
سرویس تلنگر: شبکه بی بی سی با ارائه برخی آمار عجیب و غریب از میزان بینندگان خود و القای عدم استقبال مردم داخل کشور از برنامههای صدا و سیما همواره به دنبال آن است که با ایجاد یک فضاسازی رسانهای، به تخریب رسانه ملی بپردازد.
گرچه استقبال گسترده مردم از برنامههای مختلف صدا و سیما مانند سریال های تلویزیونی مذهبی (مانند یوسف پیامبر و مختارنامه)، تاریخی(مانند در چشم باد و کلاه پهلوی)، طنز (مجموعه پایتخت و سریال های متعدد مهران مدیری)، ورزشی (برنامه 90) نیازی به توضیح ندارد، اما این شبکه در جدیدترین اقدام خود برای ایجاد حاشیهسازی پیرامون برنامههای پربازدید صدا و سیما، به سراغ برنامه پر مخاطب و محبوب «خندوانه» رفت.
بی بی سی فارسی که چشم خود را بر روی انبوه برنامههای طنز صدا و سیما و استقبال گسترده مردم از آن بسته و مدعی است که «در ایران نمیشود خندید»، چندی پیش نیز با مشاهده محبوبیت شخصیت عروسکی «جیگر» در سریال پرطرفدار «کلاه قرمزی» شایعه مضحک ممنوعالتصویر شدن او را بر سر زبانها انداخت و تا مدتها مورد تمسخر کابران فضای مجازی قرار گرفت.
این بار اما بی بی سی در یک پروژه همه جانبه تلاش کرد با هجمه به نقاط قوت برنامه «خنداونه»، مانند همیشه نشان دهد که چقدر با خواست و سلیقه مردم فاصله داشته و حتی طاقت دیدن شیرینکامی مردم ایران از یک برنامه مفرح و طنز را ندارد!
بر اساس این گزارش، ابتدا یکی از کارشناسان برنامه «پرگار» این شبکه تلاش کرد تا شخصیت عروسکی این برنامه یعنی «جناب خان» را شخصیتی علیه اهالی جنوب ایران معرفی کرده و با ابراز تاسف از سکوت مردم، آنها را به تحریم این برنامه یا اعتراض برای حذف این شخصیت تشویق کند!
در ادامه پروژه تخریب «خندوانه»، بی بی سی فارسی با انتشار گزارشات متعددی تلاش کرد تا با سوءاستفاده از فضای رقابتی ایجاد شده میان امین حیایی، بازیگر سینما و امیرمهدی ژوله از نویسندگان سریالهای طنز صدا و سیما، فضای طنز این برنامه را بر هم زده و بر همین اساس مسابقه پیامکی میان این دو هنرمند را یک «طنابکشی سیاسی» و ادای احترام سازندگان این برنامه به جانبازان اعصاب و روان در هفته دفاع مقدس و دعوت از آنها را نیز برای آرامکردن این فضا معرفی کند!
اما در میانه حاجی کُشان رژیم سعودی در سرزمین منا و جان باختن 4000 تن از زائران خانه خدا، بی بی سی فارسی که تمام تلاش خود را برای تبرئه آل سعود از بی کفایتی منجر به این فاجعه به کار بسته است، با این وجود به تخریب برنامه «خندوانه» ادامه داده و علی رغم ادعای مسئولان این برنامه مبنی بر پرداختن به سوژه های روز در برنامه نوبت شما، با وجود گذشت چندین روز از اتمام رقابت امین حیایی و امیرمهدی ژوله، به جای پرداختن به موضوع مهم روز یعنی علل اصلی وقوع فاجعه منا، برنامه خود را به تخریب برنامه «خندوانه» اختصاص داد!
بر اساس این گزارش، در حالی که مجری برنامه «نوبت شما» تلاش میکرد تا مانند همیشه با تکیه بر آماری که منبع آن را مشخص نمیکند، آمار بالای بازدید و استقبال مردم از این برنامه را زیر سوال ببرد، بینندهای در تماس با این شبکه با اشاره به آمار بالای مشارکت مردم در مسابقه پیامکی این برنامه، افزود: «علی رغم اینکه تلاش های بسیاری برای القای پایین بودن بینندگان برنامه های صدا و سیما می شود، اما اکنون افرادی مثل شما که خود را اپوزیسیون جمهوری اسلامی معرفی می کنید هم برنامههای آن را دنبال کرده و از آنها استقبال میکنید و به نظرم این خود دستاورد و موفقیت بزرگی برای صدا و سیما است.»
کارمند شبکه بی بی سی فارسی که از سخنان این فرد غافلگیر شده بود، تلاش کرد با طرح این سوال که «چه ویژگی باعث شده است که به قول شما این برنامه در میان ایرانیان خارج از کشور نیز طرفدار پیدا کند» سرپوشی بر سابقه شبکه خود در هجمه به بیمخاطب بودن صدا و سیما گذاشته و استقبال مردم از برنامههای صدا و سیما را منحصر در برنامه خندوانه کند که با این پاسخ فرد تماس گیرنده مواجه گردید که: «بر خلاف صحبت شما خنداونه تنها برنامه پرمخاطب صدا و سیما نیست و فکر کنم بیننده یک شب این برنامه اندازه یک ماه بی بی سی بیننده دارد و برای اطمینان از این مساله میتوانید برنامهای که 5 میلیون برای آن فقط پیامک ارسال میشود را با برنامه خود مقایسه کنید که چقدر برای آن نظر داده می شود یا با آن تماس میگیرند.» که البته این جواب های بیننده مانند دیگر تماسهایی که به مذاق مسئولان این شبکه خوش نمی آید، فرجامی جز خداحافظی زودهنگام و سپردن تریبون شبکه به موافقان نظرات مدیران این برنامه نداشت!
در ادامه این برنامه نیز هادی خرسندی از عناصر ضدانقلاب با حضور در استودیوی بی بی سی فارسی با حمله به سازندگان این برنامه، بدون توجه به استقبال گسترده مردم از استندآپ های اجرا شده توسط هنرمندان ایرانی در این برنامه، به تخریب آن پرداخته و نشان داد که احترام گذاشتن به سلیقه و نظر مردم هیچ جایگاهی در میان این افراد ندارد.
گفتنی است با افزایش کیفیت و حجم تولید برنامههای متنوع و تاسیس شبکههای اختصاصی در صدا و سیما، روند گرایش مردم به سمت رسانه ملی، موجب گردیده است تا شبکههای برون مرزی با توسل به آمار دروغ و هجمه به برنامههای صدا و سیما از طریق ایجاد حواشی و جنجالسازی، تلاش کنند تا مخاطبین را به سمت خود جذب نمایند.