگردانان دو فیلم مهم و انقلابی جشنواره سیوهفتم؛ یعنی فیلمهای «بیستوسه نفر» و «دیدن این فیلم جرم است» است. مهدی جعفری و رضا زهتابچیان، در گفتوگو با حلقهوصل ضمن توصیف روند ساخت فیلمهای خود از دغدغههای خود برای اکران و آینده کاری سخن گفتند.
حسن عباسی در ادامه سخنرانی به یک پدیده ناهنجار در جشنوراههای اخیر اشاره کرد و گفت: در جشنواره سال چهلم انقلاب با یک پدیده ناهنجار روبرو هستید که همه از آن گریزان هستند و انگشت اتهام را به سمتش گرفتهاند و آن را نکوهش میکنند. و آن این است که از کارگردان گرفته تا بازیگران و سایر عوامل، وقتی که میخواهند وارد فضای جشنواره و قدم زدن روی فرش قرمز شوند، ادای بازیگران غربی، در مراسم کن و اسکار را در میآورند.
زهتابچیان در ادامه به سیاسی دانستن فیلم و مخالفت آن با برجام از سوی بعضی منتقدان واکنش نشان داد و گفت: اصلاً آن زمانی که ما فیلمنامه را نوشتیم، از برجام خبری نبود. ولی به قدری فیلم دیر ساخته شد که تقارن زمانی اتفاق افتاد. بعضی حرفهای فیلم قبلاً حرف روز نبود، آنها حرفهای آینده بودند که الان به آن رسیدهایم.
«مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامهنگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سیوهفتم فیلم فجر زده است که بر این اساس «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «سرخپوست» در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند.
امینی معتقد است، «شبی که ماه کامل شد» نشان میدهد چگونه راه و رسم تکفیری منتهیالیه عشق را به منتهیالیه نفرت، تبدیل میکند و چگونه یک فکر مخرب، تا درونیترین لایههای یک زندگی را منهدم میکند.
مراسم اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر عصر دوشنبه ۲۲ بهمن ماه با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و جمعی از سینماگران در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
نامزدهای بهترین فیلم با استقبال حاضرین در سالن روبرو شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم هم به شبی که ماه کامل شد رسید و محمدحسین قاسمی در مقام تهیه کننده روی جایگاه رفت و این سیمرغ به او اهدا شد. قاسمی تصریح کرد: اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می کنم.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فردا رسما به پایان میرسد و پرونده مهمترین رویداد سینمایی کشور در سال 97 نیز بسته خواهد شد. به نظر میرسد مهمترین تحول در این دوره از جشنواره، تغییر نگاه هیات انتخاب به معیارهای ورود فیلمها در جشنواره بوده است.
همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری با حضور جمعی از خانوادههای شهدای مدافع حرم به نمایش درآمد و از همسر شهید سیاح طاهری به نمایندگی از خانواده مدافعان حرم تجلیل شد.
در آخرین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلمهای«آشفتگی»، «حمال طلا» و «ماجرای نیمروز: رد خون» اکران میشوند، که در این بخش به معرفی اجمالی آنها میپردازیم.
یک فیلم اجتماعی تلخ با یک پایان عجیب و غریب که روی اصغر فرهادی در پایان باز را سفید کرد و حماسه آفرید اما سوال اصلی اینجاست که چرا مخاطب باید یک ساعت و نیم بدبختی و بیچارگی تماشا کند و آخر سر هم هر جا باتری دوربین تمام شد سر و ته فیلم را به هم وصل کرد؟! این قصاص کدام گناه مخاطب بیچاره است؟!
"ایده اصلی" آزیتا موگویی در سومین سانس روز هشتم به روی پرده رفت. یک داستان معمایی با نماهای گل درشت تبلیغاتی از جزیره کیش و بانک شهر که نیمه دومش با رمزگشایی قدم به قدم از ایده اصلی فیلم جذابتر میشود و البته که فیلمنامه اثر از کارگردانی به مراتب بهتر است.
توکلی سبک و ساختار خاص خود را در شکل دهی به قصه (از لحاظ نگاه فلسفی) و تبدیل آن به تصویر دارد و اکنون به واسطه پرداختن به داستانی با محوریت تختی و چنین پتانسیلی از بزنگاه های شخصیتی و حتی تاریخی و اجتماعی و حضور در ژانر بیوگرافی این ویژگی ها نمود دو چندان و خاصی می یابند؛ بهرام توکلی قصه هایش را تا مرز پوچی* و تهی شدن انسان و به خصوص شخصیت هایش پیش می برد و طی روایت قصه تصاویر متعددی از بُهت ، سکون و تحیر شخصیت هایش را به معرض نمایش می گذارد. بُهتی که ناشی از تجربه کردن فضای دگرگون و تازه ای برای شخصیت های قصه است.
ساخت فیلمی مبتنی بر واقعیت که قهرمانان واقعی آن زنده هستند سخت است و باید دقت بسیاری داشت که مهدی جعفری در مقام نویستده و کارگردان آن را رعایت کرده بود. حضور ۲۳ نفر واقعی در نشست خبری و کاخ جشنواره هم حال و هوای خاصی به کاخ جشنواره داد.
دیدن این فیلم جرم است نام اثری تقریبا اجتماعی با رگه های تند سیاسی به نویسندگی و کارگردانی رضا زهتابچیان است که طی رخدادی اعتراضی بدل به یک فاجعه تمام عیار و بالغ ملی نمایانه (مصلحت اندیشانه) می شود. فیلمنامه این اثر با یک معضل و یا تفکر ریشه دار و غلط اجتماعی داستانش را کلید می زند و یک تضاد فکری را بصورتی کاملا سادیستی آغاز می کند ، اما خوشبختانه این آزار شدید به سرعت به پایان می رسد و فیلم را از شباهتی ناخواسته به اثر جنجالی گاسپر نوئه (کارگردان فرانسوی) به نام بازگشت ناپذیر دور نگاه می دارد
این کارشناس دینی ادامه داد: آن ۱۲ میلیون دختر و پسر مجردی که در منزل نشستهاند، پول در بساط ندارند، آه ندارند که با ناله سودا کنند. نان ندارند بخورند، مرغ و گوشت از سفرهشان پریده، شما با این رژه رفتن و مدلینگ، جیگر اینها را خون نکن و داغ دلشان را تازه نکن.
انتخاب موقعیت برنامه تلویزیونی که شباهتی هم به "ماه عسل" احسان علیخانی داشت یکی از مهمترین حاشیههای فیلم یلدا بود که در نشست خبری هم مورد سوال قرار گرفت. اما جالترین نکته درباره فیلم سرمایهگذاری فرانسویهاست که گویا تمام هزینههای فیلم را تقبل کردهاند!
فیلم سینمایی «زهر مار» پس از نمایش در سینما رسانه در پردیس ملت با موضعگیریهایی از سوی جامعه مداحان مواجه شده است. چرا که شخصیت اصلی این فیلم، مداحی است که در زندگیاش دچار توطئه شخصی میشود و رقیبش پای یک زن را به زندگیاش باز میکند.
کمال تبریزی بعد از ساخت «خیابانهای آرام» -که از فیلمهای توقیفی حامی فتنه ۸۸ است- جرات و صراحت کلام بیشتری پیدا کرده است. فیلم اخیر تبریزی که حواشی فراوانی نیز در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر داشت در ابتدا «خودسر» نام داشت، اما بعداً به «مارموز» تغییر نام یافت تا به نوعی تداعیگر فیلم «مارمولک» باشد.