به گزارش حلقه وصل، امروزه رسانه های قدرتمند مثل سینما، رادیو و تلویزیون، تلفن همراه، ماهواره و شبکه های اجتماعی با نفوذ به خلوتگاههای جوانان جهان، تاثیر شگرفی بر روحیه واندیشه مردم جهان دارند و بر حوزه های علمیه و دانشگاه هاست که با شناخت دقیق و تحلیل سیاست های استراتژیک صاحبان سرمایه که پشتیبان مالی رسانه ها هستند، به بصیرت افزایی خواص و عوام جامعه مدد رسانند و از تاثیرات منفی رسانه ها بکاهند.
مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با توجه به سیاست های تبلیغی و دینی خود، تلاش می کند زمینه های مناسب را در این جهت مهیا کند. دوره تخصصی سواد رسانه ای نیز گامی مهم برای رسیدن به این هدف میباشد که در کنار سایر برنامه های این مرکز تلاش می کند در این مسیر حرکت کند.
این دوره که از مهرماه 1394 تا خرداد ماه 1395 برگزار شده و بعد از اتمام دوره مدرک معتبر داده خواهد شد، ویژه علاقهمندان فارغ التحصیل یا در حال تحصیل حوزه و دانشگاه بوده و هزینه دوره 50 هزار تومان می باشد. لازم به ذکر است دوره ویژه خواهران نیز با همکاری حوزه علمیه جامعه الزهراء(س) و در آن مرکز برگزار میشود.
اهداف تربیت مربی در این دوره بدین شرح است:
تربیت طلاب و دانش پژوهان محقق و نویسنده در مبحث سواد رسانهای و سینما.
تربیت مبلغ رسانه پژوه و زمان شناس (از حیث فعالیت های رسانه ها وسینما در ایران و جهان)
نگارش مقالات و کتاب هایی در حوزه سواد رسانه ای و سینما با گرایش تحلیل قرآنی
برگزاری دوره های عمومیتر برای سایر اقشار و مراکز با کمک دانش آموختگان
تربیت مشاوران مذهبی و کارشناسان متخصص رسانه برای تولید محصولات رسانه ای با کیفیت
تربیت طلاب متخصص در خصوص نقد وبررسی فیلم ها وسریالهای نوین
همچنین محورهای دروس در این دوره بدین شرح است:
1- فرم و ساختار:
مبانی نقد و تحلیل فیلم
ساختارشناسی سینما (بررسی تکنیک و فرم سینما)
روش های تحلیل پیام های رسانه ای
2- حکمت و فلسفه هنر
چیستی و ماهیت رسانه های تکنولوژیک
زیبایی شناسی از دیدگاه اسلام و غرب
فلسفه و حکمت هنر اسلامی و غرب
بررسی انتقادی نظریه های رسانه و ارائه رویکردهای اسلامی
دین و رسانه (یهود و صهیونیسم، مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، بودیسم و تائولیسم)
3- رسانه های نوین
مطالعات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
دین در فضای بازی های رایانه¬ای و موبایلی
تحلیل و بررسی شبکه های ماهواره ای
جنگ سایبری و تکنیک های عملیات روانی در رسانه
اخلاق و فقه رسانه های نوین
4- مدیریت راهبردی رسانه
آینده پژوهی سینما
مدیریت و برنامه ریزی راهبردی رسانه و سینما (در دو جبهه خودی و بیگانه)
جریان شناسی سیاسی- فرهنگی سینمای ایران و جهان
معنویت و رسانه
قابل ذکر است علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام تا دهم مهرماه به صورت اینترنتی به سایت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی به آدرس www.eshragh.info مراجعه نمایند.