به گزارش حلقه وصل: کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا به نظر میرسد، رأیدهندگان آمریکایی بهشدت دچار دودستگی شدهاند و این کار دونالد ترامپ و کامالا هریس را برای ورود به کاخ سفید در 5 نوامبر 2024 دشوار میکند.
اگرچه برخی نظرسنجیها به ویژه پس از اولین مناظره ترامپ و هریس، نشان از برتری جزئی هریس، نامزد دموکراتها بر ترامپ داشت، اما این، هیچگاه نمیتواند، ملاک پیشبینیها قرار گیرد، چون عوامل بسیاری بر روند و نتایج انتخابات آمریکا تأثیر میگذارند.
یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار گروههای فشار معروف به «لابیها» هستند که این گزارش تلاش دارد، مهمترین آنها و میزان تأثیرگذاری آنها را بررسی کند.
لابی سلاح و حمایت از ترامپ
یکی از قدرتمندترین گروههای فشار در آمریکا، شرکتهای تسلیحاتی هستند که اموال بسیاری را برای جهتدهی به افکار عمومی، نمایندگان کنگره و تأثیر روی نتایج انتخابات برای تأمین منافعشان هزینه میکنند.
از میان لابیهای تسلیحانی آمریکا باید از «سازمان ملی تفنگها» نام برد که 5 میلیون عضو دارد. این لابی در انتخابات سال 2016 از ترامپ حمایت کرد و برای پیروزی وی 31 میلیون دلار هزینه کرد.
این سازمان در انتخابات امسال نیز حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده است. ترامپ نیز وعده حمایت از منافع اعضای این سازمان را داده است.
آمریکا دهههاست، در موضوع سلاح با اختلاف و شکاف بزرگی مواجه است. پرونده سلاح در انتخابات آمریکا از جمله پروندههای سرنوشتساز است.
در آمریکا بیش از 390 میلیون قطعه سلاح در اختیار شهروندان است. فقط در سال 2020 بیش از 45 هزار آمریکایی در اثر شلیک سلاح کشته شدند.
«سازمان تجارت اسلحه گرم»( NSSF) یکی دیگر از گروههای فشاری است که ضمن اعلام حمایت از ترامپ مبالغ قابلتوجهی برای تأثیر روی افکار عمومی و جذب آنها به سمت ترامپ هزینه کرده است.
گروه «صاحبان سلاح گرم برای ترامپ» که سازندگان سلاح گرم در آمریکا و حامیان حق در اختیار داشتن سلاح گرم در آمریکا را شامل میشود، از دیگر گروههای فشاری است که حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده است.
در مقابل این گروهها، گروههای فشار دیگری مانند Everytown for Gun Safety وجود دارد که مخالف این لابی و اصولاً وجود سلاح در جامعه آمریکا هستند. این گروه در سال 2013 تأسیس شد و هم اکنون، 10 میلیون عضو دارد.
گروه Every Town در انتخابات امسال پویش پایاندادن به خشونت با اسلحه راهاندازی و اعلام کرده که از هاریس در انتخابات آینده آمریکا حمایت میکند. این گروه در انتخابات گذشته، 55 میلیون دلار به کمپین انتخاباتی دموکراتها کمک کرده بود.
بر اساس دادههای رسمی وزارت دادگستری آمریکا شرکتهای تسلیحاتی این کشور در نیمه اول سال 2024 بیش از 36 میلیون دلار از گروههای فشار حمایت مالی کردهاند.
بهعنوان مثال، شرکت «جنرال داینامیکس»، متخصص در صنایع دفاعی، در نیمه اول سال 2024 بیش از 6 میلیون دلار و شرکت «صنایع هانتینگتون اینگالس» بیش از 3 میلیون دلار برای این گروهها هزینه کردهاند.
لابی اسرائیل در انتخابات
بر اساس آمار رسمی اسرائیل و سازمانهای مرتبط با این رژیم در نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۳ میلیون دلار لابیها در آمریکا هزینه کردهاند که در رأس آنها ایپک قرار دارد.
در وبگاه رسمی، ایپک خود را اینگونه معرفی میکند: «ما بیش از 4.5 میلیون آمریکایی طرفدار اسرائیل در حوزههای مختلف انتخاباتی داریم و برای تقویت حمایت دو حزب (دموکرات و جمهوریخواه) از روابط آمریکا و اسرائیل تلاش میکنیم.»
روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» میگوید، ایپک در سالهای اخیر به بزرگترین لابی جمعآوری کمک مالی تبدیل شده و بیش از هر سازمان مشابه دیگری برای حمایت از نامزدهای حامی اسرائیل، هزینه کرده است.
گزارشها تأکید میکند، گروههای طرفدار اسرائیل قصد دارند، میلیونها دلار در انتخابات امسال تحتنظر ایپک هزینه کنند. این سازمان در جدیدترین اقدامات خود، سیاستمدارانی را هدف قرار میدهد که وفاداری آنها نسبت به اسرائیل موضع شک و تردید است.
ایپک معمولاً از نامزدهای حامی اسرائیل حمایت میکند و این پیامی برای دیگر نامزدهاست که اگر در صدد کسب چنین حمایتی هستند، با وفاداری خود را به اسرائیل ثابت کنند.
این گروه برای اولینبارر در تاریخ ۷۰ساله خود، در دسامبر 2021 «کمیته اقدام بزرگ سیاسی»(UDP) را تأسیس کرد، تا مستقیماً از شخصیتهای سیاسی بهدور از وابستگی حزبی آنها حمایت کند.
نگرانی از کاهش حمایتهای دیرینه حزبی از اسرائیل در آمریکا باعث تشکیل این کمیته شد، چون نظرسنجیها نشان میدهد، نسل جدید دموکراتها، از جمله یهودیان آمریکا، انتقاد بیشتری از سیاستهای اسرائیل در قبال فلسطینیها دارند.
ایپک به طور فزاینده نگران انتخاب نامزدهای منتقد اسرائیل است که روی کمکهای تسلیحاتی آمریکا و حمایتهای دیپلماتیکش در عرصه بینالمللی و فشار بر تشکیل کشور فلسطینی تأثیر میگذارد.
به همین دلیل، برنامهریزی کرده 100 میلیون دلار را امسال صرف نامزدهای منتقد اسرائیل بهویژه دموکراتها کند تا مانع رسیدن آنها به کنگره شود.بااینحال، دموکراتها تاکنون از 49 میلیون دلار حمایت مالی این کمیته استفاده کردهاند.
افزون بر آن، گروههای فشار اسرائیلی دیگری هم هستند که از جمله آنها میتوان به گروه «اکثریت دموکرات برای اسرائیل»(DMFI) اشاره کرد که 5 سال قبل توسط «مارک میلمن» تأسیس شد.
این سازمان در داخل حزب دموکرات برای تقویت سیاستهای حمایتی از اسرائیل از جمله مقابله با هرگونه تلاش برای کاهش کمکهای آمریکا و مبارزه با جنبشهایی مانند BDS فعالیت میکند و دارای نفوذ زیادی است.
لابی انرژی با هزینهکرد میلیونها دلار
در اوایل سال 2024، مؤسسه نفت آمریکا (API)، بزرگترین لابی انرژی آمریکا و بزرگترین گروه صنعت سوخت فسیلی این کشور اعلام کرد، کمپینی تبلیغاتی برای جلب نظر رأیدهندگان و سیاستمداران به سیاستهای انرژی در آستانه انتخابات 2024 راهاندازی کرده است.
«مایک سومرز»، رئیس این مؤسسه میگوید، آنها نگران ادامه سیاستهای بایدن در حوزه انرژی هستند. به اعتقاد وی ادامه این سیاستها در سال آینده بحرانزا خواهند بود.
لابی نقتی آمریکا از قدرتمندترین لابیهای اقتصادی آمریکاست و تلاش دارد، در راستای چرخش به سمت انرژیهای تجدیدپذیر از منافع خود حمایت کند. این لابی از حمایت گسترده ترامپ برخوردار است.
این لابی در سال 2023، 400 میلیون دلار برای فشار بر بایدن جهت تغییر سیاستهایش در حوزه انرژی هزینه کرد. شرکتهای انرژی و منابع طبیعی آمریکا در سال 2018، بیش از 3.4 میلیارد دلار برای تأمین منافع خود در بخشهای مختلف دولت ترامپ هزینه کرده بودند.
شرکتهای نفتی آمریکا در سال 2023، در مجموع 128.6میلیون دلار برای لابیها هزینه کرده بودند که بالاترین هزینهکرد از آن شرکت Occidental Petroleum's Corp بود که بهتنهایی 12 میلیون دلار هزینه کرده بود.
شرکت صنایع Koch، از دیگر لابیهای معروف آمریکا و چهارمین حامی بزرگ شرکتهای فعال در حوزه نفت و گاز این کشور نیز در سال 2023 در مجموع 7.78 میلیون دلار برای حمایت از منافع شرکتهای نفتی و گازی هزینه کرده بود.
در فوریه 2024 این شرکت بیش از 27 میلیون دلار برای حمایت از منافعش در انتخابات 2024 پرداخت کرده بود. پس از آن نیز شرکت Crownquest Operating با هزینهکرد 5 میلیون دلار قرار دارد.
لابی بهداشت و درمان و دارو
در دوران ریاستجمهوری ترامپ شرکتهای بزرگ داروسازی و فعال در حوزه سلامت آمریکا برای کاهش مالیاتها، تنها در سال 2018، بیش از 500 میلیون دلار به لابیها و گروههای فشار پرداخت کردند.
با بهقدرترسیدن بایدن و لغو بسیاری از امتیازات، این شرکتها مجبور شدند، برای تأمین منافع خود هزینههای بیشتری کنند، بهعنوانمثال «انجمن تحقیقات دارویی و تولیدکنندگان آمریکا»(PhRma) سالانه حدود 28 میلیون دلار برای دفاع از منافع شرکتهای داروسازی و افزایش تأمین مالی تحقیقات جدید دارویی هزینه میکند.
مراکز تحقیقاتی دارویی و شرکتهای داروسازی آمریکا مانند مؤسسه سلامت Paragon، مؤسسه First America و بنیاد هریتیج در انتخابات 2024 حمایت خود از ترامپ اعلام و میلیونها دلار به کمیپن انتخاباتی وی کمک کردهاند.
اتاق بازرگانی آمریکا، بزرگترین انجمن تجاری جهان
اتاق بازرگانی آمریکا، بزرگترین گروه فشار این کشور است که عموماً از سیاستهای راست میانه حمایت میکند و اغلب در کنار دموکراتها قرار دارد. برخی اتاق بازرگانی آمریکا را یک سازمان دولتی میدانند، اما در واقع یک انجمن تجاری خصوصی غیرانتفاعی است.
طی انتخابات سال 2020 این اتاق حمایت گستردهای از دموکراتها و نمایندگان آن در سنای آمریکا به عمل آورد. خصومت این اتاق با ترامپ در آمریکا معروف است.
اتاق بازرگانی آمریکا طی انتخابات سال 2020 بیش از 857 هزار دلار را صرف حمایت از کمتیههای فعالیتهای سیاسی از جمله Standing with Conservatives ، احزاب و نامزدها بهویژه بایدن کرد.
ترامپ در انتخابات سال 2016، 870 دلار و در انتخابات سال 2020 تنها 74 دلار کمک مالی از یکی از کارمندان این اتاق کمک مالی دریافت کرده بود.
در طول 22 سال گذشته اتاق بازرگانی آمریکا یک میلیارد و 665 میلیون و 281 هزار دلار برای فشار بر دولتهای مختلف آمریکا هزینه کرده که بزرگترین مبلغ هزینه شده از سوی گروههای فشار آمریکاست. اتحادیه ملی مشاوران املاک آمریکا با 670 میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد.
بر اساس، آمار و ارقام هزینههای لابیگری در آمریکا از اوایل قرن 21 روند رو به رشدی داشته، مثلا از 17 میلیون دلار در سال 1998 به 6/41 میلیون دلار در سال 2002 و 144.6 میلیون دلار در سال 2009 افزایش رسیده است.
در سال 2020 اتاق بازرگانی آمریکا 81.9 میلیون دلار صرف گروههای فشار کرده بود که دومین مبلغ بزرگ هزینه شده بعد از اتحادیه ملی مشاوران املاک آمریکاست.
لابی غولهای فناوری آمریکا
درحالی که ایلان ماسک، صاحب پلتفرم ایکس و شرکت و اسپیس ایکس حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده، هنوز موضع مدیران اجرایی آن مشخص نیست.
در چند دهه گذشته کمکهای رؤسا و کمیتههای سیاسی مرتبط با شرکتهای ارتباطات و الکترونیک آمریکا به لابیها به طرز چشمگیری افزایشیافته و از 17.8 میلیون دلار در انتخاباتی 1990 به بیش از 197 میلیون دلار در انتخابات 2012 رسید.
دادههای وزارت دادگستری آمریکا نشان میدهد، عموماً بخش فناوری آمریکا به دموکراتها گرایش دارد و از سال 1990 دموکراتها 60 درصد از حمایتهای این بخش را از آن خود کردهاند.
گوگل در پوشش شرکت آلفابت با صرف هزینه سالانه حدود 21.7 میلیارد در صدر شرکتهای فناوری آمریکا قرار دارد که از لابیها در زمینه تأثیرگذاری بر قوانین حریم خصوصی، حق چاپ، نوآوری و مقررات اینترنت حمایت مالی میکند.
غولهای فناوری آمریکا بهویژه گوگل، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت، قدرت زیادی برای تأثیرگذاری بر سیاست آمریکا دارند، این تأثیرگذاری تنها ناشی از هزینهکرد آنها نیست، بلکه شامل کنترل پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نیز میشود.
-----------------------------
- خريطة أبرز جماعات الضغط المؤثرة على الانتخابات الأمريكية
https://arabicpost.net/%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%b1/2024/09/12/
- إنفاق ضخم.. كيف تؤثر أهم اللوبيات الأميركية على الانتخابات؟
https://www.aljazeera.net/politics/2024/8/3/
- كيف تؤثر مجموعات الضغط على الانتخابات الأميركية؟
https://www.alhurra.com/episode/2024/09/03/
- جماعات الضغط وتأثيرها في السياسة الأمريكية (1-3)
https://arab-j.net/19284
- جماعات الضغط والكونغرس الأميركي.. كيف تؤثر اللوبيات في صناعة القرار؟
https://www.almayadeen.net/news/politics/
- صنع السياسة الأمريكية بين ديناميكية المجتمع وجماعات الضغط
https://futureuae.com/ar-AE/Mainpage/Item/9111/
- جماعات الضغط وتأثيرها في السياسة الأمريكية (2-3)
https://arab-j.net/19464