به گزارش حلقه وصل، داود امیریان در نشست نقد «مرغ هوا» که عصر دیروز 27 مهر در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: کار را که خواندم، فکر نمی کردم الوندی به این زیبایی بتواند کاری بنویسد. الوندی را به عنوان شاعر نوجوان می شناسم و این اثر برای او یک گام به جلو است. الوندی در «مرغ هوا» خوب کار کرده و چون شعر را بلد است، ریتم جملات را رعایت کرده است.
امیریان با بیان اینکه «مرغ هوا» جای تقدیر دارد، عنوان کرد: من کار را دو بار خواندم یک بار وقتی تازه چاپ شده بود و یک بار هم برای این جلسه نقد. کار برای انقلاب زیاد انجام شده است، افرادی مانند درویشان و احمدمحمود از نظر خود نگاه کردند و افرادی دیگر همچون مخملباف هم از منظر دیگر به انقلاب نگاه کردند اما الوندی وسط را در نظر گرفته و دور از نگاه باندبازی و حزب بازی نوشته است.
وی بیان کرد: افسوسم این بود که چرا داستان " مرغ هوا " دیر شروع شده است. تازه 20 بهمن پای انقلاب به آن شهر باز می شود. این اثر می تواند جلد دوم هم داشته باشد.
این نویسنده با اشاره به اینکه «مرغ هوا» اسم قشنگی است که الوندی برای اثرش انتخاب کرده است، افزود: الوندی برای هر فصل اسمی گذاشته است و این بسیار خوب است. من با نوجوانان بسیاری صحبت کردم و دیدم آنها دوست دارند که هر فصل کتاب یک اسم داشته باشد، در هری پاتر هم هر فصل یک اسم دارد. الوندی برای "مرغ هوا " برای هر فصل یک اسم زیبا و شاعرانه گذاشته است.
امیریان خاطرنشان کرد: وقتی انقلاب شد هشت ساله بودم، یادم می آید که همه حتی دزد و عرق خور هم قاطی مردم شده بودند و به پاسگاه و کلانتری حمله می کردند. بسیاری حتی فرق امام و شاه را نمی دانستند و همه به امام خمینی (ره) آقا می گفتند.
وی یادآور شد: ما بچه ها از خدا می خواستیم که انقلاب شود تا مدرسه مان تعطیل شود، همه در انقلاب نقش داشتند، مجاهدین، کمونیست، همه و همه در انقلاب نقش داشتند این طور نبود که فقط بچه مسلمان ها نقش داشته باشند اما ما در داستان هایمان نقش بسیاری را حذف می کنیم در واقع ما دچار افراط و تفریط هستیم اگر بچه مسلمان بخواهد داستان انقلاب را بنویسد نقش کمونیسم و مجاهدین را حذف می کند و برعکس.
این منتقد ادبی اظهار داشت: یکی از هنرهای الوندی در "مرغ هوا " این بوده است که وسط را گرفته است، داستان مردم را روایت کرده است مردمی که برایشان فرقی ندارد انقلاب شود یا نه مثل فیلم وسترن است که همه آرام زندگی می کنند یک نفر حرکتی می کند و همه دنباله روی آن می شوند.
وی ایجاز بیش از حد را یکی از اشکالات "مرغ هوا " دانست و افزود: این در نسخه های سینمایی جواب می دهد اما در داستان نه، ما باید داستان را ببینیم.
وی کتاب شاه بیشین مزینانی را یکی از معدود کارهای خوب انقلابی ذکر کرد و گفت: یک نویسنده برای اینکه یک اثر خوب بنویسد باید بی طرفانه به ماجراها نگاه کند اما این را در مورد داستان های انقلاب نمی بینیم. کمونیست ها نقش بچه مسلمان ها را در انقلاب حذف می کنند و بچه مسلمان ها نقش کمونیست ها را در انقلاب حذف می کنند.
امیریان با بیان اینکه داستان انقلاب مهجور و مظلوم واقع شده است، عنوان کرد: داستان انقلاب جای کار زیادی دارد، به فاصله یک و نیم سال بعد از انقلاب جنگ شروع شد و داستان انقلاب در سایه رفت.
این نویسنده یادآور شد: به جز کار تاریخ شفاهی در مورد انقلاب کار زیادی نداریم هرچه به انقلاب بپردازیم کم است چون انقلاب تاریخ معاصر و تاریخ جهان را تغییر داد و تاریخ منطقه را نیز کاملا تغییر داد.