
به گزارش حلقه وصل، نشست نقد جبههگیری فیلم فارسیسازها مقابل نسل نوی سینماگران در برنامه «فارس30نما» با حضور ابراهیم ایرجزاد، مرتضی علی عباس میرزایی و بهمن کامیار سه کارگردان جوان سینمای ایران و اجرای نجفیزاده برگزار شد.
نجفیزاده با طرح این پرسش که نسل جوان از چه تنگناهای عبور کردند تا فیلم اول را ساختند، برنامه را شروع کرد.
ابراهیم ایرجزاد کارگردان فیلم تابستان داغ نخستین کسی بود که طی سخنانی گفت: بیشتر از هر چیز به مدت 20 سال درگیر سینما هستم و آنچه من متوجه شدم این است که فیلمسازی کار سختی است و بسیاری از جوانان خواستار ساخت فیلم اولی هستند، اما تعداد کمی موفق میشوند اولین فیلم خود را بسازند و این فرآیند در همه کشورهای دنیا به یک اندازه سخت است.
مرتضی علیعباس میرزایی کارگردان فیلم «انزوا» گفت: امروز با توجه به گسترش شبکههای مجازی بسیاری سریال اینستاگرامی میسازند که نیاز به مجوز قانونی ندارد و باید مسئولان کشور خود را با این فضاهای جدید تطبیق بدهند.
وی افزود: امروز در سینما فیلم بهمن کامیار اکران نمیشود، باید پرسید چرا این فیلم تولید میشود و بعد از تولید نمیتواند به مرحله اکران برسد؟ به طور حتم سیستمی که دارد قانونگذاری میکند مقصر است که او فیلم را بسازد اما اکران نشود. ما منابع خود را از بخش خصوصی گرفتهایم.
بهمن کامیار تهیهکننده فیلم «سد معبر» و کارگردان فیلم «مرداد» گفت: سینما یک حرفه و صنعت است و بسیاری سعی میکنند مانع کار شما شوند و این کار ما را سخت کرده است.
وی افزود: کارگردان فیلمبرداری باید نخست یک فیلمنامه خوب گیر بیاورد و چون کارگردان فیلم اولی است و تهیهکنندگان و سرمایهگذاران نمیدانند سرمایه آنها برمیگردد، باید در پی جذب سرمایه برای ساخت فیلمش باشد و بعد از این همه مرحله متأسفانه کارگردانی که فیلم خوب ساخت با مشکلاتی بیشتر از فیلمسازانی که فیلم متوسط ساختهاند روبرو هستند، چون باید موفق شوند، ادامه فیلمسازی برای آنها بسیاری مشکلتر است.
کامیار: من به دلیل اکران نشدن فیلمم، مالکیت 75 درصد فیلم را از دست دادم
کامیار در پاسخ به مجری برنامه با طرح این پرسش که چرا فیلم خوبی ساختی و چرا اکران نشده است، ادامه داد: من فیلم مرداد را در تیرماه سال 94 ساختم، این در حالی است که الآن در آبان ماه سال 96 بهسر میبریم و هنوز موفق به اکران فیلمم نشدم. فیلمی که در سال 94 من مالک صد درصدی آن بودم، الآن مالک 25 درصد آن هستم، چون تعهدات مالیام بهسر میرسد و مجبورم بخشی از فیلم را واگذار کنم و این عامدانه است.
ایرجزاد بابیان اینکه اگر تعداد فیلمساز و تعداد فیلمهای تولید شده را در سال را به صف کنیم و عدالت هم برقرار شود، بهعلت کمبود سینما تعدادی از فیلمها نمیتوانند اکران شوند و باید نهضت سینماسازی در ایران اتفاق بیفتد، حداقل هزار سینما ساخته شود.
نجفیزاده: طبق آمار 4 هزار سینما باید در کشور ساخته شود.
ایرجزاد ادامه داد: ما برای ساخت فیلم با مشکلات گوناگونی روبرو هستیم. به طور مثال اگر کاراکتری مانند پلیس را قهرمان فیلممان کنیم و آن کاراکتر خاکستری باشد دچار مشکل میشویم، به همین دلیل است که اکثر کاراکترهای سینما از کوچه و بازار انتخاب میشوند
چرا سعید روستایی و محمد حسین مهدویان برای ساخت فیلمهای بعدیشان مشکل دارند؟ من فیلم دو دختری که در اصفهان خودکشی کردند را دیدم و اگر بخواهم با موضوع آن دو دختر فیلم بسازم، آن قدر بر سرم میزنند که آن فیلم، فیلم خوبی از آب درنیاید، هرچند که من با دیدن این فیلم به یاد یک فیلم خارجی افتادم که قهرمان آن فیلم نوجوان بود و دوستان خود را در مدرسه به رگبار بست. به ما بهعنوان فیلمساز جوان باید اعتماد بیشتری شود و ممیزی دهه 60 و 70 اجازه نمیدهد.
مرتضی علیعباس میرزایی در ادامه گفت: امروز تلویزیون نسبت به دهه پیش مخاطب گذشته را ندارد، چون مردم اعتماد کمتری به تلویزیون دارند. اگر مسئولان مملکتیمان نپذیرند که ما فرزندان این آب و خاک هستیم و فیلمی که ساختیم نشاندهنده مسائل جامعه امروز ما است، مشکلات ما به همین منوال باقی خواهد ماند. من این دیالوگ را بارها شنیده بودم که آقا به صلاح شما نیست فیلم بسازید یا به صلاح شما نیست که با خبرگزاری فارس صحبت کنید و اینجاست که به شعور ما توهین میشود. من در پاسخ به این دیالوگها انقلابی برخورد میکنم چون معتقدم مرگ یکبار و شیون هم یکبار.
وی ادامه داد: متولدین دهه 70 و 80 و انشاءالله دهه 90 بسیار صریح حرفهایشان را می زنند. من وقتی فیلم آن دو خانم نوجوان که در اصفهان دست به خودکشی زدند را دیدم، این وحشتناکترین و معترضترین فیلمی بود که تا به امروز دیدم و اگر سانسور و ممیزی ادامه پیدا کند، آن گونه میشود که اگر حرفی درمورد امام حسین(ع) را هم بزنیم دخالت میکنند.
علیعباس میرزایی گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم اما متأسفانه فقیرانه زندگی میکنیم. من آدمی را دیدم که به من گفت فیلمت را خیلی دوست دارم اما پول بلیت سینما را ندارم و همه مشکلات را که آدم میبینید به این نتیجه میرسد که چرا به سانسور تن بدهیم.
کامیار در پاسخ به پرسش مجری که چرا فیلم مرداد از لیست فیلمهای جشنواره فجر خارج شد، گفت: قبل از آنکه حیدری اسامی فیلمها را برای جشنواره اعلام کنند، در همه آن لیستها نام مرداد بود و برخی خبرگزاری ها معتبر نیز این خبر را زده بودند اما بعداً فیلمم از لیست خارج شد.
وی ادامه داد: اگر فیلمسازی بخواهد فیلمش فقط در فجر مطرح شود اشتباه میکند چون جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است که فیلمها در آن دیده میشوند حتی در جشنواره امسال بازی خوب حامد بهداد را ندیدم، این در حالی است که اولیور استون فیلمساز برجسته آمریکایی وقتی فیلم «سد معبر» به بازی حامد بهداد را در جشنواره بوستان دید، بسیار از بازی حامد بهداد متعجب شد.
کامیار افزود: وقتی من اسم حامد بهداد را در منتخبین بازیگران جشنواره ندیدم، بسیار متعجب شدم و فکر میکردم اشتباهی صورت گرفته است و حتی در میان اعلام بازیگران زنان منتخب جشنواره فجر دنبال اسم بهداد میگشتم چون فکر میکردم اشتباهی رخ داده است. البته نگاه جشنواره سلیقهای است و ما باید به سلیقه داوران احترام بگذاریم.
ایرجزاد ادامه داد: من اولین کسی بودم که در جشنواره امسال وقتی آقای جلیلوند نامزد بهترین فیلم جشنواره شد به او تبریک گفتم و خیلی خوشحال شدم. اگر سینماگری با این فکر وارد عرصه ساخت فیلم شود که در جشنوارهها جایزه بگیرد، اشتباه به این حرفه آمده است. من برای آمدن به سینما دغدای بالاتر از گرفتن تندیس از جشنواره داشتم.
ایرجزاد در پاسخ به این پرسش که نسل شما متهماند که دچار سندروم اثر فرهادی شدهاند، گفت: فیلمنامهنویس «تابستان داغ» وقتی داشت فیلمنامه را مینوشت، شاید تحت تأثیر اصغر فرهادی بود اما در زمان بازنویسی چند ماه طول کشید فیلمنامه به ضد رویه اصغر فرهادی تبدیل شد.
وی افزود: الآن اگر فیلم «وسترن» را ببینید، آیا این سؤال طرح میشود که چرا در فیلم اسب وجود دارد؟ اما لحن فیلمها با هم متفاوت است و لحن متفاوت نشاندهنده جایگاه کارگردان است.منتقدی که فیلم «تابستان داغ» را به تبعیت از اثر فرهادی متهم میکند، نوع کاربرد دوربینم را در فیلم که با کاربرد فیلم اصغر فرهادی متفاوت است را نمیبیند.
مرتضی علیعباس میرزایی گفت: من فکر میکنم بعضی وقتها این جمله درست است چون من وقتی میبینم این رویه موفق بوده است، الگوبرداری میکنم و گاهاً میتوانیم بعضی اوقات این حرف را رد نکنیم که فیلمسازان ما تحت تأثیر اصغر فرهادی هستند اما فیلمسازان دیگری داریم که دغدغه دارند خودشان باشند و برای بعضی فیلمها حرف شما درست است و به نوعی تقصیر مسئولانی است که فکر میکنند این الگو جواب میدهد و فیلمسازان را تشویق میکنند که این الگو را پیروی کنند.
نجفیزاده در پایان برنامه که خواسته شما از مدیران سینما چیست، به اجرای برنامه پرداخت.
ایرجزاد: خواسته من این است که از نسل جدید نترسید چون نسل جدید تربیت شده سینمای ایران است. فیلمساز نسل جدید باید با ساخت فیلم، خودش را اثبات کند و مسئولان سینمایی باید شرایط ساخته شدن فیلم را فراهم کند.
مرتضی علیعباس میرزایی: من نیز صحبتم با مسئولان این است که به ما اعتماد کنند، ما آمدیم با ادبیات و تربیت خودمان در شأن ملت ایران فیلم بسازیم و اگر نقدی هم وارد شود، نقدی است که مسئولان ببینند و این مشکلات را کمتر کنند.
بهمن کامیار: مسئولان سینمایی باید بپذیرند نسل جدید سینمایی وارد شدهاند و این نسل را باید بپذیرند و اگر سختیهایی هم جلوی آنها قرار بگیرد عقبنشینی نخواهند کرد و امیدوارم 10 سال آینده همین نسلها مدیران سینمای ایران شوند.