سرویس پرونده: شهید بهشتی یکی از معدود نظریهپردازان امر تشکیلات در انقلاب اسلامی است که مطالب دقیق نظری از وی برجای مانده است. نگاه ایشان به مقوله خودسازی و برنامه عملیاتی برای ساختن خود، جذاب و شیوا و تازه است. این سخنان در جمع اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا گفته شده و برای همه ما کاربردی است. *
***
برنامه روشن است؛ برنامه مستمّر خودسازي با استفاده ازهمه عوامل مؤثر در خودسازي، اما نه خودسازي خانقاهي، كه خودسازي اسلامي مدنظر است. انسان در اجتماع و در ميدان عمل و تلاش، نه انسان تك و تنها. ماركس انسان را فرزند كار و عمل معرفي ميكند و قبل از او هگل با همان ايدهآليسم خويش چنين كرد.
ولي اسلام فراتر و جامعتر از همه، انسان را ساخته عمل معرفي مينمايد و اين مساله در روايات اسلامي مكرر گفته شده است. البته بسياري از روايات با زبان خاص زمان خويش بيان شده و چون با زبان زمان ما همطراز است، گويايي خاصي دارد. در بعضي روايات آمده كه در روز رستاخيز عده زيادي از افراد بشر در قالب حيواناتي چون خوك، گاو، مار، افعي، عقرب، مور، رتيل و امثال اينها محشور ميشوند.
زيرا آن اندام طبيعي را كه طبيعت و خداي طبيعت به ايشان داده بود، با عمل خويش به هيكل و قالب جديد تبديل كردهاند. يعني قالبهاي روز قيامت، قالبهاي منساخته و شماساخته است. انسان با يك سلسله استعدادها، با يك سلسله مايهها و دستمايهها به وجود ميآيد؛ اما انسان آينده، ساخته دست عمل است. با بينش صحيح و با بسيج كردن همه استعدادهاي نهفته براي عمل و قرار گرفتن در حلقه خوبان تلاشگر، سختكوش و مقاوم ميتوانند چنين شوند. با بلالها معاشرت داشته باشيد و معاشرت داشته باشيم كه بسيار مؤثر است.
گُل لجنزار
اولين مسألهاي كه در ايجاد انجمنهاي اسلامي در خارج از كشور، در شهرهاي اروپايي و آمريكايي برايم مهم بود اين بود كه يك جوان وقتي ميآيد اگر در جوّ كوچك دو سه نفري قرار بگيرد فرهنگ و ساخت اسلامي آن برايش كمك بزرگي است. بله! خيلي مهم است. براي انسانهاي متعارف خيلي مهم است.
اين درست كه انسانهاي برجسته زبده گاهي گلهايي هستند كه در لجنزار روييدهاند؛ در سرتاسر تاريخ، گلهاي زيادي داريم كه در لجنزار روييدهاند و بعد گلهايي نيرومند شدهاند و لجنزار را به گلزار تبديل كردهاند. اين در جاي خودش. ولي انسانهاي معمولي به مصداق شعر سعدي كه «گلي خوشبوي در حمام روزي ...»
از همنشين و محيط زندگي تأثيرپذيرهستند: من توصيه مؤكد دارم كه اين جا خانمها، آقايان، خانوادههاي همفكر، همراه و همعمل حتماً با همديگر معاشرت بيشتر داشته باشند. مأنوستر باشند و نگذارند خلأهاي روحي، راه را براي نفوذ فسادهاي گوناگون باز كند. ابتكار به خرج دهيد. به راهي برويد كه بتواند تأثيرات آن، محيط داخلي و حتي بسياري از رخنههاي محيط خارجي را از بين ببرد. فرموديد چگونه ميشود از آن چهار گروه به گروه اول** آمد و يا كساني را آورد. يكي از دوستان پرسيد چگونه ميشود آورد؟
ديگري پرسيد چگونه ميشود آمد. پاسخ هر دو اين است: با خودسازي برخاسته از اين عواملي كه عرض شد. بينش سالم، فن و تاكتيك و محيط كوچك و مساعد ساختن، كه البته اينها عملي است. كدام نهضت را سراغ داريد كه هستههاي نخستين آن در محيطي كه به وجود آمدند وصله ناهمرنگ نبوده باشند؟ كدام نهضت مترقي سازنده را در طول تاريخ ميشناسيد كه گروه نخستين و بنيانگذارانش وصله ناهمرنگي بر جامه جامعه زمانشان نبوده باشند؟ بنيانگذاران نهضتها از اقليت بودند يا از اكثريت؟ اكثريتپسند بودهاند يا نه؟
همه نهضتهاي مترقي اين طور بودند. يعني با يك، دو و چند نفري شروع شدهاند كه آن چند نفر از نظر طرز فكر، آرمان و از نظر رفتار در ارتباط با محيط زمانشان، ناهمرنگ بودهاند. پيغمبر اكرم(ص) بعد از چهل سال قابل هضم بودن براي محيط خويش به محض اينكه آن رستاخيز و قيام و انبعاث و آن بعثت دروني را به ياري خداوند در خودش به وجود ميآورد، احساس ميكند به فردي تبديل ميشود كه ميگويند اين آدم، مجنون و ديوانه است؛ به هر حال يك عنصر ناجور و نامطلوب است.
همه اينها متهم بودند به آنكه يك عنصر نامطلوب هستند. عنصر نامطلوب طبيعي است كه با محيط خودش دمسازي ندارد. يك انسان داراي آرمان، يك دنياست. براي خودش دنيايي است حاكم بر دنياي بيرون.
رامشدن برابر حق
توانا باشيد! احساس توانايي كنيم! باز به اين سازندگيها توصيه ميكنم، به شرط اينكه بفهميد و اهميت بدهيد. درباره نماز، روزه و تمرينهاي عبادي از قبيل انفاق در اشكال گوناگونش، تعاون، همكاري و نقش سازنده اين عبادتهاي گوناگون- به شرط اينكه واقعاً آهنگ عبادت داشته باشد.
يعني روح انسان را در برابر خدا هموار و رام كند- عرض كنم كه عبادت يعني رام كردن خويشتن در برابر حق، خود را رام كنيم. چون ما در برابر عبادت سركشيم. مقابل عبد چيست؟ طاغوت. بدانيد همه ما يك شاخه طاغوتي داريم. بنده خودم را ميگويم كه به ديگران جسارت نباشد.
ما يك شاخه طاغوتي داريم. يك جوانه طاغوتي در ما هست كه اگر به آن ميدان بدهيم با سرعت رشد ميكند. خاصيت نيلوفر دارد، اصلاً جا براي هيچ چيز نميگذارد. اين مَِِرْغها را در كشتزارها ديدهايد؟ مَرْغ و گياههاي مَرْغي اين خاصيت را دارند كه سريع رشد ميکنند. ما يك جوانه مَرْغی طاغوتي داريم كه اگر به آن ميدان بدهيم تمام پهنه وجود ما را ميگيرد.
تقوا يعني چه؟ يعني خودمهاري؛ يعني گفتار، رفتار، نگاه و برخوردمان همگي مهار شده باشد. اينهاست كيفياتي كه با آن ميشود از چهار گروه بعدي به گروه اول آمد و آورد.
....
*این مطلب از کتاب «سه گونه اسلام» شهید بهشتی انتخاب شده است.
** در این کتاب گروندگان به هر نهضتی را در پنج دسته تقسیم میکند که تنها گروه اول جستوجوگران راستین حقیقتند. برای شناخت بیشتر به خود کتاب رجوع کنید.