
سرویس حاشیهنگاری: روز ششم آغازگر نیمه دوم و سراشیبی جشنواره سی و هفتم فجر است که با انیمیشن "بنیامین" آغاز میشود. پردیس ملت کمترین مخاطب برای یک اثر را در این سانس شاهد است که شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسند. خود فیلم هم جذابیت بالایی ندارد نه در بعد فنی و نه در قصه و داستان و بعید است به عنوان انیمیشن برگزیده انتخاب شود.
نکته مهم که تهیهکننده اثر هم در نشست خبری به آن اشاره کرد دیده نشدن انیمیشن در جشنواره است. از اختصاص بدترین سانسها به این آثار تا داوری نشدن بخشهای فنی نظیر موسیقی و ... انیمیشن در بخش سودای سیمرغ که انصافا انتقادات به جایی هم هست.
دومین سانس روز ششم برای اهالی رسانه به فیلم "یلدا" ساخته مسعود بخشی اختصاص داشت. بخشی که سالها قبل با ساخت فیلم موهن "یک خانواده محترم" سر زبانها افتاد امسال به لطف وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید فیلم اولی شناخته شد تا تازهترین فیلمش در بخش نگاه نو جشنواره سی و هفتم جا خوش کند. از کارگردان که بگذریم خود اثر اما فیلمی متوسط با دوربین روی دستهای آزاردهنده بود که کارگردان سعی میکرد اتمسفری ملتهب برایش بسازد که چندان موفق نبود. انتخاب موقعیت برنامه تلویزیونی که شباهتی هم به "ماه عسل" احسان علیخانی داشت یکی از مهمترین حاشیههای فیلم بود که در نشست خبری هم مورد سوال قرار گرفت. اما جالترین نکته درباره فیلم سرمایهگذاری فرانسویهاست که گویا تمام هزینههای فیلم را تقبل کردهاند!
فیلم "جمشیدیه" به کارگردانی یلدا جبلی سومین فیلم روز ششم در پردیس ملت بود. ملغمهای از فیلمهای فرهادی و جلیلوند که حتی مخاطب را هم نمیتواند با خود همراه کند و لحظاتش کمدی میشوند!
پدیده جشنواره امسال اما بدون شک "کیومرث پوراحمد" است. پوراحمد که با بازی در فیلم خودش و "یلدا" نقطه عطفی در تاریخ بازیگری سینمای ایران شده با استقبال گستردهای هم بین خبرنگاران و منتقدین مواجه شده است و حتی شاید بتوان به سیمرغ بازیگری او هم امیدوار بود!
در سانس پایانی روز ششم جشنواره برای اهالی رسانه فیلم "مردی بدون سایه" علیرضا رئیسیان به نمایش درآمد. این اثر هم در ادامه آثار قبلی کارگردان و با تم خیانت بود که البته سیر قهقرایی نسبت به فیلمهای قبلی داشت و اصلا قابل نقد و بررسی نبود!