حلقه وصل: وحید جلیلی شامگاه گذشته 19 مردادماه در مراسم دومین جشن سالانه انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی که در محل آمفیتئاتر حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به دو عرصه، سینمای مستند و داستانی، گفت: درهر دو عرصه موفقیتها و چالشهایی داریم، در ماجرای مستند، قلهای به نام شهید آوینی کمک کرد تا دامنههایی شکل بگیرد و امروز شاهد نتایج آن هستیم که چند هزار فیلمساز عمدتا جوان، در عرصه مستند کار میکنند.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: در میان آنان استعدادهای زیادی به چشم میخورد و به مرور کارهای برجسته بیشتری دیده میشود که نوید آیندهای درخشان را میدهد.
وی ضمن بیان چالشهای حوزه مستند، اظهار کرد: چالش اول در حوزه مستند این بود که سرفصلهای مفقودی داشتیم.
جلیلی افزود: بخشی از هنر کشور که سابقه طولانی نیز داشت، صاحب ادعا بود و خودش را صاحب خانه میدانست.
وی بیان کرد: این بخش از هنر در مورد بعضی از مسائل مهم و تاریخی ما سکوت کرد، که از مهمترین آنها دفاع مقدس است که در خط مقدم خلاصه نمیشود و گستره وسیعی دارد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: این گستره عظیم نیازمند روایت و ثبت بود، بسیاری به دلیل ماهیت دینی و آرمانی دفاع مقدس، آن را نمیپسندیدند و در حوزه رسانهها، سینمای داستانی و دراماتیک سکوت کردند.
وی ادامه داد: داستاننویسهای مشهوری در ایران داریم که افتخار میکنند یک خط برای دفاع مقدس ننوشتهاند.
جلیلی با اشاره به باور غلط این افراد مبنی بر اینکه اگر به میدان نیایند، دفاع مقدس و فرهنگش فراموش میشود، تصریح کرد: بعد از ۳۰ سال دیدند که راهبردشان غلط بوده، نه تنها عدم حضور آنان ضربه نزده، بلکه باعث شده انقلاب رویش های موثری داشته باشد.
وی بیان کرد: دفاع مقدس تنها دستاورد انقلاب اسلامی نبوده، ما سرفصلهای بسیاری از قبیل جهاد سازندگی داریم که همچنان ناگفته باقی مانده، ولی ما از اینها روایت نکردیم، حتی دو مستند خوب در حوزه نهضت سوادآموزی نداریم.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ضمن اشاره به لزوم کار در زمان حاضر گفت: ممکن است ۱۰سال دیگر قابلیت بازخوانی این اتفاقات نباشد.
وی با بیان اینکه از این سرفصلها کم نداریم و باید در این حوزه بازنگری کنیم، بیان کرد: نمونه عینی که با آن مواجه هستیم، ماجرای گوهرشاد است که اگر چند سال پیش شروع میشد، بسیاری از شاهدان عینی در قید حیات بودند و اطلاعات مفیدی داشتند، اما این حرکت بعد از ۸۰سال شروع شد که باز هم جذابیت داشت.
جلیلی با بیان اینکه کسانی که دفاع مقدس را سانسور کردند به اشتباهشان پی بردهاند، افزود: کلیپی که اخیرا آقای لس آنجلسی ساخت، معلوم است کار خودش نیست و اتاق فکری پشت آن خوابیده است، چندی قبل نیز شاهد این اتفاق از سوی دو لس آنجلسی دیگر بودیم و همین امر نشان میدهد که دچار جنگ روایت ها شده ایم.
وی با اشاره به این که جنگ روایتها را آنان آغاز کردهاند و ما باید هوشمندانه پاسخ دهیم، هشدار داد: در حوزه سینمای داستانی نیز همین موضوع را داریم، فیلمهای محمد حسین مهدویان از این جنس کارها است که از دل داشتههای سینمای انقلاب بیرون آمده است.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به تحلیل سینمای مهدویان پرداخت و گفت: او با هوشمندی هنرمندانهای سعی دارد سبک تازهای ایجاد کند که این کار معنا و مبنا دارد.
وی با بیان اینکه واقعیت انقلاب اسلامی از تخیل غربیها جلو افتاد، گفت: آنان تلاش میکنند تا در رمان خود به قهرمان برسند ولی انقلاب اسلامی در واقعیت این اتفاق را به نتیجه رساند.
جلیلی یاد آور شد: بخشی از کار هنر در دنیا، رویاسازی است، مستند، واقعیت پیش افتاده از تخیل را روایت می کند در حالیکه در حوزه سینمای داستانی نیز این اتفاق در حال رخ دادن است.
وی ادامه داد: در غرب کلیسا را به خوبی میشناسند حتی ما نیز میشناسیم، چرا که در فیلمهایشان زیاد دیدهایم ولی اگر ما در حوزه سینمای ایران یک پلان نماز جمعه پخش کنیم، قبیح است، نماز جمعهای که رفتگر کنار دکتر مینشیند، این اوج زیبایی است.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ضمن بیان لزوم نسخ برخی باورهای غلط، تاکید کرد: هرچه که نشانهشناسی انقلاب اسلامی داشته باشد خط قرمز تلقی میشود؛ اینها باید شکسته شود.
وی به نمادشناسی در جشنواره فیلم فجر پرداخت و گفت: جشنواره فیلم فجر ۵۰ بار کافه نشان میدهد اما یک بار مسجد نشان نمیدهد، مسجد را با عنوان میز پینگ پنگ و کلاس میبینند و ما باید این سرفصل ها را باید در سینمای انقلاب جدی بگیریم.
جلیلی گفت: حدود ۴۰۰هزار پدر و مادر شهید داریم که قهرمان عینی هستند، از این ۴۰۰هزار نفر، چهار فیلم ساخته نشده، اگر هم که ساختهاند با زاویه پشیمانی و مهجوریت ساختهاند.
وی گفت: بحث بعدی جنگ روایت ها است، صداوسیمای جمهوری اسلامی میخواهد اجازه دهد که پدرو مادر شهید در برنامه حضور پیدا کنند، ولی به کارگردانی میسپارد که حتی ادعای دین داری ندارد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: در سریال بوی باران، رسانه ملی سفارش میدهد که شما این سریال را با ۱۵ میلیارد بسازید تا در اوج جنگ نرم این را در ذهن مردم فرو کنیم، درعین حال ادعا میکنند ما موضوعات روز را بیان میکنیم.
وی با اشاره به برخی ادعاهای غلط صدا وسیما یادآور شد: ادعا میکنند کارگردانی که بتواند از جریان انقلابی فیلم بسازد، نیست در حالیکه گاندو ساخته خود صداوسیماییها بود، اما با راهبردهای درست.
جلیلی گفت: اگر گاندو جریان نفوذ در دولت را نشان داد، بوی باران جریان نفوذ در صداوسیما را نشان میدهد.
وی با اشاره به اینکه نویسنده بوی باران شخصی بود که ۱۰ سال پیش به جرم توهین به امام زمان(عج) محکوم به اعدام بود، گفت: جریان نفوذ و جنگ روایتها جدی است ولی از این طرف نیز جبهه انقلاب به خوبی وارد شده است.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: این رشد به وضوح قابل دیدن است، ولی رشد فنی کفایت نمیکند و باید خلا ها را رصد کنیم، اگر تشکیلات میسازید در عین بحثهای فنی، نگاه راهبردی داشته باشید.
ذکر، توکل و نماز شب، زره فیلم سازان انقلابی است
در ادامه مراسم محمدمهدی خالقی عضو شورای اجرایی انجمن انقلاب اسلامی گفت: در دیدار چهار سال پیش که محضر رهبری بودیم سوالی پرسیدند مبنی بر این که فضای سینما خطرناک است و لغزش دارد رهبری گفتند: زره بپوشید و به میدان بروید، زره شما ذکر، توکل و مخصوصا نماز شب است.
خالقی با اشاره به تاریخچه انجمن انقلاب اسلامی عنوان کرد: اولین جوانههای این انجمن بعد از فتنه ۸۸ شکل گرفت، جلسات هفتگی ادامه پیدا کرد تا اینکه این جمع با این عنوان تشکیل شد، این جمع حول محور تفکر اسلام ناب جمع شده و کاملا ایدئولوژیک است، رقیب هیچ مجموعه ای نیست و به دنبال این است که اسلام را عرضه کند.
وی با اشاره به اینکه اولین جشن انجمن فیلمسازان انقلاب، سال گذشته برگزار شد، ادامه داد: سال گذشته انجمن به کارگروههای تخصصی تقسیم شد تا بتوانیم بهتر پیش برویم و اتفاقاتی در راستای ارتقای انجمن رخ داد.
خالقی گفت: خوشبختانه کارهای اولیه ثبت انجمن انجام شد و در حال پیگیری است اولین محتوا و پیش نویس اساسنامه نیز نوشته شده که در دوره بعد پیگیری خواهد شد.
در پایان ضمن تقدیر از ماشاءالله شاه مرادی زاده، از محسن جهانی برای فیلمنامه مادر، علیمحمد خانیکی برای تصویربرداری و غنای بصری مجموعه تلویزیونی «به توان چهل» ، محمدمهدی خالقی برای حفظ کیفیت در طول قسمتهای مجموعه به توان چهل و محمد صادق رمضانی مقدم برای پختگی تکنیکهای فنی در مستند «نه کوچک نه بزرگ» تقدیر به عمل آمد.