سرویس دریچه: آیتالله عباس کعبینسب، بیشتر با عنوان عباس کعبی شناخته میشود. آیتالله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی بهعنوان مدرس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم فعالیت میکند. آیت الله کعبی صاحب نظر در فقه حکومتی و حقوق عمومی و همچنین نظریهپرداز مسائل حقوق اساسی و حقوق است. او همزمان با شروع جنگ ایران و عراق، نخست در قالب بسیج مردمی و سپس به شکل رسمی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.
بخشی از فعالیت عباس کعبی در سپاه پاسداران مربوط به فعالیت فرهنگی در بخش عربی سپاه پاسداران و در میان عشایر عرب خوزستان بود. وی در طول حضور ۴۶ ماهه خود در جبهه، دو بار مجروح شد. برادر او شهید علی کعبینسب یکی از شهدای دفاع مقدس است. عباس کعبینسب در سال 1360 در قالب بخش عربی سپاه پاسداران به لبنان اعزام شد. این امر در سازماندهی و شکل گیری حزب الله لبنان بسیار مؤثر بود. او از همین طریق با شهید سیدعباس موسوی، دبیرکل سابق حزب ا لله و نیز سیدحسن نصرالله دبیر کل فعلی همکاری میکرد. آیتالله کعبینسب در دورههای متعدد در خطوط مقدم جنوب و بقاع غربی لبنان حضور داشت و برای کادر و پرسنل حزب الله دروس عقیدتی، سیاسی -به ویژه در زمینه ولایت فقیه- برگزار میکرد. در گفتوگو با آیتالله عباس کعبینسب سعی کردیم بیشتر آسیبها و مزایای کاروانهای راهیان برای مردم مناطق مرزنشین را بررسی کنیم.
سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار با دستاندرکاران راهیاننور فرمودند: مردم مناطق مرزی دارای شأن و جایگاهی هستند. از نگاه شما چرا این عبارت از طرف رهبر انقلاب به کار گرفته میشود؟ شما از نگاه خودتان این شأن و جایگاه را برای ما تبیین بفرمایید.
مردم مناطق مرزی، حافظان این مرز و بوم هستند. آنها به ویژه در هشت سال دفاع مقدس در دفاع از اسلام و مکتب اهلبیت(ع) و سرزمین اسلامی و مقابله با دشمن بعثی و صدامیها سنگ تمام گذاشتند. این مردم با تقدیم شهدای بسیار ارزشمند و جانبازان و ایثارگران، در پیروزی هشت سال دفاع مقدس نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند. همین اندازه بگویم که حداقل در یک سالونیم آغاز دفاع مقدس، بار اصلی ملت ایران بر دوش هموطنان مرزنشینمان بود. علاوه بر شرکت در جنگهای پارتیزانی و شبیخونهایی که به دشمن زده می شد، نقش فعالی در اطلاع از عملیات داشتند و از طرف دیگر آوارگی و از دست دادن خانه و کاشانه و عزیزان خود را نیز تحمل میکردند. اینها رنجهای مضاعفی بود که مرزنشینان عزیز ما در هشت سال دفاع مقدس متحمل شدند. ما باید قدر ایثار، فداکاری، روحیه سلحشوری، شجاعت و شهادتطلبی مرزنشینان را بیش از بیش بدانیم. مردم مرزنشین در کنار این شهادتطلبیها و فداکاریها، عاشق اهل بیت(ع) هستند. به ویژه مردم خوزستان روح پاکی دارند و مهماننواز و با کرامت هستند. در این مدت اخیر هم که زیارت اربعین شکل گرفته است مردم این مناطق مانند مردم عراق میزبان زائران اربعین بودند. اگر در کاروانهای راهیاننور با آنها با کرامت و عزت برخورد شود، آنها به خوبی اربعین از مردم پذیرایی خواهند کرد.
رهبر معظم انقلاب میفرمایند که این مردم باید مورد توجه و محبت قرار گیرند. میخواستم ببینم منظور ایشان از توجه و محبت چیست؟ آیا این توجه و محبت مادی است؟
ایثار، فداکاری، روحیه شهادتطلبی مردم این مناطق نیاز به تکریم بسیار فراوان دارد. این عزیزان در دفاع مقدس نقش درجه یکی ایفا کردند. تحمل محنتهای ناشی از جنگ، آوارگی و بیخانمانی شایسته تکریم و توجه است. لذا لازم است با مردم مناطق مرزی با عزت و کرامت برخورد شود. مسئولین و مدیران و اقشار گوناگون جامعه ما باید این مردم را بهعنوان مردمی فداکار و ایثارگر و رزمنده و دارای نقش درجه یک در پیروزی دفاع مقدس در مقابل رژیم بعثی بشناسند. اما متاسفانه گاهی وقتها میبینیم که عزت جامعه و مردم خدشهدار میشود و قدرشناسی نقش ویژه مرزنشینان و مردم آن مناطق خاص دوران دفاع مقدس مورد غفلت قرار میگیرد. از زحمات و تلاشهای اینها نه تنها تقدیر نمیشود، بلکه به اینها جفا و ظلم و ستم میشود. مثلا بعضیها سخنان نیشدار و کوبندهای میگویند و بعضی از مرزنشینان را به همکاری با صدام متهم میکنند. این صددرصد دروغ است. برعکس مردم مناطق مرزنشین بیشترین جنگ را با صدامِ بعثی کافر داشتند و از صدام ضربه خوردند. شاهد این مطلب هم شهدای آنها و حضور آنها در عملیاتهای مختلف است. اگر همکاری مردم مرزنشین در اطلاعات عملیات قرارگاهها و بهویژه قرارگاه نصرت نبود، عملیاتهای بزرگ دفاع مقدس شکل نمیگرفت. این نشانگر حضور ویژه مردم مرزنشین در دفاع مقدس است.
کاروانهای راهیاننور چگونه میتوانند به مردم مناطق مرزنشین توجه و محبت کنند؟
کاروانهای راهیاننور باید با مردم مناطق، ارتباط عاطفی داشته باشند و با آنان مانوس شوند. در اجتماعات آنها شرکت کنند و اینگونه نباشد که شیشههای اتوبوسهای راهیاننور به روی آنها بسته شود و فقط به یادمانها بروند. کاروانهای راهیاننور باید در شهرها، محلهها و مناطقی که این مردم زندگی میکنند، حاضر شوند و با آنها گفتوگو کنند، از آنها خرید کنند تا هم ارتباط عاطفی بین آنها شکل بگیرد و هم کار و کاسبی در مناطق مورد بازدید راه بیفتد و رونق بگیرد. این نباید باشد که اتوبوسهای راهیاننور ما تمام مایحتاج خودشان را از مناطق خودشان بیاورند و با این مردم مخلوط نشوند و این ارتباط عاطفی برقرار نشود.ارتباط عاطفی برقرار کردن، خرید کردن، همصحبت شدن، احساس مشترک گرفتن، خیلی حائز اهمیت است.
از نگاه شما راهیاننور برای مردم مناطق عملیاتی چه مشکلات و آسیبهایی و چه آثار و برکاتی داشته است؟
ممکن است در ذهن مردم این مناطق این ابهام شکل بگیرد که با گذشت بیش از 25 سال از دفاع مقدس، هنوز مناطقشان بازسازی نشده است و هنوز در رنج و محرومیت و بیکاری و این مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند. ممکن است فکر کنند با جدا بودن راهیاننور از مردم، آثار و برکات راهیاننور فقط یادمانها را آباد میکند و مناطق ما آباد نمیشوند. لذا راهاندازی اردوهای جهادی توسط راهیاننور برای آباد کردن این مناطق میتواند حائز اهمیت باشد و فاصلهها را کم کند. پس یکی از آسیبها عدم ارتباط با مردم مناطقی است که کاروانهای راهیاننور اعزام میشود. این بازدیدها باید به گونهای رونق بگیرد که معلوم شود مردم مناطق محلی، میزبان راهیاننور هستند و حق میزبانی را ادا کنند. ارتباطها باید این شکلی ایجاد شود. الان بیارتباطی منشاء آسیبهای زیادی است. یکی دیگر از آسیبها این است که واقعیتهای دفاع مقدس به شکل کامل بیان نشود. واقعیتهای دفاع مقدس باید در جامعه بیان شود و نقش مردم مناطق مرزی نیز مورد تبیین قرار بگیرد. عدم تبیین حقایق دفاع مقدس در جامعه آسیبی جدی برای کاروانهای راهیاننور است. واقعیت این مناطق باید به خوبی و به شکل صحیح تبیین شود، نه به شکل نادرست امروز. به هر جهت نباید یک دید منفی از راهیاننور ایجاد شود، بلکه باید نسبت به مردم مناطق محروم مرزی با دست پُر و با ایمان و معنویت روبهرو شد و عزم راهیاننور هم باید برای آبادسازی این مناطق بیشتر باشد.
رهبر معظم انقلاب اشاره به پشتیبانی و حمایت مردم مناطق مرزی از رزمندگان داشتند، آیا این پشتیبانی اکنون هم ادامه دارد؟
مردم مرزنشین در دوران دفاع مقدس از این مرز و بوم دفاع کردند، رزمنده بودند و مجروح و شهید دادند. در اطلاعات عملیات شرکت کردند... همینها الان هم هست. آنها همکنون هم در مناطق مرزی با مرزبانی همکاری میکنند. گردانهای مرزی در این مناطق توسط بسیج و نیروی انتظامی تشکیل شده و توسط مردم همین مناطق، بسیجیان همین مناطق فعال است. خودشان یک بسیج هستند و با رزمندگان و مجاهدان احساس یگانگی میکنند و خودشان را از رزمندگان جدا نمیکنند. نباید دوگانگی فرض کرد یا نباید دوگانگی ایجاد کرد. خیلی از بچههای همین مناطق جزء مدافعان حرم بودند و شهید و زخمی شدند. خیلی از شهدای مدافعان حرم متعلق به مردم همین مناطق است.
باید چه راهکاری برای تقویت راهیاننور و حضور مردم سایر مناطق، مخصوصا مردم مناطق مرزی در یادمانها به کار برد؟
راهیاننور، قصه هشت سال دفاع مقدس و هویت ملی برخاسته از ارزشهای مقدس دینی و اسلامی ملت ایران است. دفاع مقدس بر پایه جهاد، روحیه شهادتطلبی و فداکاری و بر پایه فرهنگ عاشورا شکل گرفته است. ما تداوم فرهنگ عاشورا را در دفاع مقدس میبینیم. دفاع مقدس قطعهای از سرزمینی است که شهدا در آنجا قدم گذاشتند و برای دفاع از اسلام و حریم اهلبیت و سرزمین اسلامی جنگیدند و خونشان ریخته شده است. مضجع این شهیدان زیارتگاه اولیای الهی است. نقش مضجع شهیدان بهعنوان زیارتگاه باید در بین مردم ما جا بیفتد، اینکه هر کدام از شهیدان در حد امامزادهای هستند و درواقع عزت و کرامت ملت ایران مرهون شهدای والامقام و ایثار ایثارگران همین منطقه است. در واقع مناطق راهیاننور کربلای ایران است. این نکته باید جا بیفتد، تبیین و فرهنگسازی شود و ترویج بیشتری بیابد.
رهبر معظم انقلاب از دفاع مقدس و خاطرات جنگ به عنوان گنج و ذخیره یاد میکنند و میفرمایند که راهیاننور یک فناوری برای استخراج این گنج است. ما با راهیاننور و دفاع مقدس چطور میتوانیم مشکلات امروز جامعه را حل کنیم؟
حقیقا تاکید رهبر انقلاب بر گنج بودن دفاع مقدس، روحیه شهادتطلبی ملت را زنده میکند و به ملت هویت میبخشد. اگر اعتقاد داریم راهیاننور فناوری است، باید روحیه ایمان، تقوا، صداقت، فداکاری، وفاداری، جهاد، دفاع، شهادتطلبی، روحیه عاشورایی و ولایتمداری را به راهیاننور منتقل کنیم. باید پیام دفاع مقدس به راهیاننور منتقل شود تا راهیاننور بتواند دفاع مقدس را برای نسلهای آینده زنده نگه دارد. انقطاع نسلی با دفاع مقدس باعث تضعیف باورها و ارزشهای اسلامی و هجوم دشمن از طریق جنگ نرم خواهد شد. راهیاننور تولید قدرت نرم بر پایه ایمان و تقوا و روحیه جهاد و فداکاری است. این قدرت نرم باید از طریق راهیاننور به جایجای سرزمین اسلامی و آحاد مردم ایران پخش شود.