به گزارش حلقه وصل، همایش «من و نامه رهبری به جوانان آمریکای شمالی و اروپا» به همت کانون اندیشه جوان و بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت روز جوان در دانشگاه امام صادق(ع) عصر روز گذشته برگزار شد.
در ابتدای این همایش آیتالله علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه سنتی که رهبر انقلاب به آن عمل کردهاند، سنتی نبوی است، بنیانگذار این نوع مواجهه و مخاطب آن رسول اسلام(ص) هستند. در تاریخ اسلام مکرراً گفتهاند زمانی که ایشان جمعی را به ارتباط با جوانان سفارش کرده و اولین توصیهای که ایشان کردند این بوده که شما را به ارتباط به جوانان دعوت میکنم، بنابراین ایشان اهتمام خاصی شخصاً به ارتباط با جوانان داشتند لذا حضرت به ارتباط با جوانان توصیه میکردند.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) از طریق جذب جوانان در جامعه اثرگذار بودند، اظهار داشت: بسیاری از مواقع اخبار فراوانی داریم که جوانی به ایشان مراجعه میکرد و ایشان او را به محیط خانواده و فامیلش آنچنان دگرگون شده بود و اخلاق منطقی پیدا کرده بود که نظرها را جلب میکرد بارها رخ داده بود پدر یا مادری از اینکه تحولی قطعی و شگرف در رفتار جوانش رخ داده و وقتی سؤال میکردند که چطور این اتفاق افتاده آن جوان میگفت که با پیامبر (ص) ارتباط داشته است.
رشاد با بیان اینکه گاهی پیش میآمد که نسل نو با نسل گذشته دچار مشکل میشدند چرا که باورهای غلط بازمانده از گذشته نیز وجود داشته، اظهار داشت: به همین جهت هم پیش میآمد که قدیمیها به حضرت نمیگرویدند و جوانان آنها به حضرت میگرویدند و بزرگترهایشان اعتراض میکردند که پیامبر (ص) باعث اختلاف در خانوادههای آنها شده است! اینها نشانه اهتمام پیامبر به جوانان است بنابراین این اتفاق در اسلام یک سنت و خط دهی با تفکر است.
وی با تأکید بر اهمیت نامه رهبری به جوانان توضیح داد: این پیامها باید به جهانیان رسیده شود هرگاه که ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم زیان کردیم، عهد ما عهد غفلت یا عدم قدرت در جهان اسلام نیست چرا که اینها به ضرر جوانان جهان است، اهتمام خاصی امام راحل به این ارتباط با جوانان در محیط داخل و خارج کشور داشتند چرا که جوانان بودند که به انقلاب اسلامی گرویدند و ایشان هم با فکر و تفکر و توان جوانان جلو رفت البته در بین سایر اقشار هم امام راحل طرفدار داشتند منتها ما از همان زمان دوره انقلاب و حتی پیش از پیروزی انقلاب تدبیری اندیشه نکردیم که این ارتباط را به صورت مدیریتشده مورد بهره برداری قرار دهیم.
رشاد با اشاره به نامه امام راحل به گورباچف که خدمت بزرگی به تاریخ اسلام و عملی کمسابقهای بود، توضیح داد: یک رهبر بزرگی چنین پیامی را رساند و مضامین عمیق و پیشگوییهایی که بازتاب الهامات الهی ایشان است در متن نامه انعکاس پیدا کرد. ارجاع نخبگان جامعه که فلسفه مارکسیستی داشتند، هر چند جنبش مارکسیستی سست شده بود، اما حیث فلسفی وسیعی در ادبیات آنها ایجاد کرده بود، قیام امام رویکرد فلسفی ـ اسلامی داشت مردم شوروی سابق هم از شعارها خسته شده بودند بنابراین احتیاج به تفکر معنوی و عرفانی داشت که امام راحل با نامهاش چنین کاری کرد بنابراین ما هم نسبت به پیام امام کوتاهی کردیم میتوان گفت هیچ اقدامی نسبت به پیام امام نشد قیامی که در متنش پیش گویی فروپاشی یک امپراطوری را در برداشت.
وی در ادامه اظهار داشت: بنده چند نوبت سفر به روسیه داشتم و دیدم که برخی از این نامه مطلع نیستند و البته برخی دیگر با ولع به دنبال این نامه هستند و گاهی منابع سنگینی را هم مطالعه کرده بودند اما پیدا نکرده بودند! ما حتی جزوات صدرایی را هم به دانشجویان آنجا فرستادیم بسیار مورد استقبال قرار گرفت ولی دیگر کار جدی انجام ندادیم.
رئیس شورای حوزههای علمیه تهران با تأکید بر اینکه باید در برابر کوتاهی برای انتقال نامه امام به مردم و اینکه باید عذرخواهی کنیم، گفت: بنده نگرانم که نامه رهبری هم چنین اتفاقی برایش بیفتد البته چند جلسه گذاشته میشود و مسئولانی هم شرکت میکنند اما چند ماه که بگذرد دیگر تمام میشود. این نوع شیوهها جواب نمیدهد به روش خود نامه باید عمل کرد.
رشاد با اشاره به اینکه شنیده است در برخی کشورها و مناطق اصلا نامه به جوانان نرسیده است، گفت: این نوع فعالیتها با تشریفات پیش نمیرود، باید سفیری خاص برای این کار اعزام شود این نامه نباید تنها در فضا باقی بماند بهرحال ما نگران این سرنوشت هستیم. ما چه چیزی برای جهان ارائه دادهایم؟ اسلام در همه تاریخ و در این عصر هم گوهر گرانبهایی که در اختیار داشته توحید بوده است، اسلام درباره اصل اثبات وجود به خدا اهتمامی و آیهای نداشته است آنچه بیشتر مورد اهتمام قرآن است راجع به شکل و طرح توحید است تصور میکنم جهان امروز نیازمند به توحید است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در کتب دانشگاهی برخی مناطق و کشورها فرآیند پیدایش توحید و مسئله خداشناسی به خوبی تصویر نکرده است، افزود: در بین برخی افراد که مبتلا به حیرت و سرگشتی هستند، فضایشان هپروتی با نور خیالی و خدای نامشخص یا حتی گرفتار آموزه تثلیث هستند. برای اینکه جواب سوالات و چالشهایی که معطوف به عقاید اساسی چون مسئله خدا هست را این عده بدهند عقل را زیر سؤال میبرند حتی تصوری که در یهودیت از خدا وجود دارد نیز دچار مشکل و آمیخته با افسانه است. پس این تصور از خدا کجا و توحید مترقی ما برای انسان فکور امروز دارای جاذبه است، کجا قرار دارد اگر بتوانیم اینها را تبیین کنیم برای دنیا پیام عظیمی داریم.
منبع: فارس