به گزارش حلقه وصل، پنجمین جشنواره اکران فیلم های عمار، بهانه ای شد تا با یکی از چهره های جوان عرصه فیلمنامه نویسی استان قزوین آشنا شده و گفت و گویی پیرامون وضعیت سینمایی استان و اکران فیلم های عمار داشته باشیم.
خانم جوان محجبه ای که می توان دغدغه فیلم سازی ارزشی و تاثیرگذاری مثبت سینما را در تک تک صحبت ها و رفتارش حس کرد.
از خودش می گوید، از اینکه پس از دریافت مدرک کارشناسی خاکشناسی از دانشگاه سراسری زنجان و پس از گذرندان دوره های خبرنگاری و رسانه، وارد عرصه داستان نویسی شده است.
نویسندگی را از کارگاه های داستان نویسی استاد حمیدرضا سبحانی نژاد شروع کرده و تا همین امروز حضور استاد را عاملی برای موفقیت هایش می داند.
عبداللهی با بیان اینکه جشنواره عمار هدف والایی را دنبال می کند و چشم انداز روشنی پیش رو دارد، گفت: جشنواره عمار همچون جرقه ای، موجب زنده شدن ارزش های انقلاب در سینمای ایران شده است؛ یکی از علل استقبال گسترده هنرمندان از این جشنواره مقوله مردمی بودن آن است چرا که هر کسی فارغ از شاخصه شهرت می تواند فیلم خود را ارائه کند.
این هنرجوی فیلمنامه نویسی مقایسه جشنواره عمار و فجر را قیاس نابرابر و نادرستی خواند و ابراز داشت: این قیاس منصفانه نیست چرا که جشنواره فجر 33 ساله است در حالیکه فقط پنج سال از عمر جشنواره عمار می گذرد اما با این حال شاهد رشد و پیشرفت روز افزون آن هستیم.
مباحثی چون رایگان و مردمی بودن، پرداختن به مبانی ارزشی و بالا بودن محتوای فیلم ها از جمله مزیت های جشنواره عمار است.
این فیلمساز جوان انتقادهایی را نیز بر این جشنواره وارد دانست و اظهار کرد: عمار می بایست به سمت جذب مخاطب کشوری سوق پیدا کند که محقق شدن این امر جز با تقویت تکنیک های فیلمسازی و شاخص سازی شخصیت ها امکان پذیر نیست چرا که تکنیک ظرف محتواست و اگر محتوای خوب در ظرف تکنیک درستی ریخته نشود تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت و موجب خستگی مخاطب می شود.
فعالان و فیلمسازان عرصه جشنواره عمار، جوانان ارزشی علاقه مند و مشتاقی هستند که می بایست رویش بیشتری در تکنیک هایی چون فیلمنامه نویسی، کارگردانی، تدوین، نورپردازی و سایر عوامل تاثیر گذار در فیلم داشته باشند.
زهرا عبداللهی جشنواره عمار را زمینه ساز زایش و رویش های جدید فکری در هنرمندان جوان استان خواند و توضیح داد: این جشنواره اثرگذاری فوق العاده ای بر جوانان هنرمند و ارزشی استان داشت و روح شور و تکاپو را در آن ها زنده کرد و موجب ایده پردازی و رشد خلاقیت آن ها شد چرا که عنصر مردمی بودن این جشنواره باعث شد هنرمندان جوان خود را جزوی از مجموعه عمار بدانند.
وی با اشاره به اکران فیلم ها در مکان های مختلف یادآور شد: هرچند اکران فیلم های عمار در محیط های متنوعی چون آتش نشانی، مسجد و مدرسه امر مطلوبی است و موجب فرهنگ سازی تماشای فیلم های ارزشی و تاثیرگذاری بالای آن می شود اما می بایست دغدغه سینما رفتن و تماشای فیلم های ارزشی را در مردم ایجاد کرد.
عمار به خوبی جای خود را در میان هنرمندان جامعه و همچنین استان باز کرده است اما برای آشنایی هرچه بیش تر عوام با این مقوله می بایست تبلیغات گسترده تری انجام داد و در این روزهایی که تب عمار داغ است، به جای چسباندن بنرهای فرهنگی مختلف به تبلیغات فیلم های عمار بپردازیم چرا که همان مبانی ارزشی و دغدغه های بنرهای خیابانی به شکلی هنرمندانه تر، لطیف تر و تاثیرگذارتر در فیلم های عمار جریان دارد.
این فیلمنامه نویس جوان با تاکید بر لزوم ورود فیلم های عمار به سینمای امروز بیان کرد: فیلمسازان این جشنواره می بایست برای تاثیرگذاری هرچه بیش تر عمار اقداماتی را برای ورود فیلم ها به عرصه سینمای امروز داشته باشند که ساخت فیلم های بلند با حداکثر اصول و تکنیک فیلم سازی از جمله اقدامات لازم در این راستا است چرا که سرمایه گذاران سینمای امروز، تمرکز خود را بر فیلم های بلند و با تکنیک می گذارند.
عبداللهی با اشاره به وضعیت تئاتر استان گفت: نبود متن مناسب یکی از بزرگترین دغدغه های گروه تئاتر استان است؛ تئاتر های اجرا شده یا برگرفته از متن های قبلا نگارش شده است که بارها و بارها دیده شده و یا الهام گرفته از همان نوشته های کار شده است.
نبود سالنی مناسب برای اجرای تئاتر یکی دیگر از مشکلات این عرصه فرهنگی استان است ولی با همه این اوصاف بعضی از بازیگران تئاتر استان پیشرفت چشمگیری داشته اند و موفقیت های کشوری کسب کرده اند.
فقدان انگیزه و انرژی لازم یکی دیگر از آسیب های گروه تئاتر استان است که برگزاری جشنواره های تئاتر تنها عامل برانگیختگی این انگیزش و شور در جوانان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ساخت فیلم های بلند، اصولی و ارزشی می تواند روزنه ای برای پیشرفت هرچه بیش تر سینماگران استان باشد.
لازم به ذکر است زهرا عبداللهی، هنرجوی فیلمنامه نویسی دانشکده هنر انقلاب اسلامی که از سال 89 با عضویت در مرکز هنرهای ادبی عبید، رسماً به فضای فرهنگ و ارشاد استان راه پیدا کرد و از آن پس عمیق تر و تخصصی تر وارد عرصه سینمایی شد.
وی نخستین جایزه اش را در بهمن سال 89 به عنوان نفر سوم داستان نویسی بسیج هنرمندان دریافت کرد که شروعی برای کسب مقام هایی دیگر چون جایزه اول داستان نویسی در جشنواره حوزه هنری استان در سال 90، جایزه اول مسابقات سال 91 بسیج هنرمندان و در نهایت جایزه سوم جشنواره بسیج هنرمندان کشور سال 93 برای نگارش داستانی با عنوان "یقین" بود.
وی از سال 91 دوره های تخصصی فیلمنامه نویسی را شروع کرد که نخستین بازتاب آن، اجرای فیلمنامه "بی بی" به کارگردانی هادی بهرامیان در شهریور سال 90 بود.