سرویس معرفی: معاون قرارگاه تبلیغ موسسه تخصصی خطابه امیر بیان در چهل و ششمین نشست فیلمسازان جوان با موضوع ظرفیتشناسی لوحنگار و مسائل پیرامون، درباره زمینههای شکلگیری این موسسه گفت: مقام معظم رهبری سال 76 فرمودند از صد سال پیش تا امروز چرا موازین منبر را زیر ضابطه نبردیم و امر کردند که در حوزه، ساز و کاری بدین منظور راه اندازی شود.
حجت الاسلام محمدهادی صالحپرور افزود: تا قبل از این مورد، منبر یک مساله سلیقهای و غیرتخصصی و غیرکارشناسی بود که با همکاری طلبههای جوان و مشورت با اساتید و پیش کسوتان از سال 88 این موسسه طبق فرمایش رهبری تأسیس شد.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: موسسه در حوزههای آموزشی- پژوهشی و تبلیغی به طلاب در قم و چند استان کشور آموزش مباحث خطابه را میدهد. در این محتوای آموزشی که در 12 فصل درباره مباحث آماده سازی و نحوهی اجرای منبر است، فصلی به سخنرانی چند رسانهای یا به تعبیر دیگر کار با لوح نگار و برنامههایی مثل پاورپوینت اختصاص یافتته است.
استفاده پیامبر(ص) از جلوههای بصری در منبر
صالحپرور درباره سرفصل آموزشی چندرسانهای ویژه طلاب خاطر نشان کرد: ما در درس اول آموزشهای چند رسانهای برمیگردیم به شیوه نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم. ایشان هم در زمان خودشان از المانهای تصویری در کنار کلام استفاده میکردند. این طور که در روایت است حضرت دو انگشت خود را نشان دادند و گفتند این چیست؟ هر کس چیزی گفت. وقتی اشتیاق برای دانستن زیاد شد حضرت فرمودند کسی که یتیمی را کفالت بکند در بهشت این قدر به من نزدیک است. در حالی که میتوانستند همان ابتدا آن را در جملهای خلاصه کنند.
وی با اشاره به بهرهگیری اهل بیت از ابزار روز در راستای اهداف خود خاطر نشان کرد: چه بسا اگر اهل بیت هم در این زمان بودند از این امکانات برای ارائه محتوایشان استفاده میکردند. همچنان که در روایت دیگر داریم که حضرت سه چوب را در کنار هم نگه داشتند و پرسیدند این چیست؟ باز هر کس چیزی گفت. حضرت فرمودند این آرزو است، این انسان است و این عجل است. انسان به آرزو نمیرسد ولی عجل به انسان میرسد. یعنی حضرت با یک کار رسانهای زیبا یک مفهوم را به خوبی منتقل کردند. و این مسأله ما را به ضرورت پرداخت به این مسأله رهنمون میکند.
صالح پرور در خصوص پیشتاز بودن موسسه خطابه امیر بیان گفت: ما اولین مؤسسهای هستیم که کار را شروع کرد و باعث شد ترویج این فرهنگ در مجموعههای همسو شد و الان هم مزیت نسبی موسسه ما همین است. بیشتر ساعات تولید را موسسه امیربیان داشته و الان هم برای خود یک بِرند شده است.
پاورپوینت به مثابه یک سلاح سازمانی
وی درباره الزاماتی که طلاب را به سمت استفاده از نرم افزاهای ارائهی محتوا رهنمون کرد بیان داشت: ما از سال 90 فعالیتهای تبلیغی گروهی را آغاز کردیم. اولین منطقهی مورد هدف ما هم تهران بود. عرصههای تبلیغ متفاوت است که مسجد و هیأت بخشی از آن است دانشگاه و مدارس هم جزیی از جامعه هدف ما بودند مثلا یکی از پر مخاطبترین کارهای ما در مدارس و دانش آموزان هستند.
این مبلغ اضافه کرد: دانش آموز پر انرژی است و به جاذبههای جدید گرایش دارد. ما دیدیم این خیلی فرصت خوبی است. در شرایط قبلی وقتی یک طلبه وارد فضای کلاس میشد مواجه میشد با شیطنتهای عجیب و غریب. البته ما روشهای کنترل کلاس را آموزش میدادیم اما خیلی از طلبه انرژی میگرفت اگرچه موفق هم بود ولی وقتی به پاورپوینت روی آوردیم جذابیت و تأثیر گذاری فوق العاده بالا رفت و تقریبا پاورپوینت به سلاح سازمانی ما تبدیل شد.
پوشش تبلیغی 500 هزار دانش آموز در 10 استان کشور
وی افزود: طلبههای موسسه امیر بیان در 10 استان در سطح کشور در حدود 500 هزار مخاطب دانش آموز دارد و با 450 طلبه به عنوان بزرگترین گروه تبلیغی کشور که عمدتا مراکز 10 استان بود که حدود 30 شهر هم پوشش داده شد.
وی با اشاره به پوشش تبلیغی 500 هزار مخاطب دانش آموز در 10 استان کشور توسط 450 طلبه از طلاب این موسسه گفت: همهی اینها وقتی وارد کلاس میشدند یک محتوا را ارائه میدادند که از قبل با نگاهی کارشناسی تدارک دیده شده بود که الان به صورت یک بستهی جامع آماده شده است. طلبه وقتی این متن سخنرانی روشمند را میخواند و مسلط میشود در کارگاهها هم اینها را تمرین میکنیم بعد وقتی به مدارس میروند این متد را اجرا میکند.
صالح پرور در خصوص معذوریتهای انتشار این بسته آموزشی در اینترنت تصریح کرد: این به نوعی یک سلاح است و اگر دست نا اهلش بیفتد استفاده نادرستی از آن خواهد شد. وقتی این بسته را به طلبهها میدهیم کلی تذکرات اخلاقی به آنها میدهیم که به طور صحیح استفاده شود. این را آموزش میدهیم که روی کیفیت آن هم نظارت داشته باشیم و این محتوا به صورت یک نواخت در کل کشور توزیع شود.
استقبال دانشآموزان، مدیران مدارس و مسؤلین استانی از نحوهی ارائه محتوا
این طلبه جوان در خصوص ضریب نفوذ تبلیغ با شیوهای نوین اظهار داشت: هرچند برای مخاطب دانشجویی کارهایی را ارائه دادهایم اما از آنجا که تولید محتوای تخصصی زمان بر است در حال حاضر مخاطبمان را دانشآموزان لحاظ کردهایم. چون هر مطلبی که برای سخنرانی آماده میشود یک هدفی را نشانه میگیرد نمیشود یک سخنرانی برای همهی طیفها کارآمد باشد.
وی افزود: چون پاورپوینتها بر اساس مخاطب دانش آموز تهیه کرده بودیم ناچارا آن را در مدارس اجرا میکردیم هرچند در همان ایام طلبهها شبها به مساجد هم میرفتند. اما لوح نگارها به طور ویژه در مدارس استفاده شد که مخاطب 500 هزار نفری داشت و از آن استقبال شد به خصوص استقبال مدیران مدرسه و مسؤلین استانی.
200 مخاطب جوان جایگزین 30 پیر زن و پیرمرد
صالحپرور در همین زمینه خاطرهای را نقل عنوان کرد و گفت: یکی از طلابی که در یکی از مساجد مناطق شمال کشور مستقر شده بود میگفت مخاطب من 30 نفر پیر زن و پیرمرد بود من هم جوان و پر انرژی و پر ایده میخواستم کارهای تبلیغی انجام دهم و خیلی اذیت میشدم که چرا مخاطب ندارم. یک روز بستهی آموزشی شما به دستم رسید و دیدم یک پاورپوینت در آن است. امکانات هم نداشتم. قسطی یک پرژکتور و لپ تاپ خریدم و رفتم در مدارس اجرا کردم. کلی از کار استقبال شد تا آن جا که همه سراغ پاتوقم را میگرفتم و میگفتم فلان مسجد و این طور شد که مخاطب 30 نفری من در مسجد به 200 نفر جوان تبدیل شد؛ فقط با سلاح پاورپوینت.
استاد و شاگرد، پویاتر از قبل
وی با رد شائبه کاهش یادگیری در طی فرایند استفاده از پاورپوینت گفت: ما در موسسه 900 ساعت کار آموزشی در طی شش ترم دو ساله برای ارائهی این 12 فصل در نظر گرفتهایم که 300 ساعت آن تئوری است و 300 ساعت دیگر آن کارگاه پژوهشی است و 300 ساعت دیگر آن تمرین است. این 300 ساعت تئوری که اصول کار آموزش داده میشود تمامأ پاورپوینت است. ما بالای 1000 صفحه اسلاید آموزشی داریم که روزانه آپدیت میشود. استاد از قبل پانویسهای خود را ذیل اسلایدها آماده میکند. اصلا محور فعالیت ما از نظر آموزشی پاورپوینت است اگر غیر از این بود میزان کیفیت آموزش پایین میآمد. این امکان نه تنها سخنران یا استاد را تنبل نمیکند بلکه فعالتر میکند.
پاورپوینت عصایی برای راه رفتن
معاون قرارگاه تبلیغ موسسه تخصصی خطابه امیر بیان در خصوص کمک دهی پاورپوینت به سخنران اظهار داشت: درست مثل عصا است برای کسی در راه رفتن مشکل دارد. میتواند برای کسی که در بحث سخن وری مشکل دارد بسیار کمک دهنده باشد تا کم کم به شرایط مسلط شود.
وی افزود: یکی از طلبههای ما خیلی منزوی بود و چندان آدمی اجتماعی نبود اما من چون استعدادی را در او دیده بودم میخواستم پایاش را به حوزه تبلیغ باز کنم. صبح اولین روزی که برای محرم میخواستیم به تبلیغ برویم گفت من دیشب سه تا کدئین خوردم که بتوانم بخوابم از بس که استرس داشتم. اما الان همچین کسی به کمک پاورپوینت به یک مبلغ خوب تبدیل شده است و به حدی رسیده است که بیان خوبی پیدا کرده و حتی بدون پاورپوینت هم میتواند ارائهی خوبی داشته باشد.
خوب و عالی، نمره دانش آموزان تهرانی به طلاب مبلغ
صالحپرور با اشاره به ضرورت ورود جشنواره عمار به بحث لوح نگار گفت: ما هم کلاسهای درسیمان را نظر سنجی میکنیم و هم فضای تبلیغیمان را. در جامعهی دانش آموزی 70 هزارنفری در تهران با پراکندگی که وجود داشته است از هشت تا 10 هزار نفر دانش آموز درباره عملکرد طلبههایمان نظر سنجی نفر به نفر انجام دادیم. معدلی که به دست آمد 88 درصد عالی و خوب بود. آن هم برای کسی که در تهران است و با انواع و اقسام جلوههای بصری جذاب مواجه است. البته ما چون از ابتدا به این شکل کار کردیم نمونهی برعکس آن را تست نکردیم که ببینیم کیفیت چقدر پایین میآید اما قطعا این میزان از استقبال به دست نمیآمد.
هدایت را از همان راهی منتشر کنید که گمراهی نشر پیدا میکند
وی خاطر نشان کرد: اگر عناصر فعال فرهنگی ما در کشور مثل راویان دفاع مقدس یا دانشجوهایی که اردوهای جهادی میبرند و همیشه از ما طلب محتوا دارند بتوانند به این سمت گرایش پیدا کنند و کارهایشان را در قالب پاورپوینت ارائه دهند خب سرعتشان در رسیدن به اهدافشان بیشتر خواهد شد.
این مبلغ در پاسخ به این سؤال که با چه تمهیداتی میتوان فعالان فرهنگی را به سمت استفاده از این ابزار هدایت کرد بیان داشت: یک برههای در لبنان مسیحیها اقدام به احداث مدارسی کردند و در مدارسشان مسیحیت را ترویج میدادند. مسلمانان شاکی شدند و به خدمت مرحوم شرف الدین رفتند و پرسیدند چه کار کنیم؟ ایشان گفتند هدایت را از آن راهی منتشر کنید که گمراهی از آن راه منتشر میشود. یعنی عرضه دارید مدرسه احداث کنید و از آن طریق تبلیغ اسلام را بکنید.
استخاره برای خرید لپ تاپ
وی در ادامه توضیح داد: من فقط به خاطر پاورپوینت میخواستم لپ تاپ بخرم. از طرفی بین دو-سه مدل مردد مانده بودم و مجبور شدم استخاره کنم. همهاش بد آمد به جز یکی. آیهای که آمد اشاره داشت به اقدام حضرت ابراهیم علیه السلام نسبت به شکستن بتها و اینکه در نهایت تبر را بر دوش بت بزرگ گذاشت. من فهمیدم اگر چه این وسیله ساختهی دست دشمنان اسلام است اما با همین ابزار میتوانیم علیه آنان اقدام کنیم. هرچند شاید خود این ابزار در راستای ایده آلهای ما نباشد اما در مقام گذار تا به مقام مطلوب برسیم باید از آن استفاده کنیم البته با لحاظ یک سری از خط قرمزها و اصول اخلاقی. و به قول شهید آوینی باید خانه را در دهان آتش فشان بنا کرد.
شبه رنسانسی در میان طلاب
صالح پرور در خصوص رویکرد طلاب نسبت به استفاده از این ابزار تصریح کرد: به نظرم این قصه یک شبه رنسانسی را دارد در عرصه تبلیغ رقم میزند. یعنی یک خیزش و اتفاقی دارد رقم میخورد اگرچه باید آسیب شناسی شود. نسل طلبهی دهه شصتی جوان فعال مذهبی را دارد به حرکت در میآورد.
وی اظهار داشت: یک بار منبری رفته بودم و میخواستم حماسه عاشورا را روی پرده روایت کنم. آنجا من روی منبر معذب بودم که بخواهم لپ تاپ 15 اینچی را باز کنم بهشان گفتم منبرهای امروزی ما باید جا لپ تاپی داشته باشد همچنان که جای لیوان آب دارد. اصلا هم واپسگرایی و غرب زدگی هم نیست فعلا شرایط ما این طور است. امام هم با کاست به مبارزهی شاه رفت. اگر ابزار زیراکس نداشت میتوانست یک سخنرانی در نجف انجام دهد و 48 ساعت بعد کل ایران قیام کنند؟ ما هم با این ابزار اقدام میکنیم تا إن شاءالله حضرت ولی عصر تشریف بیاورند.
بهنام محمدی را با پاورپوینت جهانی کنیم؟!
این طلبهی جوان در پاسخ به این سؤال که آیا در سخنرانیهایی که داشتهاید پیش آمده که مخاطبین نسبت به کار کردن با پاورپوینت ترغیب شوند گفت: در جایی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی سخنرانی داشتم. در ابتدای کار به آنها هویت دادم. گفتم آدمهای آن طرف آبهای قهرمانهایشان را به شما معرفی کردهاند باربی و باب اسفنجی و ... را میشناسید شما چقدر قاسم بن الحسن را به آنها معرفی کردهاید؟ بهنام محمدی را نتوانستهایم معرفی کنیم آن وقت پسر شجاع شده است شجاع؟ وسط حرفهایم یک بچهی هفت- هشت ساله گفت: یعنی حاج آقا برویم پاورپوینت بسازیم؟!
تمرکز روی پاورپوینت مساوی است با جا ماندن از ابزار روز
وی در خصوص بالا بردن سطح کیفی جلوههای بصری آثار اظهار داشت: با توجه به اینکه نرم افزارهای قدرتمندتر و جدیدتری به بازار آمدهاند مسلما اگر روی نرم افزار پاورپوینت متمرکز شویم جا میمانیم. به طور مثال کار روی نرم افزار فلش هم میتواند قابل توجه باشد چرا که پاورپوینت یک مقدار که کار سنگین میشود دچار مشکل میشود.
در کنار دانش فنی لازم است سواد هنری کار را بیاموزیم
صالحپرور تأکید کرد: یکی از مباحثی که در ساخت پاورپوینت کمک میکند روانشناسی رنگ و تشخیص ارزشهای بصری هر رنگ. هر چه در این موارد دقت بیشتری شود ما موفقتر خواهیم شد. عکس از جمله دیگر مباحثی است که ما در آموزشهای مربوط به پاورپوینت به آن میپردازیم انواع و اقسام عکسها را بررسی میکنیم سفارش میکنیم چه نوع آرشیوی داشته باشند و حتی در مورد نحوهی به کارگیری عکس آموزش میدهیم.
وی خاطر نشان کرد: وقتی در پاورپوینتهایی که توسط عموم ساخته میشود دقت میکنم میبینم از عکس خوبی استفاده شده ولی به خاطر استفاده نادرست آن را خراب کرده است. برای اینکه یک عکس در پاورپوینت خوب جلوه کند 12 شرط وجود دارد. اینکه این عکس کجا اسلاید قرار بگیرد و نسبت با متن چطور باشد اینها مواردی است که در کیفیت جلوههای بصری پاورپوینت موثر است.
این مبلغ دینی تصریح کرد: در مورد بحث فرهنگسازی استفاده از پاورپوینت پیشنهاد میدهم بحث آموزش جدی گرفته شود. خیلیها آموزش ندیده پاورپوینت میسازند عشق میکنند که یک کاری ارائه دهند اما اگر همین فرد یک دوره آموزش ببیند از نظر کیفی کلی خروجی کارش متفاوت خواهد شد.
مشکلات سخت افزاری و نرمافزاری پاشنه آشیل استفاده از تکنولوژی روز
وی در خصوص نقاط ضعفی که استفاده از این ابزار دارد اظهار داشت: یکی از اشکالات که معمولا پیش میآید مشکلات سختافزاری است مثل مچ نشدن کابلها با سیستم یا مثلا قطع شدن برق، توجیه نبودن میزبان جلسه نسبت به هماهنگی و راهاندازی آن که معمولا خیلی شایع است. ما در همهی آموزشهایمان اینها را مطرح میکنیم.
صالحپرور مشکلات نرم افزاری را جنبهی دیگر این نقاط ضعف دانست و افزود: مشکلاتی مثل بارگزاری فیلمها در برنامه است یا عدم پشتیبانی سیستمی که باید فایل را بخواند مواردی از این دست هستند
وی متذکر شد:یکی دیگر از اشکالات هم این است که اگر محصولاتی که داریم محدود باشد و پویا نباشیم با یک وضعیت اجرای تکراری مواجه میشویم. مثلا طلبههای ما به یک مدرسه رفتهاند و یک اجرا داشتهاند. چون جلوههای بصری هم دارد تا چند سال مخاطب در ذهنش میماند اگر ما در تولیدات جدید پویا نباشیم و از طرفی کارهایمان را به دوستانمان و دیگر طلبهها هم بدهیم و آنها هم همان مطلب را ارائه دهد این انگارهی تکراری بودن را به وجود میآورد.
یک سایت مرجع برای همه علاقمندان کار با پاورپوینت
در ادامهی این نشست هادی گندمی مسؤول سایت مرجع پاورپوینت ایران از چگونگی تأسیس این سایت گفت: ما در سال 1388 به این فکر افتادیم فضایی ایجاد کنیم برای به اشتراک گذاری فایلهایی که در این زمینه تولید میشوند تا مردم دسترسی آسانتری به این فایلها داشته باشند.
گندمی با اشاره به ریشه دار بودن استفاده از جلوههای بصری در ارائهی مطلب اظهار داشت: در قدیم نقالها برای کار پرده خوانی از همین جلوههای بصری استفاده میکردند و با این شیوه اثر کلام خود را افزایش میدادند حالا که تکنولوژی پیشرفت کرده طبیعتا استفاده از این امکانات فراگیرتر و بیشتر شده است.
وی درباره استقبال عموم از نرم افزار پاورپوینت در نسبت با پریست گفت: چون پریست نرم افزار جدیدتری است هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است. از آنجا که کار با پاورپوینت راحتتر است گرایش مردم به آن بیشتر بوده است با این حال پریست امکانات و جلوههای بصری بهتری دارد. نرم افزارهای دیگری هم هستند منتها این دو نرم افزار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
روزانه 4 هزار نفر بازدیدکننده داریم
گندمی در خصوص میزان استقبال بازدید کنندگان از سایت مرجع پاورپوینت ایران گفت: در حال حاضر روزانه چهار هزار نفر از سایت بازدید میکنند و هر نفری که برای بازدید صفحه را باز میکند 10 دقیقه در سایت حضور دارد. لازم به ذکر است که ما امکان پیش نمایش هر فایل را در کنار دانلود قرار دادهایم و استفاده از پیش نمایش فایلها در نسبت تعداد دفعات دانلود به مراتب بسیار بالاتر است. هر نفر به طور میانگین از سه فایل بازدید میکند.
مطالب تکراری در پاورپوینت جدید جلوه میکند
وی در خصوص تأثیر ضریب نفوذ محتوای ارائه شده در پاورپوینت اظهار داشت: یک سری مطالب ارائه شده در سایت بازنشر مطالب سایتهای دیگر است با این تفاوت که در قالب پاورپوینت ارائه شده است و جالب است در بین نظراتی که مخاطبین سایت ثبت کردهاند کم نیستند بازدیدکنندگانی که از تازگی مطالب اظهار خرسندی کردهاند و گفتهاند که تا به حال مشابه چنین مطالبی را در جایی ندیدهایم این در حالی است که مطالب منتشر شده جدید نیست و تنها در قالب پاورپوینت ارائه شده است.
گندمی درباره موضوعات محتوایی که روی سایت قرار میگیرد بیان داشت: سر فصلهای متعدد با زیر مجموعههای بسیاری تدارک دیده شده و اگر هر کاربری در زمینهای فایلی را ارائه دهد که آن موضوع در سایت وجود نداشته باشد میتواند آن زیر شاخه را در سایت ایجاد کند.
وی در پاسخ به این سؤال که بیشتر چه موضوعاتی مورد اقبال واقع میشود گفت: دو دسته از پاورپوینتها بازدید بالایی دارند یکی در بخش آموزش و دیگری در بخش فرهنگی که در حقیقت به آموزش غیر مستقیم میپردازند. به خصوص اگر از نظر جلوههای بصری در سطح خوبی باشند.
مسؤل سایت مرجع پاورپوینت ایران اضافه کرد: در بخش برترینهای سایت خواهید دید که در بخش فرهنگی چند زمینه مورد استقبال واقع شده که یکیش جملات ناب است که یا منسوب به ائمه است یا شخصیتهای برجسته. همچین پاورپوینتهایی که سئوال و چالش ایجاد میکنند هم مورد اقبال واقع شده است.
ورود جشنواره عمار به بحث لوح نگار به فراگیرشدن این ابزار کمک خواهد کرد
وی درباره ضرورت پرداخت لوح نگار در جشنواره عمار تاکیدکرد: قطعا یکی از کارهای جالب جشنواره عمار همین مبحث لوح نگار است که در کنار بخشهای دیگر نقش موثری در فراگیر شدن استفاده از این نرم افزار ایفای نقش کند. وقتی اکثر مردم ما از جمله دانشجوها و دانش آموزان توانایی استفاده از این ابزار را دارند با پرداخت جشنواره به این موضوع دامنه فراگیری استفاده از این ابزار گسترش پیدا خواهد کرد و مطالبی که ارائه میشود بیشتر خواهد شد. از طرفی چون ابزار سادهای هم هست باعث میشود کاربران و مخاطبان بیشتری نیز پیدا کند.
توضیحات مکمل در کنار هر فایل پاورپوینت
گندمی ضمن تشریح فعالیتهای آتی سایت مرجع پاورپوینت ایران گفت: پاورپوینتهایی که در سایت ارائه شده است عموما به دو بخش تقسیم میشود. یک سری از پاورپوینتها توسط مردم عادی آپلود میشود که معمولا این پاورپوینتها از نظر متنی جامع هستند اما فایلهایی که توسط مبلغها یا طلبهها بارگزاری میشود متن کاملی ندارند و از ابتدا برای اینکه در کنار یک سخنرانی ارائه شوند طراحی شدهاند لذا به توضیحات مکمل نیاز دارند.
وی افزود: پیش بینی ما این است که تا آخر سال بتوانیم این امکان را به سایت اضافه کنیم که درکنار آپلود پاورپوینت امکان بارگزاری فایل صوتی مرتبط را وجود داشته باشد. بیشتر مدنظرمان این است شرایطی را فراهم کنیم که ارائه محتوا به طور کامل صورت بگیرد. با پاورپوینت شروع کردیم و در آینده ابزارهای دیگری را هم میتوانیم استفاده کنیم.