سرویس حاشیه نگاری: سالیان زیادی است که مسابقات تلفنی به عنوان یکی از برنامههای ثابت در تلویزیون جا افتاده است. برنامههایی که به واسطه تبلیغ صدا و سیما و مخاطب چند میلیونی این رسانه، توانسته بیشتر دیده شود. البته سیاست رسانه ملی در پخش این گونه برنامهها همواره بر این بوده است که شرکت در چنین مسابقاتی را به صورت رایگان و بدون هزینه برای مخاطبان نشان دهد تا بتواند با جلب اعتماد مخاطبانش، مانع پدیده ریزش مخاطب در مورد این برنامهها شود.
اما آن چه که در واقع اتفاق میافتد، خلاف این است. برای نمونه در ايام عيد نوروز امسال تبليغات مسابقه تلفني «ديرين ديرين» در حجم گستردهاي از تلويزيون پخش شد. مسابقهای که هر روز با پخش انیمیشنی یک دقیقهای با ادبیاتی طنز در مورد زندگی مردم ایران صحبت کرده بود و در انتهاي هر كليپ شماره تلفني براي شركت در مسابقه اعلام ميشد. مسابقهاي كه 60 تبلت براي برندگان آن در نظر گرفته است شرکت در آن کاملا رایگان است.
حتی اگر به سایت این مسابقه تلفنی (dirindirin.ir) نیز مراجعه کنید، در آن توضيح داده شده كه اين مسابقه به صورت «رايگان» برگزار ميشود اما وقتی با شمارهای که جهت شرکت در مسابقه اعلام شده تماس میگیرید، اپراتور به شما اعلام میکند که برای حضور تا پایان مسابقه باید مبلغ ناچیز 10 هزار تومان را بپردازید!
در واقع صدا و سیما با انجام چنین کارهایی تیشه به ریشه خود میزند و مهمترین سرمایهی خود که اعتماد مخاطبان است را از دست میدهد بدون آن که حتی سود چندانی از این گونه برنامهها ببرد.