سرویس معرفی: مهدی آتشجام، فعال عرصه بازیهای رایانهای و سازنده بازی حمله موشکی در گفتگو با مهر گفت: وضعیت بازیسازی در کشور ما علیرغم نوپا بودن، در مسیر پیشرفت است ولی نیاز به محتوای خوب احساس میشود.
وی بیان کرد: فعالان و شرکتهایی که خود را متعهد به انقلاب اسلامی میدانند توجه چندانی به مسائل محتوایی مانند سبک زندگی که مورد تاکید رهبری هم است ندارند و تولیدات در چنین موضوعاتی که گستردگی خوبی هم دارد، پایین است.
این بازیساز در همین باره تصریح کرد: اصل بازی، سرگرمی است و اگر با درنظر گرفتن این موضوع، محتواهای مدنظر خود را وارد آن کنیم، به نحوی که اصل سرگرمی بودن بازی آسیب نبیند، موفق میشویم در غیر این صورت مثل بعضی از بازیهایی که تولید میشود، جذابیتی نخواهد داشت.
آتشجام با بیان اینکه بازی بجز سرگرمی، کارکردهای دیگری هم دارد، خاطرنشان کرد: شرکتهای بازیسازی خارجی، خیلی به مسئله جریانسازی و تاثیرگذاری بازی اهمیت میدهند در حالی که ما از این موضوع غافل هستیم.
وی افزود: این شرکتها، علاوه بر تولید یک بازی، در کنار آن، انیمیشن، فیلم، لوازم التحریر و... بازی را هم ارائه میکنند. بنابرین شخصیت مخاطب بویژه کودکان هم به صورت ناخودآگاه با تاثیرپذیری از بازی شکل میگیرد.
سازنده بازی «موشک ممنوع» با اشاره به فقدان منابع آموزشی خوب در این عرصه اظهار داشت: در حال حاضر، توزیع بازی در کشور از طریق فروشگاههای اندرویدی وضع خوبی دارد اما این نرمافزارها بعضی از بازیها را بدلایل مختلفی منتشر نمیکنند.
این بازیساز ادامه داد: به طور مثال، بازی «حمله موشکی» که مربوط به اهداف انقلاب اسلامی است و نشریات ضدانقلاب و خارجی نیز از جمله اسرائیلی راجع به آن انتقاده کرده بودند اما یکی از معروفترین مارکتهای اندرویدی بدلیل اینکه با کشورهای اروپایی قرارداد دارد، آن را منتشر نکرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بازیهای رایانهای هم میتوانند آسیبرسان باشند و هم مفید و برخی بازیها هم هیچ محتوای خاصی ندارند و صرفا سرگرمی هستند.
آتشجام ادامه داد: برخی بازیهای عرضه شده به شدت آسیبرسان هستند که به ترویج خشونت، خونخواری و... منجر میشوند. از طرف دیگر بسیاری از والدین هم به خاطر مشغلههای خود، از آنها غافل هستند و متوجه نیستند که چنین بازیهایی چه تاثیراتی در فرزندانشان دارد.
این بازیساز تصریح کرد: در طولانیمدت، سرگرم شدن با چنین بازیهایی باعث قبحشکنی و عادی شدن مواردی مثل خشونت برای کودک میشود.
سازنده بازی «حمله موشکی» در بخش دیگری از سخنانش گفت: نهادها و سازمانهای متولی در این حوزه به لحاظ حمایتی حتی در بحث نظریهپردازی، تولید سناریو هم چندان کمکی نمیکنند در حالی که بازیهای خارجی با هزینههای بالایی تولید میشوند.
وی با بیان اینکه سیاستگذاری درستی از طرف نهادهای متولی صورت نمیگیرد، ادامه داد: این سازمانها همانند بانکها، بودجهای را که در اختیار دارند به صورت وام و با مراحل زیاد در اختیار بازیسازان قرار میدهند تا گزارش عملکرد خود را بر اساس آن ارائه کنند.
آتشجام بیان کرد: این سازمانها حتی بازیسازان کشور را هم نمیشناسند که این یک ضعف خیلی بزرگ است. در صورتی که از ظرفیت فعالان خود اطلاع داشته باشیم میتوانیم متناسب با نیاز کشور بازی تولید کنیم.
این بازیساز در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما جمعیتی حدود 80 میلیون نفری داریم که اگر بسترهای لازم فراهم شود، حداقل میتوان از ایدههای مردمی برای تولید بازی استفاده کرد که قطعا در این زمینه میتوانیم موفق باشیم. علاوه بر این مردم میتوانند در معرفی و ترویج بازیهای خوب هم نقش داشته باشند.
وی افزود: ظرفیتهای خوبی هم در استانها و شهرستانهای مختلف کشور داریم که اگر از آنها حمایت شود، کارهای مناسبی ارائه میدهند.
سازنده بازی «حمله موشکی» با ابرازخوشحالی از حضور عمار در این عرصه بیان کرد: برای بازیسازان و فعالان متعهد به انقلاب اسلامی، ورود جشنواره عمار، بخاطر شناخته شدن آنها امیدوار کننده است.
وی ادامه داد: مهمترین تأثیر جشنواره عمار در دوره اول میتواند ارتباط دادن بازیسازان دغدغهمند با اساتید و نظریهپردازان جبهه فرهنگی انقلاب مثل آقای رحیمپور ازغدی، عباسی و... باشد که از این طریق فعالان این عرصه میتوانند محتوای قوی و مناسب داشته باشند.