به گزارش حلقه وصل، «محمدرضا پورحسن» مدیر تامین و هماهنگی پخش بسیج سازمان صدا و سیما و مسئول قرارگاه عملیات رسانهای سازمان بسیج صدا و سیما گفت: با توجه به آغاز نوروز و سال جدید و همچنین حضور آقای فروغی در سازمان بسیج صدا و سیما، برای امسال پکیجی متفاوت از نظر محتوایی را برای مخاطبان آماده کردیم که از شبکههای مختلفی پخش شدند. در این مدت ۲۰ برنامه تدارک دیدیم که ۸ برنامه زنده و مابقی تولیدی بودند.
وی ادامه داد: ما کار خود را از تابستان گذشته در این بخش آغاز کردیم. قالبهای موشن گرافیک، ماکت ویدئو، نماهنگ، مستندهای کوتاه و بلند خصوصا در قالب ویژه برنامههای زنده و تولیدی در ایام نوروز تولید شدند که بخشی از آنها قبل از نوروز تولید شد که بر حسب مدیریت محتوایی و مخاطبان هر شبکه تلویزیونی رادیویی و شبکههای استانی و برون مرزی انجام شد و بخش دیگری از این تولیدها با توجه به یادمانهای دفاع مقدس تولید شدند.
مسئول قرارگاه عملیات رسانهای سازمان بسیج صدا و سیما در ادامه افزود: جدای از اینها از روز 15 اسفند تا 12 فروردین گروههای تولیدی در منطقه خط مرزی دفاع مقدس با برنامهریزی مشخصی که داشتند مشغول به کار بودند.
وی در ادامه بیان داشت: ایام نوروز به خاطر شرایط آب و هوایی و اقلیمی، جنوب غرب برای سفرهای کاروانهای زیارتی مساعدتر است و ما هم سعی کردیم بیشترین تمرکزمان برای حضور تیمهای تولیدی و زنده در این منطقهها در این فصل باشد.
پورحسن ادامه داد: با استقرار چهار واحد سیار از بسیج رسانه ملی و چهار گروه پرتابل تولیدی در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور، از ظرفیتهای مراکز ایلام، کرمانشاه، خوزستان، مرکز آبادان، مرکز بوشهر و بندرعباس برای کمکهایی که در این مراکز به عنوان خط مرزی دفاع مقدس بود، استفاده کردیم.
وی در ادامه با اشاره به تولیدات این مرکز گفت: طبق تدبیر ریاست مرکز، بخشی از تولیدیهایمان را از شش ماه قبل آغاز کردیم. در بخش نماهنگ چندین کار از قبل و برخی را نیز بعد از نوروز تولید کردیم. بیش از 56 موشن گرافیک تولید شد و بیش از 8 نماهنگ (خونه مادربزرگ) با حضور خوانندههای مختلف و نزدیک به 60 میان برنامه کوتاه ( از شما چه پنهون) که در قالب روایت گری و خاطره گویی از زبان راویان دفاع مقدس و حتی هنرمندان تولید شد. 10 ماکت ویدئو، مستندهای بسیاری چون معراج (قصه دانش آموزی که برای اولین بار به راهیان نور میرفت).
مدیر تامین و هماهنگی پخش بسیج سازمان صدا و سیما در ادامه افزود: این پکیج به همراه تولیدهای دیگر با موضوعهای راهیان نور به صورت دسته بندی مشخص برای مخاطب هر شبکه ارسال شد و به غیر از این پکیج که برای شبکههای تلویزیونی بود، پادکست این برنامهها هم برای رادیو و تمام استانها ارسال شد.
وی ادامه داد: در بخش قرارگاه عملیات رسانهای از 15 اسفند تا 12 فروردین با استقرار چهار واحد سیار از مرکز بسیج رسانه ملی و چهار گروه پرتابل در منطقه عملیاتی دفاع مقدس استقرار پیدا کردند و جدول مشخصی داشتیم که بتوانیم به صورت گردشی در اکثر یادمانهایی که حضور مردم پررنگتر بود بتوانیم پوشش رسانهای داشته باشیم.
این جدول از 15 اسفند تا 12 فروردین طراحی شد و ما چند کار ویژه مهم را برای این واحدهای پرتابل و سیار که مسئولیت پوشش زنده را عهده دار بودند تعریف کردیم. 1: پوشش مراسم های ویژه ای که در مراسمهای ویژهای که در یادمانهای مختلف از طرف ستاد مرکزی راهیان نور یا سازمان بسیج مستضعفین یا مجموعههای مردم نهادی که ویژه برنامههایی را داشتند سعی کردیم با برنامه ریزی، برنامههای ویژهای را داشته باشیم.
وی در ادامه بیان داشت: غیر از مراسمهای معنوی مثل دعای کمیل، دعای ندبه و ... که با طراحی ستاد مرکزی راهیان نور در یادمانها برگزار میشد ما سعی کردیم با استقرار واحد سیار این مراسم را پوشش دهیم.
پورحسن درباره تولید برنامههای کوتاهی در بخش راهیان نور گفت: سعی کردیم ویژه برنامههای تولیدی کوتاهی را در یادمانهای مختلف از جمله یادمان شلمچه، شهدای کربلای 4، یادمان شهدای عملیات والفجر 8 و ... -از یادمانهایی که به خاطر شرایط ویژه و حضور مردم در آنها- تولید کنیم. «یکی موند یکی نموند» یکی از همین برنامهها بود که از شبکه 5 پخش شد.
وی با اشاره به دیگر برنامههای نوروزی راهیان نور افزود: «صدای پای آب» یکی دیگر از این برنامهها بود که حاج حسین یکتا راوی آن بود، همچنین «بله برون» روایتگری متفاوت در یادمان شهدای شلمچه را داشت این برنامه از 15 اسفند تا 27 اسفند در یادمان شلمچه برگزار شد و هر شب بیش از 5 هزار دانشجو و جوان پای این برنامه مینشستند. برای این برنامه مجبور شدیم شرایط لوکیشنی را طراحی کرده و نورپردازی کنیم تا بتوانیم برنامه را ضبط کنیم. بله برون در شب تحویل سال از شبکه سه پخش شد و به خاطر جذابیت آن شب 13 فروردین نیز بازپخش شد.
وی در ادامه با اشاره به دیگر برنامههای نوروزی این سازمان گفت: ویژه برنامه «سر خط» از 1 تا 5 فروردین به طور زنده با طراحی لوکیشنی ویژه به روی آنتن رفت. این برنامه از روی رودخانه کارون با بک گراند پل خرمشهر ضبط میشد و هنرمندان بسیاری مثل رضا بنفشه خواه امیر نوری کاوه خداشناس سلیمه رنگزن با اجرای شهرام شکیبا در این برنامه حضور داشتند.
پورحسن ادامه داد: همچنین برنامه «جشنواره سرزمین نور» از 20 اسفند تا 28 اسفند پخش شد. با توجه به برگزاری این جشنواره که به حوزه راهیان نور در قالبهای مختلف میپرداخت، متولیان برگزاری از طرف سازمان بسیج چنین برنامهای را طراحی کرده بودند که هر شب از شبکههای مختلف بروی آنتن میرفت. این جشنواره در قالبهای مستند، عکس، مقاله، کتاب و ... طراحی شده بود.
وی در ادامه افزود: از 15 اسفند تا 12 فروردین از تمام یادمانهای مختلف دفاع مقدس ارتباطهای زندهای داشتیم که با حضور راویان و مردم با محتوایی که مردم و راویانی که در این برنامههای زنده حضور داشتند، تولید شد. سعی کردیم محور و هدف ارتباطهای زنده پیرو منویات مقام معظم رهبری باشد و میتوان گفت با فضایی که برای جامعه الان وجود دارد جنگ اقتصادی و جنگ نرمی که در آن حضور داریم، سعی کردیم مردم را با این موضوعها آشنا کرده و تعریف درستی از راهیان نور را برای مردم بگوییم.
مسئول قرارگاه عملیات رسانهای سازمان بسیج صدا و سیما در ادامه بیان داشت: سعی کردیم هم در برنامه «سر خط» و هم در ویژه برنامههای زنده که تعریف کرده بودیم به حمایت از تولید ملی توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به دغدغههایی که در این بخش وجود داشت، گفت: یکی از دغدغههای ما این بود که بعد از هشت سال دفاع مقدس هنوز هم جوانهایی هستند که مثل آن زمان از جان خود بگذرند. الان هم ما در شرایط اقتصادی قرار داریم که باید از حوزه تولید و اشتغال ملی دفاع کنیم.
پورحسن افزود: در این بین نقش خانوادههای ایرانی این بود که از این حوزه اقتصادی دفاع کنند و خریدشان را فقط از تولید داخلی بگذارند، اینها منویات مقام معظم رهبری بود و ما در ویژه برنامههایمان از مردم خواستیم که ما را در چنین شرایطی همراهی کنند و وظیفه ما در این شرایط اقتصادی را بگویند و به طریقی اهمیت این موضوع را نشان دادیم.
وی در ادامه بیان داشت: موضوع دیگر که از منویات مقام معظم رهبری بود، این بود که جوان امروزی شاید شایستگیهایش کمتر از جوانهای دفاع مقدس نباشد. جوانهای ما در کشوری دیگر از آرمانهای انقلاب اسلامی و امام دفاع میکنند و از سوریه شرایط را طوری رقم زدند که کمتر از جوانان دفاع مقدس نیستند. برخی جوانهایمان در بحث اردوهای جهادی کارهایی را انجام میدهند که واقعا میتوان گفت این جوانها در انقلاب ما ویژه هستند.
پورحسن با اشاره به برنامههای متفاوت امسال گفت: ما این تفاوت را در قالب فرم و محتوا آوردیم. سعی کردیم ویژه برنامههای زنده و تولیدی راهیان نور مملو از غم و غصه نباشد چراکه در واقعیت هم اینطور نبوده و همه دفاع مقدس ما غم و غصه نبوده است و سعی کردیم تا شادی آن را نیز به تصویر بکشیم.
وی ادامه داد: همچنین جذابیت و زیباییهای آن زمان را نشان دادیم. همیشه از دفاع مقدس برای مردم خاطرههای غمناک ایجاد کردیم اما بُعد حماسی، تفکر و فرهنگ نشان از غرور و غیرت ایرانی دارد و شاید زمانیکه باز شود باعث ناراحتی آدم شود، اما آنچه که باعث غرور ما است همان جان فشانی سربازان اسلام بود که ما هم به این موضوعها توجه کردیم.
مسئول قرارگاه عملیات رسانهای سازمان بسیج صدا و سیما گفت: سعی کردیم در برخی برنامهها با حداقل امکانات، عید را برای رزمندگان همراه با شادی و موضوعهای خوشحال کننده برگزار کنیم و مردم را این بُعد از راهیان نور آشنا کنیم. راهیان نور یک تفکر و فرهنگ است که ما باید آن را به بچهها و جوانهایمان انتقال دهیم و فقط از راهیان نور غم و غصه استنباط نشود.
وی با اشاره به ایجاد جذابیت در راهیان نور نیز بیان داشت: در کنار اینها سعی کردیم جذابیتهای مناطق جنوب را هم به مردم نشان دهیم. تصور ما از ایام نوروز فقط مسافرتهای شمال کشور است و هیچ گاه مردم کشور ما با جذابیتهای بصری جغرافیایی و اقلیمی در جنوب کشور آشنا نبودند که این هم می تواند مقصد سفر نوروزی باشد و هم اینکه مردم را با فرهنگ دفاع مقدسی که در آن سفر وجود دارد آشنا کند.
پورحسن در ادامه افزود: سعی کردیم در اغلب ویژه برنامههای زنده از مظلومیتی که در منطقه جنوب در شهرهایی مثل آبادان خرمشهر اهواز و ... وجود دارد، مردم را آگاه کنیم. شاید این باعث شود که حداقل مسئولین ما و لااقل افرادی که میتوانند کمک کنند توجهشان جلب شود.
وی در ادامه با اشاره به بازخوردهای مردم از این برنامهها گفت: بیشتر ارتباطهای زنده، مردمی بود و سعی کردیم امسال حضور راویان دفاع مقدس و افرادی که در آن مقطع زمانی در آنجا بودند و الان به عنوان بازدید کننده در اینجا میآیند را داشته باشیم و با مشارکت مردم در برنامهها و جلوی دوربین و با بیان احساسشان از حضور در این مناطق بهره ببریم.
مدیر تامین و هماهنگی پخش بسیج سازمان صدا و سیما ادامه داد: در ارتباطهای زندهای که داشتیم به این دلیل که مردم بخش مهمی از این ارتباطها را به عهده داشتند، بازخوردهای خوبی گرفتیم. در ایام نوروز حداقل توانستیم خاطره هشت سال دفاع مقدس را زنده کنیم و این را بدانیم هر آنچه الان داریم از جانفشانی شهدا بوده است.
وی درباره پرمخاطبترین برنامه بسیج برای نوروز امسال گفت: بله برون، خاک آشنا و سرزمین نور، سر خط، یکی موند یکی نموند از برنامههایی بود که در نظرسنجیهای صورت گرفته از پرمخاطب ترین برنامههایی شد که ارتباط زنده هم در آنها وجود داشت. حتی یکی از بازیگران به من گفت من همیشه با همه قشرها شوخی میکنم اما همیشه برای خانوادههای شهدا احترام خاصی قائلم و با آنها شوخی نمیکنم.